Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Biodynamik: Kvalitet, passion eller galenskap?

Larseman

Medlem
[Diskussionen startade i annan tråd rörande en vinlansering av Caviste och det faktum att denna producent är biodynamiker. Väl värt en egen tråd.]
// Mattias S


Jag var också på väg att beställa men backade när jag såg att han var Demeter-certifierad. Jag kan bara inte med att stödja stollar som inte nöjer sig med seriöst och ambitiöst arbete i vingården och källaren, utan måste addera en inte obetydlig del hokus-pokus också. Det vore bättre att lägga den tiden och pengarna på sådant som faktiskt gör skillnad.
Ja, jag vet att jag också kan uppfattas som en stolle som överhuvudtaget bryr mig, men så'n är jag :confused:
 
Last edited by a moderator:

sunqan

Vinös
Jag har sagt det förut- om någon gör ett gudomligt vin, så får denne gärna plantera sina stockar i tretti graders vinkel mot jordmagnetiska fältet, ha vilt sex i vingården vid fullmåne offra sina lamm och placera ut magneter på strategiska platser.
Om det är det som gör att vinbonden lyckas - inte mig emot.
Ingen av åtgärderna har ju nån som helst effekt på mig :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag var också på väg att beställa men backade när jag såg att han var Demeter-certifierad. Jag kan bara inte med att stödja stollar som inte nöjer sig med seriöst och ambitiöst arbete i vingården och källaren, utan måste addera en inte obetydlig del hokus-pokus också. Det vore bättre att lägga den tiden och pengarna på sådant som faktiskt gör skillnad.
Ja, jag vet att jag också kan uppfattas som en stolle som överhuvudtaget bryr mig, men så'n är jag :confused:

Jag har sagt det förut- om någon gör ett gudomligt vin, så får denne gärna plantera sina stockar i tretti graders vinkel mot jordmagnetiska fältet, ha vilt sex i vingården vid fullmåne offra sina lamm och placera ut magneter på strategiska platser.
Om det är det som gör att vinbonden lyckas - inte mig emot.
Ingen av åtgärderna har ju nån som helst effekt på mig :)
Har i min erfarenhet också visat sig att dessa "stollar" lyckas göra betydligt bättre vin än många konventionella vinmakare. Troligen för att man bryr sig betydligt mer om sin vingård och sina viner överlag.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Har i min erfarenhet också visat sig att dessa "stollar" lyckas göra betydligt bättre vin än många konventionella vinmakare. Troligen för att man bryr sig betydligt mer om sin vingård och sina viner överlag.
Men dom gör ju fantastiskt vin TROTS stolligheterna, inte tack vare. Eller tror ni verkligen att om man inte rörde vattnet medsols i två timmar eller gräver ner rölleka i urinblåsor från kronhjort, så skulle inte vinerna bli så bra som de blir. Det är massor med saker som är bra i ett biodynamiskt tänk, men man kan väl nöja sig med det och skippa stolligheterna. Det kallas för övrigt för ekologisk odling.
Sen att jag protesterar mot stolligheterna genom att rösta med fötterna kanske är lite väl extremt, men jag har så svårt att stödja uppenbart ovetenskapliga förhållningssätt vad det än må vara.
 

Per Stade

Lege artis
Läste knappt texten, såg bara att det var Grenache och Syrah, som jag brukar gilla. Och jag litar helt på Martins goda smak, jag gillar det han gillar.
Demeter hade jag aldrig hört talas om innan @Larseman skrev om det. Det rör mig inte i ryggen. Jag har hög tolerans mot religion och brukar överse med människors tro så länge de inte försöker frälsa mig.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men dom gör ju fantastiskt vin TROTS stolligheterna
Vad är det med stolligheterna som du tänker skulle göra vinerna sämre?

Ser biodynamisk odling snarare som en garanti för att det är väldigt medvetna vinodlare och vinmakare. Visst uppfyller ekologisk odling många utav samma krav, men där jag har upplevt att de flesta biodynamiska odlare ändå håller en viss kvalitet så kopplar jag inte alls ihop ekologisk odling med högre kvalitet.

Sen har jag inga problem med lite hokus-pokus i form av månkalendrar och homeopatiska preparat. Det är ungefär lika ovetenskapligt som alla producenter som svamlar om jordmåner och mineralitet som magisk förflyttar sig från inerta stenar i marken in i druvorna.
 

chambertin

Medlem
Jag var också på väg att beställa men backade när jag såg att han var Demeter-certifierad. Jag kan bara inte med att stödja stollar som inte nöjer sig med seriöst och ambitiöst arbete i vingården och källaren, utan måste addera en inte obetydlig del hokus-pokus också. Det vore bättre att lägga den tiden och pengarna på sådant som faktiskt gör skillnad.
Ja, jag vet att jag också kan uppfattas som en stolle som överhuvudtaget bryr mig, men så'n är jag :confused:

I princip så håller jag ju med dig men blir det bra vin så varför inte.

Det jag har ännu svårare för än Demeter-certifierade biodynamiker är ocertifierade självutnämnda biodynamiker.
Jag menar, om man kallar sig biodynamiker men inte vill certifiera sig då är det ju ngt man inte ställer upp på i "läran" eller så vill man bara åka snålskjuts på namnet men göra som man vill ändå.
Kanske bättre i så fall att bara certifiera för ekologisk odling som du säger eller hävda "lutte raisonée" (ung så lite skit som möjligt och bara när det är absolut nödvändigt).

Tycker dock att certifiering i allmänhet är bättre än att bara lita på någons påstående om hur dom bedriver sin odling.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ser biodynamisk odling snarare som en garanti för att det är väldigt medvetna vinodlare och vinmakare

Mycket till garanti är det ju inte i min värld. Att det vanligen är passionerade vinodlare håller jag dock med om, vilket i MÅNGA fall leder till bättre slutresultat, men det är ju passionen som är garantin, inte biodynamiken i sig som jag ser det. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Mycket till garanti är det ju inte i min värld. Att det vanligen är passionerade vinodlare håller jag dock med om, vilket i MÅNGA fall leder till bättre slutresultat, men det är ju passionen som är garantin, inte biodynamiken i sig som jag ser det. :)
Visst är det passionen som är det viktiga, men som jag ser det är det väldigt svårt, om inte nästan omöjligt att vara biodynamisk vinodlare utan just passionen. Visst finns det undantag, men jag anser nog att det är tillräckligt få missar i förhållande till träffar för att jag ändå skall se det som någon form av garanti för ett mer intressant och personligt vin.

Men vi tycker väl helt enkelt olika. Inget konstigt i det. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu när vi andå har kidnappat tråden och tagit den helt OT.

Det som inte förstår är varför folk blir upprörda över den här typen av flummiga biodynamiker, naturvinsmakare och andra tomtar när det vi egentligen borde vara upprörda över är alla storproducenter världen över som kör tonvis med penetrerande besprutningsmedel som går rakt ut i ekosystemet och där arbetsförhållandena och lönerna för dom anställda är katastrofala.

Men visst, nu rantar jag bara och vi på forumet slutade förmodligen dricka dom här vinerna för rätt länge sen ändå.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nu när vi andå har kidnappat tråden och tagit den helt OT.

Det som inte förstår är varför folk blir upprörda över den här typen av flummiga biodynamiker, naturvinsmakare och andra tomtar när det vi egentligen borde vara upprörda över är alla storproducenter världen över som kör tonvis med penetrerande besprutningsmedel som går rakt ut i ekosystemet och där arbetsförhållandena och lönerna för dom anställda är katastrofala.

Men visst, nu rantar jag bara och vi på forumet slutade förmodligen dricka dom här vinerna för rätt länge sen ändå.
Vilka storproducenter tänker du nu specifikt på?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Vilka storproducenter tänker du nu specifikt på?
Har inga namn, och det är ju kanske inte specifik dom största producenterna det handlar om egentligen. Dom är ju i regel ganska hårt granskade.

Men det är ju inte bara i höga skördeuttag och hårda pressningar som man sparar in pengar för att hålla kostnaderna låga på budgetviner.
 

Mats

Gone todash....
Det som inte förstår är varför folk blir upprörda över den här typen av flummiga biodynamiker, naturvinsmakare och andra tomtar när det vi egentligen borde vara upprörda över är alla storproducenter världen över som kör tonvis med penetrerande besprutningsmedel som går rakt ut i ekosystemet och där arbetsförhållandena och lönerna för dom anställda är katastrofala.

Men visst, nu rantar jag bara och vi på forumet slutade förmodligen dricka dom här vinerna för rätt länge sen ändå.
Men glöm inte att de istället sprider ut tonvis med koppar, dvs en TUNGMETALL! Vi andra försöker vara duktiga och återvinna för att inte sprida tungmetaller i naturen men de sprider ut det på viljes samtidig som de säger sig vara sååå miljömedvetna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst är det passionen som är det viktiga, men som jag ser det är det väldigt svårt, om inte nästan omöjligt att vara biodynamisk vinodlare utan just passionen. Visst finns det undantag, men jag anser nog att det är tillräckligt få missar i förhållande till träffar för att jag ändå skall se det som någon form av garanti för ett mer intressant och personligt vin.

Men vi tycker väl helt enkelt olika. Inget konstigt i det. :)
Det finns dock en poäng med att undvika att klä ord som är förknippat med astrologi med ord som förknippas med kvalitet och/eller passion. Vem som helst kan göra det som krävs för att kalla sig biodynamiker medan kvalitet och personliga viner erhålls på helt annat vis.

Om vi börjar tala om biodynamik som något annat än det är och klär ordet med värdeladdade ord så kommer begreppet snabbt urvattnas av falska profeter som använder begreppet som ett varumärke och kvar finns endast den tokiga astrologin, vilket tar oss tillbaka till ruta ett.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men glöm inte att de istället sprider ut tonvis med koppar, dvs en TUNGMETALL! Vi andra försöker vara duktiga och återvinna för att inte sprida tungmetaller i naturen men de sprider ut det på viljes samtidig som de säger sig vara sååå miljömedvetna.
Kopparsulfat är väl tillåtet i ekologisk odling.
 

Mats

Gone todash....
Kopparsulfat är väl tillåtet i ekologisk odling.
Som disputerad växtfysiolog måste jag svara att av någon helt totalt fullständigt completely jävla oförståelig anledning är det det. Om det är Rudolf Steiners arv eller tyskarnas lika oförståeliga vurm för biodynamik, antroposofi, homeopati mm eller något annat som gjort att det är tillåtet vet jag inte men vad jag vet, och som jag gjort försök på, är att kopparsulfat är MYCKET giftigt för allt som lever. Det är ju därför de använder det mot skadeinsekter mm och det är inget magiskt (modernt?) bekämpningsmedel som bara slår mot vissa mål utan det dödar allt. Är bara en fråga om direkt dos och eftersom det är en tungmetall kommer det anrikas i jorden (eller spridas med grundvattnet till någon annanstans) och till slut bli ett STORT problem. Helt sjukt att det tillåts i ekologisk odling men det måste ha att göra med arvet från Steiner och biodynamiken som ändå kom långt innan ekologisk odling blev stort.
 

Vino fino

Medlem
Läste knappt texten, såg bara att det var Grenache och Syrah, som jag brukar gilla. Och jag litar helt på Martins goda smak, jag gillar det han gillar.
Demeter hade jag aldrig hört talas om innan @Larseman skrev om det. Det rör mig inte i ryggen. Jag har hög tolerans mot religion och brukar överse med människors tro så länge de inte försöker frälsa mig.
Det var som attan. Själv har jag låg tolerans, särskilt om någon inom vården ska behandla mig. Jag gillar vetenskapen, och jag gillar vårdpersonal som håller på vetenskapliga principer.

 

chambertin

Medlem
Som disputerad växtfysiolog måste jag svara att av någon helt totalt fullständigt completely jävla oförståelig anledning är det det. Om det är Rudolf Steiners arv eller tyskarnas lika oförståeliga vurm för biodynamik, antroposofi, homeopati mm eller något annat som gjort att det är tillåtet vet jag inte men vad jag vet, och som jag gjort försök på, är att kopparsulfat är MYCKET giftigt för allt som lever. Det är ju därför de använder det mot skadeinsekter mm och det är inget magiskt (modernt?) bekämpningsmedel som bara slår mot vissa mål utan det dödar allt. Är bara en fråga om direkt dos och eftersom det är en tungmetall kommer det anrikas i jorden (eller spridas med grundvattnet till någon annanstans) och till slut bli ett STORT problem. Helt sjukt att det tillåts i ekologisk odling men det måste ha att göra med arvet från Steiner och biodynamiken som ändå kom långt innan ekologisk odling blev stort.
Det är säkert som du säger @Mats men om i princip alla använder Kopparsulfat så borde det vara pga att det inte finns ngt alternativ.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det jag har ännu svårare för än Demeter-certifierade biodynamiker är ocertifierade självutnämnda biodynamiker.
Jag menar, om man kallar sig biodynamiker men inte vill certifiera sig då är det ju ngt man inte ställer upp på i "läran" eller så vill man bara åka snålskjuts på namnet men göra som man vill ändå.
Man kanske tycker att man klarar sig med en egen foliehatt och en astrologisk kalender? :)
Samtidigt så känns det som att vi något kommit från ämnet - CAV0043, som jag tyvärr missade att prova. Kanske borde huvuddelen av inläggen flyttas till något i stil med "stora biodynamikdiskussionstråden".
 
Last edited:
Toppen