Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

boeuf bourguignon - ert bästa recept?

J.Lidman

Medlem
Säga vad man vill om Morberg och han odrickbara finkelviner men jag brukar får till en helsikes bougignon när jag följer hans recept även om det är en något förenklad variant mot Julia Child...

God mat äckligt vin


Jag håller med om det. Har gjort efter det receptet otaliga gånger, har dock skippat fläsksvålen till och från eftersom den inte alltid är så tillgänglig i affär. Blir bra ändå!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag håller med om det. Har gjort efter det receptet otaliga gånger, har dock skippat fläsksvålen till och från eftersom den inte alltid är så tillgänglig i affär. Blir bra ändå!
Tycker det är viktigare att hitta riktigt bra sidfläsk och och bra köttråvara.
Tar alltid min högrev från den lokala gården utanför stan och den håller en sanslöst mycket högre kvalité än vad man får tag på i affären...
 

J.Lidman

Medlem
Tycker det är viktigare att hitta riktigt bra sidfläsk och och bra köttråvara.
Tar alltid min högrev från den lokala gården utanför stan och den håller en sanslöst mycket högre kvalité än vad man får tag på i affären...
Tips på sidfläsk? Jag brukar använda mig av Vindelnrökt sidfläsk eller sidfläsk från toppchark i bastuträsk.

När det kommer till högrev så är det ett lotteri att få tag på bra kött. Brukar snegla i charkdisken där jag handlar och om det ser bra ut så köper jag, ser det inte bra ut så får det vara. Som konsument så tänker man(jag) att i charkdisken är köttet per automatik mycket bättre än det som säljs i vaccpåsar, men det är inte sanningen, nu pratar jag dock affärer såsom Coop, ICA och framförallt affärer utanför storstäder. Många gånger har jag handlat vacckött från scan som har betydligt bättre kvalité (marmorering, mörning, smak) än "hype:at" kött från charkdisk.

Nu halkade vi kanske ur topic lite, men så kan det vara ibland.
 

Zingo

Medlem
Tycker Bouef bourguignon är rätt förlåtande, brukar följa "standard"-recept dock har jag med åren lärt mig att inte skära ned köttet i så små bitar utan tycker det blir trevligare med några få stora "stycken".
 
Toppen