Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bollinger Champagne PNVZ15

LarsW

Medlem
Bollinger släpper ett nytt vin för första gången på ett tag.

PNVZ15, ren PN, bas 2015 med reservviner tillbaka till 2009.

Hittade den här, inte gratis prexis. Någon som vet om/har några smaksnoter?

Nyfiken! :)
 

Thirsty

Smygnykterist
827B8C22-09B0-45C8-BFB9-311A8AEA8C6E.jpeg
[
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, det är inte lätt att hålla koll på Bollingers sortiment nu för tiden, eller vad de sysslar med vad gäller årgångar och prissättning. För några år sedan kom en Bollinger Rosé, som inte var en La Grande Année Rosé, i årgång 2006. Den såldes billigare än vanligt , och mest i flygplatsbutiker. Vita 2006:an hoppades över helt och istället släppte de en 2007:a, och man kan verkligen undra varför. Därefter har de tydligen hoppat över 2009-2011 för La Grande Année. 2009 släpptes enbart några år i förväg som en James Bond-version, till högre pris än LGA (och inte som en senare release mellan LGA och RD som James Bond-02:an). 2011 var en ny James Bond, men var uppenbarligen inte en LGA utan en 100% Pinot Noir. De räddade väl någon PN-batch i en generellt medioker, snipig och grön årgång. (Det är för mig fortfarande ett mysterium varför så många stora hus har släppt 2011or. Releaser av BdB från Côte de Blancs begriper jag mig dock på.) Nu kommer en ny 100% Pinot Noir med cru-angivelse, som dock släpps nästan tre år yngre än LGA.
Hittade den här, inte gratis prexis.
Jag har däremot svårt att tycka att det är dyrt när en ren Verzenay bara är aningen dyrare än den "ursprungs- och druvblandade" årgångsskumpan från huset. Bollinger LGA har ju numera "prestige-prissättning" oavsett om man tycker det är rätt eller fel.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, det är inte lätt att hålla koll på Bollingers sortiment nu för tiden, eller vad de sysslar med vad gäller årgångar och prissättning. För några år sedan kom en Bollinger Rosé, som inte var en La Grande Année Rosé, i årgång 2006. Den såldes billigare än vanligt , och mest i flygplatsbutiker. Vita 2006:an hoppades över helt och istället släppte de en 2007:a, och man kan verkligen undra varför. Därefter har de tydligen hoppat över 2009-2011 för La Grande Année. 2009 släpptes enbart några år i förväg som en James Bond-version, till högre pris än LGA (och inte som en senare release mellan LGA och RD som James Bond-02:an). 2011 var en ny James Bond, men var uppenbarligen inte en LGA utan en 100% Pinot Noir. De räddade väl någon PN-batch i en generellt medioker, snipig och grön årgång. (Det är för mig fortfarande ett mysterium varför så många stora hus har släppt 2011or. Releaser av BdB från Côte de Blancs begriper jag mig dock på.) Nu kommer en ny 100% Pinot Noir med cru-angivelse, som dock släpps nästan tre år yngre än LGA.

Jag har däremot svårt att tycka att det är dyrt när en ren Verzenay bara är aningen dyrare än den "ursprungs- och druvblandade" årgångsskumpan från huset. Bollinger LGA har ju numera "prestige-prissättning" oavsett om man tycker det är rätt eller fel.
Ren Verzenay?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bollinger släpper ett nytt vin för första gången på ett tag.

PNVZ15, ren PN, bas 2015 med reservviner tillbaka till 2009.

Hittade den här, inte gratis prexis. Någon som vet om/har några smaksnoter?

Nyfiken! :)
Juhlin trodde att flaskorna kommer ligga på 850 kr på SB, så jag skulle nog vänta med att inhandla.
Jag hoppade själv att köpa från Philipson för 1144 kr/fl.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ren Verzenay?
Tydligen inte om man läser Juhlin, ser jag nu. Varför namnet VZ om det finns lite andra byar i, måntro? Var det reservvinerna som låg blandade och så kunde de inte hålla sig från att dra igång produktionen ändå?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tydligen inte om man läser Juhlin, ser jag nu. Varför namnet VZ om det finns lite andra byar i, måntro? Var det reservvinerna som låg blandade och så kunde de inte hålla sig från att dra igång produktionen ändå?
Läste någonstans att man kommer att variera från vilken by basvinet kommer, så nästa blir kanske Bouzy16!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ingen av dem ovanstående ;)

Tycker bara alla kartonger i källaren är irriterande...
Håller med om de bulkiga inviduella förpackningarna, blir glad de få gånger jag hittar ”restaurangförpackade” (6-pack) prestigeskumpor! Det har jag nog inte gjort på några år, när det gäller de kända husen.
 
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Håller med om de bulkiga es förpackningarna, blir glad de få gånger jag hittar ”restaurangförpackade” (6-pack) prestigeskumpor! Det har jag nog inte gjort på några år, när det gäller de kända husen.
När man beställde Bollinger 2008 från Phillipsson förra året så kom de i föredömlig 6-pack papp-låda utan individuella kartonger.
Men det är nog undantaget som bekräftar regeln snarare. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Seriöst!?!!
De kallas presentförpackning av en anledning....
Håller med om de bulkiga inviduella förpackningarna, blir glad de få gånger jag hittar ”restaurangförpackade” (6-pack) prestigeskumpor! Det har jag nog inte gjort på några år, när det gäller de kända husen.
Verkligen. Blev så glad när Philipson skickade Bollinger LGA 08 på vanlig restauranglåda :)
 
Toppen