Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Biodynamiskt infektrerat

Peder

Medlem
Häromdagen så bröt det ut en diskussion i samband med att jag gjorde ett blogginlägg. Jag satsar mycket på att sälja viner från vingårdar som både arbetar ekologiskt och biodynamiskt och detta är något som jag även lyfter fram. Det bröt då ut en diskussion om att jag borde tona ner det biodynamiska eftersom man ansåg att det var kontraproduktivt för min försäljning.

Det blev en biodynamisk tråd om detta på Twitter - och flera som anser att man aldrig skulle köpa ett vin från vingårdar som sysslar med hokus-pokus eller stödja sådant och att man hellre köper ett vin som är ekologiskt. Jag har även fått i debatten indikationer på att en del var även av den åsikten att man aldrig skulle köpa vin från någon som även arbetar med biodynamiska vingårdar.

Jag är själv inte antroposof - men kan däremot se att många av dessa vingårdar har gått ännu längre med enbart svavling i samband med buteljering, spontan jäsning etc. så dessa vingårdar är väldigt jordnära i sitt tänkande.

Jag kommer däremot själv aldrig följa Steiners teorier då det finns mycket nonsens i mina ögon, som åtminstone inte jag tror har någon effekt. Men jag är inte rädd att köpa vin från någon som tror på delar av vad denna märkliga man hade för teorier. Jag köper själv gärna exempelvis mjölk från Järna med den anledningen att det smakar bättre än Arla's och bryr mig inte ett dyft om det finns en del lite lustiga människor där i mina ögon - Dessa människor kanske tycker att jag är lustig.

En fråga jag även fick i denna diskussion var:

"Tycker du att man ska stödja homeopatiker också?"

Själv tror jag inte små piller, men jag känner även människor som gör det och låter dom hållas. Så frågan är, skall man tona ner det biodynamiska?


Jag har själv upplevt att jag har många kunder upplever biodynamiska viner som något speciellt och därför handlar dessa av mig. Dessa kunder är liksom mig inte antroposofer utan uppskattar bra viner och många av dessa kommer från ekologiska och biodynamiska vingårdar.

Personligen så bojkottar jag hellre en affär som säljer bag-in-box, där man svavlar vinerna extra mycket för att de skall klara av att ligga i en plastpåse. Men så länge affären även har ett annat utbud som lockar mig kan jag leva med att man även har Svensson-kartonger.

Vad tycker ni? Skippa gärna gamla citat av Steiner och hur kohorn, urinblåsor etc. grävs ner i vingårdarna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Häromdagen så bröt det ut en diskussion i samband med att jag gjorde ett blogginlägg. Jag satsar mycket på att sälja viner från vingårdar som både arbetar ekologiskt och biodynamiskt och detta är något som jag även lyfter fram. Det bröt då ut en diskussion om att jag borde tona ner det biodynamiska eftersom man ansåg att det var kontraproduktivt för min försäljning.

Det blev en biodynamisk tråd om detta på Twitter - och flera som anser att man aldrig skulle köpa ett vin från vingårdar som sysslar med hokus-pokus eller stödja sådant och att man hellre köper ett vin som är ekologiskt. Jag har även fått i debatten indikationer på att en del var även av den åsikten att man aldrig skulle köpa vin från någon som även arbetar med biodynamiska vingårdar.

Jag är själv inte antroposof - men kan däremot se att många av dessa vingårdar har gått ännu längre med enbart svavling i samband med buteljering, spontan jäsning etc. så dessa vingårdar är väldigt jordnära i sitt tänkande.

Jag kommer däremot själv aldrig följa Steiners teorier då det finns mycket nonsens i mina ögon, som åtminstone inte jag tror har någon effekt. Men jag är inte rädd att köpa vin från någon som tror på delar av vad denna märkliga man hade för teorier. Jag köper själv gärna exempelvis mjölk från Järna med den anledningen att det smakar bättre än Arla's och bryr mig inte ett dyft om det finns en del lite lustiga människor där i mina ögon - Dessa människor kanske tycker att jag är lustig.

En fråga jag även fick i denna diskussion var:



Själv tror jag inte små piller, men jag känner även människor som gör det och låter dom hållas. Så frågan är, skall man tona ner det biodynamiska?


Jag har själv upplevt att jag har många kunder upplever biodynamiska viner som något speciellt och därför handlar dessa av mig. Dessa kunder är liksom mig inte antroposofer utan uppskattar bra viner och många av dessa kommer från ekologiska och biodynamiska vingårdar.

Personligen så bojkottar jag hellre en affär som säljer bag-in-box, där man svavlar vinerna extra mycket för att de skall klara av att ligga i en plastpåse. Men så länge affären även har ett annat utbud som lockar mig kan jag leva med att man även har Svensson-kartonger.

Vad tycker ni? Skippa gärna gamla citat av Steiner och hur kohorn, urinblåsor etc. grävs ner i vingårdarna.
Ett vin blir ju inte bättre för att det är biodynamiskt - däremot tenderar en biodynamiker att ta hand om sin vingård väldigt väl. Jag tycker av den anledningen att "ekologiskt" är en bättre benämning, då biodynamiker är just ekologiska. Resten är - så vitt jag har förstått - ren bullshit.:)
 
Last edited:
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Tycker därför att "ekologiskt" är en bättre benämning,
Matlen: Så jag skall undvika ordet biodynamiskt tycker du och använda mig av ordet ekologiskt när det gäller dessa vingårdar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Matlen: Så jag skall undvika ordet biodynamiskt tycker du och använda mig av ordet ekologiskt när det gäller dessa vingårdar?
Jag vet inte riktigt - för många har nog biodynamiskt en bättre sälj-pitch än ekologiskt, men svar ja, jag tycker det hade varit bättre. Men om jag skall vara ärlig, så bryr jag mig inte nämnvärt personligen. Jag köper bra vin oavsett vilka principer som har använts. ;)
 
Last edited:
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Jag köper bra vin oavsett vilka principer som har använts. ;)

Tack för svar Matlen: Man skulle missa mycket gott om man inte gjorde det. Men personligen tror jag inte så många här på forumet undviker ett vin av den anledningen. Det är nog mer BIB-sniffare som är livrädda för köpa ett vin som är gjort på andra principer. :)
 

Mats

Gone todash....
Häromdagen så bröt det ut en diskussion i samband med att jag gjorde ett blogginlägg. Jag satsar mycket på att sälja viner från vingårdar som både arbetar ekologiskt och biodynamiskt och detta är något som jag även lyfter fram. Det bröt då ut en diskussion om att jag borde tona ner det biodynamiska eftersom man ansåg att det var kontraproduktivt för min försäljning.

Det blev en biodynamisk tråd om detta på Twitter - och flera som anser att man aldrig skulle köpa ett vin från vingårdar som sysslar med hokus-pokus eller stödja sådant och att man hellre köper ett vin som är ekologiskt. Jag har även fått i debatten indikationer på att en del var även av den åsikten att man aldrig skulle köpa vin från någon som även arbetar med biodynamiska vingårdar.

Jag är själv inte antroposof - men kan däremot se att många av dessa vingårdar har gått ännu längre med enbart svavling i samband med buteljering, spontan jäsning etc. så dessa vingårdar är väldigt jordnära i sitt tänkande.

Jag kommer däremot själv aldrig följa Steiners teorier då det finns mycket nonsens i mina ögon, som åtminstone inte jag tror har någon effekt. Men jag är inte rädd att köpa vin från någon som tror på delar av vad denna märkliga man hade för teorier. Jag köper själv gärna exempelvis mjölk från Järna med den anledningen att det smakar bättre än Arla's och bryr mig inte ett dyft om det finns en del lite lustiga människor där i mina ögon - Dessa människor kanske tycker att jag är lustig.

En fråga jag även fick i denna diskussion var:



Själv tror jag inte små piller, men jag känner även människor som gör det och låter dom hållas. Så frågan är, skall man tona ner det biodynamiska?


Jag har själv upplevt att jag har många kunder upplever biodynamiska viner som något speciellt och därför handlar dessa av mig. Dessa kunder är liksom mig inte antroposofer utan uppskattar bra viner och många av dessa kommer från ekologiska och biodynamiska vingårdar.

Personligen så bojkottar jag hellre en affär som säljer bag-in-box, där man svavlar vinerna extra mycket för att de skall klara av att ligga i en plastpåse. Men så länge affären även har ett annat utbud som lockar mig kan jag leva med att man även har Svensson-kartonger.

Vad tycker ni? Skippa gärna gamla citat av Steiner och hur kohorn, urinblåsor etc. grävs ner i vingårdarna.

Jag har ju nyss skrivit om det här i en annan tråd här i forumet och jag måste säga att för mig är just ordet "biodynamisk" mycket mycket mycket negativt laddat. Inte så att jag medvetet skulle välja bort ett vin bara därför, det är smaken som avgör i slutändan, men som marknadsföring mot mig har det en negativ klang som gör att det finns risk att jag automatiskt och omedvetet skulle välja ett annat vin i en valsituation. Är lite som att om man skulle köpa bil skulle det kännas naturligare att köpa av en välklädd försäljare i en fin bilaffär än av en neroljad mekaniker i keps på nån en by-mack. I bägge fallen gäller det ju att testa bilen men den ena situationen skulle kännas mer seriös. Så mot mig skulle det vara mycket bättre marknadsföring om du beskrev vinerna som "ekologiska", vilket de ju faktiskt också är och det därmed inte skulle vara någon falsk marknadsföring.
 

gece

Man vänjer sig.
Är också väldigt oförtjust i allt trolleri de håller på med, men låter inte det påverka mitt val när jag är ute efter ett bra vin. Jag är inte kristen, men för den sakens skull skulle jag inte bojkotta någon som ber till gud för en bättre skörd...
 
I grunden är det viktigaste kvaliteten på vinet men det finns en trogen skara som gärna köper biodynamiskt vin. Så eftersom du frågar som leverantör tror jag det viktigaste är balansen.

Personligen tror jag som @Matlen att de som är verkligen är biodynamiska lägger ner sin själ i att göra allt rätt men det innebär ju inte att vinet blir bra. Som jag berättat för en del, var på en provning av naturvin/biodynamiska viner där en person sa --"naturliga viner kan lukta lite illa men man vänjer sig".

Så jag skulle trycka på det ekologiska men kanske också nämna i att odlare följer biodynamiska metoder. Inte leda med det.

För övrigt anser Parker att 2014 blir året då "naturviner" kommer att exponeras som ett lurendrejeri.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Tack för all feedback. Observera att jag inte vill att mina viner skall förknippas dock med naturviner och att mina producenter kör med svavling, även om det är ytterst lite och ofta i samband först med buteljering.
 

Håkan

Medlem
Tyvärr har biodynamiskt förknippats med just hokus pokus och vidskepelse. Men läser man mer innantill och skippar stolligheterna så märker man att biodynamiskt medför ett steg längre än ekologiskt vad gäller vingårdsarbetet. Exempelvis finns det bekämpningsmedel som är klass3 i Sverige (dvs får ej säljas till lekmän) men är helt okej i ekologisk odling, dock ej i biodynamisk odling. Detta framkommer mer vid termen biodynamiskt.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Tyvärr har biodynamiskt förknippats med just hokus pokus och vidskepelse. Men läser man mer innantill och skippar stolligheterna så märker man att biodynamiskt medför ett steg längre än ekologiskt vad gäller vingårdsarbetet.

Känns som att många har fastnat vid vidskepelse och stolligheter. Jag tror däremot att det i regel är människor som inte är genuint intresserade av vin som vill bojkotta och tycker att man inte skall köpa ett vin på grund av att det är en vingård som kallar sig biodynamisk. Så kunder är personer med vinkunnande/stort vinintresse samt de som gillar många av teorierna. Sedan får man räkna med att några inte vill handla av någon som ägnar sig åt vingårdar som kallar sig biodynamiska.

Exempelvis finns det bekämpningsmedel som är klass3 i Sverige (dvs får ej säljas till lekmän) men är helt okej i ekologisk odling, dock ej i biodynamisk odling. Detta framkommer mer vid termen biodynamiskt.

Jag upplever själv att många av dessa jordbrukare går ett steg längre i sin hänsyn mot naturen, men sedan finns det många ekologiska vingårdar och biodynamiska som är så gott som snarlika i sitt naturvänliga tänkande.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tyvärr har biodynamiskt förknippats med just hokus pokus och vidskepelse. Men läser man mer innantill och skippar stolligheterna så märker man att biodynamiskt medför ett steg längre än ekologiskt vad gäller vingårdsarbetet. Exempelvis finns det bekämpningsmedel som är klass3 i Sverige (dvs får ej säljas till lekmän) men är helt okej i ekologisk odling, dock ej i biodynamisk odling. Detta framkommer mer vid termen biodynamiskt.
Får man kalla ett vin Biodynamiskt även om man inte grävt ned ett kohorn i vingårdens "rätta" (nordvästra?) hörn vid fullmåne?

Själv är jag starkt negativ mot alla ovetenskapligheter men uppskattar konst. Dock är alla fria att tro på vad de vill, bara man lämnar mig ifred.
Som säljare av vin, når ju @Peder olika målgrupper beroende på vad som står på etiketten, formgivning, prissättning mm mm mm. Samma sak med Biodynamiskt. Finns vissa som går igång på det. Jag har aldrig köpt biodynamiskt vin förutom då jag råkade beställa ett 6-pack från USA (italiensk skräp) med sådana där supertunga vinflaskor. Fnissar ofta åt de miljökonsekvenser som de tunga glasflaskorna för med sig, som en biodynamisk face-plant :p

Sedan måste jag understryka att de allra allra flesta vinbönder tar exceptionellt god hand om sina vingårdar! Finns inget som säger att vidskepliga skulle bruka jorden med mer omsorg än rationella människor.
 
Last edited:
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Sedan måste jag understryka att de allra allra flesta vinbönder tar exceptionellt god hand om sina vingårdar! Finns inget som säger att vidskepliga skulle bruka jorden med mer omsorg än rationella människor.

Jag är skeptisk till detta just om att vingårdar tar god hand om sina vingårdar. Kanske i avkastningssyfte, men när det gäller miljön så tror jag många stora vingårdar (kanske inte de vingårdar som lockar så mycket finewines-medlemmar) bara ser produktionen som en industri och besprutning görs i förebyggande syfte. Sedan hälsomässigt lär man dö av något annat än att vinet är hårt besprutat, utan det är mer i så fall vår jord som far illa av att en del jordbrukare inom alla olika sorts områden, inte bara vin inte bryr sig om jorden på något annat sätt än med $-tecken.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu kommer jag lite från ämnet:
Industriell stordrift, oavsett det handlar om framställning av vin, framställning av palmolja, metaller eller räkodlingar ser ofta miljöaspekten som viktig iom att Grönt säljer och Miljöbov inte säljer alls lika bra. Faktiskt så att fler stora bolag är miljöcertifierade än små företag. (Miljöcertifiering innebär bla personligt straffansvar för styrelsens medlemmar...)
Faktiskt så att många storföretag är med och driver på utvecklingen av både miljöteknik och miljölagstiftning.
Sedan blir ju skalan lite olika: 1 litet bolag som häller ut olagligt i avloppet märks knappt, medan en stor fabrik som dumpar olagligt i avloppet kan slå ut ett helt reningsverk och/eller döda ett helt vattendrag.

Sedan kan man ju fundera på skalskillnaderna av shale gas produktion och användning av PVC globalt, ställt mot kemikalieanvändningen inom vinindustrin...

DISCLAIMER:
Med detta vill jag verkligen varken säga att alla storföretag är bra, alla små är dåliga, besprutning är alltid/aldrig bra. Bara att det finns good guys och bad guys i alla läger.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Använder inte biodynamikerna en sådan där Demeter-symbol? Måste du skriva rakt ut att de är biodynamiska?

Jag tror som andra här har framfört att "biodynamisk" bara är en positivt säljande etikett för en initierad skara. Och de känner igen symbolen på etiketten. För oss som inte bryr oss är det "biodynamisk" en neutral beteckning, för andra rentav negativ.

"Ekologisk" eller "organic" osv. som det heter utanför våra gränser, är nog en nästan universellt positiv beteckning. Den känns mera säker ur ett säljperspektiv.
 

sunqan

Vinös
det finns väl som vanlig alla infallsvinklar på "biodynamiskt odlat". allt från de som vägrar ut sig och hånflinar bara för att man säger det är biodynamiskt, men som inte har ågra problem med att trycka i sig godtycklig DRC och tycka det är himmelskt, till de som säger att "jo biodynamiska viner smakar och luktar lite eljest, men man vänjer sig och efter ett tag smakar det inte illa".
jag är oftast mer pragmatisk och tycker att om det är gott, och om man lyckas eliminera alla tråkiga gifter (vem fan kom på att fettlösliga gifter var bra att använda i livsmedel???) då är det sekundärt om man gör det genom att gräva ner älghorn med 37 graders vinkel mot ekliptikan i det sydvästra hörnet av bevattningskanalens huvudfåra. det primära är kvaliteten på produkten. Däremot vore det inte OK om man skulle lyckas åstadkomma det genom att sprida malda obesudlade jungrur över odlingen samtidigt som man gräver ner deras ofödda barn på tidigare sagda ställe.

dvs så länge tramset bara är just säger jag - whatever keeps you happy :) blir reultatet så jäkla gott ser jag inga problem med hokus pokuseriet.

Homeopati däremot är en helt annan sak. skillnaden mellan biodynamisk odling och homeopati är att i den biodynamiska odlingen är det odlingen i sig som är det primära, i homeopatin är det homeopatin som är det primära.

som företagare är det självklart en svår balansgång, jag skulle tro att man uppnår det bästa resultatet genom att framhöva vinets goda egenskaper, och inte det faktum att det är biodynamiskt odlat. men man ska aldrig dölja den delen heller. framhäv det som är primärt - hög kvalitet, gott, giftfritt (nåja), hållbart jordbruk osv.
 
Toppen