Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Börja lagra

Hej!
Jag är nu i detta forum och har en fundering..
Jag gillar så klart vin, rött primärt och skulle nu vilja börja lagra/spara på mig lite grann. Fram tills nu har det mestadels handlat om konsumtion med max 10-15 flaskor sparade..
Hur börjar man? Handlar man bara på sig och inte dricker av dem eller hur började ni?
Funderar på att köpa ett rejält vinlagringsskåp framöver till runt 160 flaskor men det känns som jag måste ha rätt så mycket vin sparat innan dess..

Konstiga frågor kanske?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!
Jag är nu i detta forum och har en fundering..
Jag gillar så klart vin, rött primärt och skulle nu vilja börja lagra/spara på mig lite grann. Fram tills nu har det mestadels handlat om konsumtion med max 10-15 flaskor sparade..
Hur börjar man? Handlar man bara på sig och inte dricker av dem eller hur började ni?
Funderar på att köpa ett rejält vinlagringsskåp framöver till runt 160 flaskor men det känns som jag måste ha rätt så mycket vin sparat innan dess..

Konstiga frågor kanske?
Inga konstiga frågor alls.

Ett bra första steg är att utreda vilken typ av vin du gillar mest genom att utforska så mycket vinstilar som möjligt och prova flitigt. När det gäller vinlagring brukar de flesta vinintresserade vilja ha ett utbud som fungerar för de flesta tillfällen (beroende på mat och sammanhang). En bra bredd från lätt till kraftiga röda och likaså med vitt, sött och mousserande.

Alla viner brukar tjäna något på att lagras (men olika länge), men vanligtvis är det ingen större poäng att fylla på med viner under 150 kr med få undantag. Mest troligt kommer du ångra dig ganska snabbt om du väljer den billiga vägen.

En bra idé för att komma igång är att när du stöter på ett vin som du gillar lite extra, köp då en eller ett par flaskor till av samma vin eller något liknande av ännu högre kvalitet (typ en bättre variant av samma vinstil och producent eller liknande).

Ha heller ingen brådska. Vinförvaringar fylls upp väldigt snabbt och det är inget sprinterlopp utan snarare ett maraton. Gå dit näsan pekar och njut! :)

Själv har jag två lagringsvinkylar som rymmer 296 flaskor per skåp teoretiskt (max 200 per skåp i verkligheten). Fördelningen ser ut enligt följande (se bild nedan), men jag har ännu inte mer än 150 flaskor totalt, vilket är luftigt och trevligt om än lite skralt. :)


2611AAB5-2388-4A08-BC4F-42CE4C8FBF1C.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack så mycket Mattias! Smart idé med uppdelningen. Ska försöka ge mig på något motsvarande.. :)
Tänk bara på att min uppdelning är väldigt subjektivt gjord utifrån mina preferenser och önskad slutfördelning. Jag har ju fortfarande oförskämt luftigt i mina skåp och då är det lätt att unna sig en detaljerad indelning, men om utrymmet är mer begränsat bör man nog hålla indelningen mer övergripande.

Min indelning gör dock att jag får bra överblick kring vilka områden som jag borde köpa på mig mer av och likaså vilka områden jag bör dricka mer av. Jag har vägt fram och tillbaka oerhört länge innan jag hamnade där jag är och tror nog att den kommer att funka i många år framöver.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hej!
Jag är nu i detta forum och har en fundering..
Jag gillar så klart vin, rött primärt och skulle nu vilja börja lagra/spara på mig lite grann. Fram tills nu har det mestadels handlat om konsumtion med max 10-15 flaskor sparade..
Hur börjar man? Handlar man bara på sig och inte dricker av dem eller hur började ni?
Funderar på att köpa ett rejält vinlagringsskåp framöver till runt 160 flaskor men det känns som jag måste ha rätt så mycket vin sparat innan dess..

Konstiga frågor kanske?

Välkommen och kul att du har hittat hit Jesper! :)

Jag skulle följa Mattias upplägg, prova en massa olika typer och notera ner vad du tycker om och vad du tycker mindre om.

Däremot så skulle jag rekommendera att du köper ett större vinlagringskåp på en gång. För precis som Mattias skriver så sparar man ofta flera enheter av samma vin, för att kunna följa utvecklingen av vinet, och då fylls skåpet upp väldigt fort!

Inga konstiga frågor alls.

Ett bra första steg är att utreda vilken typ av vin du gillar mest genom att utforska så mycket vinstilar som möjligt och prova flitigt. När det gäller vinlagring brukar de flesta vinintresserade vilja ha ett utbud som fungerar för de flesta tillfällen (beroende på mat och sammanhang). En bra bredd från lätt till kraftiga röda och likaså med vitt, sött och mousserande.

Alla viner brukar tjäna något på att lagras (men olika länge), men vanligtvis är det ingen större poäng att fylla på med viner under 150 kr med få undantag. Mest troligt kommer du ångra dig ganska snabbt om du väljer den billiga vägen.

En bra idé för att komma igång är att när du stöter på ett vin som du gillar lite extra, köp då en eller ett par flaskor till av samma vin eller något liknande av ännu högre kvalitet (typ en bättre variant av samma vinstil och producent eller liknande).

Ha heller ingen brådska. Vinförvaringar fylls upp väldigt snabbt och det är inget sprinterlopp utan snarare ett maraton. Gå dit näsan pekar och njut! :)

Själv har jag två lagringsvinkylar som rymmer 296 flaskor per skåp teoretiskt (max 200 per skåp i verkligheten). Fördelningen ser ut enligt följande (se bild nedan), men jag har ännu inte mer än 150 flaskor totalt, vilket är luftigt och trevligt om än lite skralt. :)


Visa bifogad bild 16862

Har du möjligtvis skåpet Avintage DVA 305? Har nämligen en sådan, som skall rymma 296 flaskor.
Men jag som enbart samlar på champagne får in ca. 160 flaskor.
 

Poussard

Medlem
@Mattias Schyberg Det är för mig jättekonstigt att vita viner från alla länder utom Österrike och Tyskland (och Alsace), tillsammans med orange oavsett land, får samsas om en slot om 10%. :confused: Men to each his own. Finns ju de som har 99% Champagne också så alla är vi lite olika.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias Schyberg Det är för mig jättekonstigt att vita viner från alla länder utom Österrike och Tyskland (och Alsace), tillsammans med orange oavsett land, får samsas om en slot om 10%. :confused: Men to each his own. Finns ju de som har 99% Champagne också så alla är vi lite olika.
Min indelning är kalkylerad efter mitt önskade utfall just nu. Om saker och ting ändras i framtiden får jag ändra min ordning. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan ge som tips att ta i när det gäller antal flaskor dels för att de inte rymmer angivet antal i verkligen och dels för att öven om det är ett marathon går det snabbt att fylla upp när man kommit till vinforumet finewines och alla tips nan får här.
 
Trådskapare
Jesper Jarnehäll
Det är mycket tankar nu.. Jag skippar nog vinlagringsskåp och satsar på att fixa till i källaren istället. Det finns en rum mot norrsidan som borde passa ganska bra, idag runt 12 grader där, mörkt o fint.. Där kan samlingen få växa hur mycket som helst .. Nu vankas det vininköp istället ..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är mycket tankar nu.. Jag skippar nog vinlagringsskåp och satsar på att fixa till i källaren istället. Det finns en rum mot norrsidan som borde passa ganska bra, idag runt 12 grader där, mörkt o fint.. Där kan samlingen få växa hur mycket som helst .. Nu vankas det vininköp istället ..
Om du har en källare med bra förutsättningar är det ett givet val! :)
 

Poussard

Medlem
Det är mycket tankar nu.. Jag skippar nog vinlagringsskåp och satsar på att fixa till i källaren istället. Det finns en rum mot norrsidan som borde passa ganska bra, idag runt 12 grader där, mörkt o fint.. Där kan samlingen få växa hur mycket som helst .. Nu vankas det vininköp istället ..
Ska du installera en klimatanläggning då eller tänker du att det räcker med rätt temperatur?
 

sunqan

Vinös
À propos lagring. Borde inte privata vinkällare och vinskåp förbjudas?
Systemets huvudargument mot vin på Coop och ICA är att det ökar tillgängligheten, därmed drickandet. Måste väl i ännu högre grad gälla egen lagerhållning!?
Låsbart skåp och barn som gillar att gömma nycklar?
 
Toppen