Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bollinger RD 2002

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Yep, den är riktigt fin men ja lägger hellre pengarna på Krug 02 o Henriot CdE 02 (som jag dock inte testat)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag tror de flesta här kan instämma på att typ all prestige skumpa 2002 inte är i något vidare drick-vänlig-fas ännu, men jag har testat den en gång somsagt, naturligtvis var den ung o frisk men eftersom RD görs i 'mognare-stil' har den som alltid mycke brödiga o autolytiska toner med mörkare frukt samtidigt som syran är hård, gott om man gillar ungt men naturligtvis inget jag direkt skulle rekommendera att ofra en flaska för, testa hellre en om 5-10 år :)
 

Silex

Medlem
Har också provat den och tyckte den var alltför ung i dagsläget. Hade mycket hög syra, men en del brödighet. Samtidigt kändes den "stum", som om det fanns mycket i bakgrunden som inte kom fram idagsläget. Hade tyvärr inte möjlighet att följa den mer än ca 45 min. Provade mot Winston -02, Dompa -04, Cristal -06, Grande Dame -04 och Krug NV. Jag höll Krug och Winston högst av dessa, med RD och Cristal på delad 3:e-plats.
 

Stenberg

Medlem
Satt och kikade lite på kommande småpartier och webbsläpp från SB och hittade den här.
Lite snålt med info här på forumet (vilket säkert beror på att det fortfarande kan ses som barnarov att ge sig på den) så jag bumpar den här tråden lite medan jag söker vidare på det stora internätet utanför finewines.se. ;)

Är det här värt att köpa? 1799 per flaska eller 3899 per magnum.
 

ChristianB

DipWSET
Har missat den här tråden lite, men jag drack den i april har jag för mig, eller om det var maj...

"2002 Bollinger R.D: Medium guld i färg. Kanderade äpplen, sötaktiga kryddor, torkade äpplen, komplex-som-fasen, jästig, honung, blöt sten... Superfräsch syra i smaken, ung och fin potential för framtiden! Fyllig, blöta stenar, bakade äpplen, äpplepaj (med smördeg och kanel!), vanilj, ek, brioche, jäst... Riktigt, riktigt bra! :D Fortfarande syndigt ung!"
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Satt och kikade lite på kommande småpartier och webbsläpp från SB och hittade den här.
Lite snålt med info här på forumet (vilket säkert beror på att det fortfarande kan ses som barnarov att ge sig på den) så jag bumpar den här tråden lite medan jag söker vidare på det stora internätet utanför finewines.se. ;)

Är det här värt att köpa? 1799 per flaska eller 3899 per magnum.
Bra investering men att öppna under de kommande femton åren är bara slöseri
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bra investering men att öppna under de kommande femton åren är bara slöseri
Nja, Bolly brukar väl utvecklas hyggligt fort. Visst kan man väl ge dem något ytterligare års lagring, men jag skulle nog inte rekommendera som standard att vänta in Bolly R.D. så länge som 15 år efter släpp. Sedan finns det ju extremsyraårgångar som 1996 där flera champagner betett sig lite udda (har något minne av att just du öppnat någon R.D. 96 som framstod som förvånansvärt ung...), men 2002 har ju inte den profilen.
Om 15 år är det för övrigt inte säkert att R.D.-flaskor (Extra Brut) är spänstigare än La Grande Année (Brut), eftersom det oftast bara skiljer 2-4 år på jästen (med undantag för enstaka extra sent släppta flaskor i stora format) och flaskor med lägre dosage kan utvecklas aningen snabbare. Gillar man Bollys stil och har tålamod och lagringsutrymme, brukar tipset tipset vara att lägga mer pengar på att lagra upp La Grande Année-flaskor än att köpa R.D. Nu är ju 2002 en betydligt bättre årgång än den aktuella La Grande Année-årgången 2005. Vi får se hur jag gör med 2006:an, men när 2008:an väl kommer lär jag bunkra upp några av den.
 

lukastollig

Pudelfantast
Drack både 2002 och 1996 förra vintern. Här är tastingnotes från cellartracker. Drack Pol Roger SWC 96 + 02 samtidigt och SWC 1996 är en av de absolut bästa champagner jag druckit. Om RD är värt pengarna beror mycket på om man uppskattar stilen. Själv köper jag vanliga GA men hoppar RD. Finns så mycket annat i den prisklassen som lockar mer.

2002 Bollinger Champagne R.D. Extra Brut
2015-02-21 - I LIKE THIS WINE: 94 points (Edit)

Premium champagne - two houses, two vintages (Gothenburg): This also shows a lot of development over the evening. Initially has some mature cheese (not nearly as much as the 1996), smoke, vanilla and yeast. After some time develops almost burgundian notes of butter, gunpowder, yellow fruit, winter apple, whipped cream and toast. Also refreshing citrus - lime, grape, lemon and orange. On the palate lively, young mousse and good acid wich balances the very rich, creamy house style. Overall fairly well balanced actually, not as extrem as the 1996 RD. Good length to the creamy, smoky finish.

This comes across as a more "normal" champagne, compared to the 1996, but still very rich in style.

1996 Bollinger Champagne R.D. Extra Brut
2015-02-21 - I LIKE THIS WINE: 94 points (Edit)

Premium champagne - two houses, two vintages (Gothenburg): Lots of development over the evening. Initially an almost pungent nose of mature blue cheese, rubber, yeast and funk, but after some time this clears up a bit and we get yellow and red fruits, lime, chocolate, vanilla and butter. Lots of development in this bottle, with mushrooms and forest floor (perhaps the first time I used that descriptor for champagne). Very, very rich, on the verge of feeling clumsy, but it still retains a fairly good acidity that cleanses the palate and keeps it from becoming cloying. The mousse is very elegant, but not very lively. Great length to the finish.

This is a special style of champagne - big, almost over the top and not for everyone. Stylistically I much prefer the Sir Winston Churchills we had alongside, but it is hard not to be impressed by the uncompromised power of this beast.
 
Toppen