Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Blindprova dessa utan Google! Var hamnar du då av dessa ord?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
$ 349.95 per Bottle (750ml)

"100 out of 100...A perfect wine with perfect purity of fruit. It shows gorgeous aromas of blackberries, currants and cedar with hints of chocolate. Full body, with a lovely sweetness of fruit and ripe tannins. It goes to chocolate, hazelnut and spices. Nutmeg too. Sexy and incredible. It has so much depth of fruit and density. Better in 2020." - James Suckling

"99 out of 100…The xxxx yyyyy zzzzz blah blaaaah bla blah-ha-bla blaaah given the lofty power and alcoholic clout this full-bodied wine possesses. Dense purple-colored , the wine displays a vivid yet astonishing array of spice box, red, blue and black fruits, crushed rock and spring flowers. The oak is well-concealed behind the lavish concentration and richness. Exceptionally pure, this unbelievable wine flirts with perfection. Unfortunately, balah blahha blubbah blah. This is another 40- to 50-year effort that should elicit considerable interest from wine consumers." - Robert M. Parker, Jr., Wine Advocate

Blind tasting:
Vintage?
Origin?
Grape?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min egen spontana reaktion var: Amarone!
USA!
Nya Wärlden!
PHETA världen!
Hejja!
 

chambertin

Medlem
Gjorde lite slutledning mha av vem som provat (utan googling) och gissar på Bdx och ngn av årgångarna -05, -09 eller -10. Sen har jag ingen aning vad det kan vara som fått herrarna så upphetsade. Carmenère kanske ?:D
 

Silex

Medlem
Skulle nog också gissa på ett varmt år i Bordeaux (ursprunglig -03-notering eller kanske 2010), fr a baserat på Sucklings notering, priset och de som provat. Sedan blir jag lite mer förbryllad av de nyanser som Parker nämner (kryddor, blommor, mineral och frukt av alla färger). Då är det troligen inte en Cab Sauvignon-dominerad Bordeaux i alla fall, utan snarare östra stranden. Då är det väl antingen Cab Franc eller Merlot. Av dem skulle jag gissa Merlot baserat på frukten Parker hittar. Eller så är jag helt ute och cyklar och det är i själva verket en kopia från Toskana :)
 

Magikern

Medlem
Napa cab och Australien borde ha blivit för svårt.

Bordeaux 2003 har ju många viner som kan stämma in.

Jag tror jag säger Toscana 2003 cab blend och vinet är Sassicaia eller dyl.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kikar man bara på beskrivningen och inte på vem som har provat eller vad vinet kostar så skulle det kunna vara vad f*n som helst. Hög extraktion och mycket fat. Säkert väldigt gott.

Syrah/Shiraz/Tempranillo/Cabernet S./Merlot/Malbec/Carmenere/Zinfandel/Petit Sirah

från

Kalifornien/Australien/Spanien/Italien/Argentina/Frankrike

Men kul lek! Behöver lite bättre och mer specifika noteringar bara :)
Baserat på att Suckling nämner ceder så gissar jag på Bdx.
 

Magikern

Medlem
Det känns som att Bordeaux 2003 eller 2009 eller Toscana 2003 eller 2009 är de enda logiska alternativen om man inte läst omdömena tidigare och vet exakt vilket vin.
 

Silex

Medlem
Winespectator brukar ha en sån här quiz på sin hemsida där man skall gissa druva/region/år baserat på smaknoten. Ibland är det enkelt, ibland nästan omöjligt. Intressant att se i detta fall hur mycket de beskrivande orden skiljer sig mellan dessa två när det rör sig om samma vin som båda gett höga betyg till. Eftersom dessa troligen inte blindprovats (i alla fall inte avseende region) tyckte jag att "ceder" blev ett nyckelord då det främst används för Bordeaux.
Också intressant hur man genast funderar över andra faktorer som kan hjälpa en rätt, såsom a) varför lade Stefan upp just denna smaknot, b) priset på vinet, c) vilka som provat vinerna. Precis samma är det ju i blindprovning - man tar omedvetet till sig saker utanför glaset och försöker dra slutsatser även av dem (vem bjuder på vinet och i vilket sammanhang, ev. flaskform om man får se den etc). Testa att låta folk se flaskformen och gör samma provning med vinerna i sin korrekta resp. felaktiga flaskform så tror jag utlagen blir ganska olika.
 

Magikern

Medlem
Vad baserar du det på?

Varma årgångar och ceder och kro
Vad baserar du det på?

Varma årgångar som Parker hyllat och bättre 2020 av Suckling verkar också stämma. Ceder, choklad och krossad sten inkluderar jättemånga Bordeauxviner från dessa årgångar men även Supertuscans. Att ha viner från andra regioner verkar lite för svårt att gissa. Enormt många viner kan stämma på beskrivningen men det hade blivit för svårt för de flesta.

Sucklings omdöme brukar oftare lyftas fram för Toskanska viner så min gissning är Toscana och kanske Sassicaia 2003 eller 2009.
 

Åskar

Medlem
Med "full body", svartvinbär, kryddor, blommor, choklad och hasselnöt så bör det vara en lite "fetare" årgång. 100 / 99 poäng av båda gör att jag tänker lite malolaktisk USA. Men en så pass bred profil på noterna kontrar jag väl med att säga att det är en blandning av druvor. Bdx-style. Årtal: 2005-2010
 
Toppen