Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bonden & Vinet samt Vindetta - sortimentsprovning

Daniel A

Administratör
Allt händer inte i Stockholm! @Skaggs lyckades få in mig på en sortimentsprovning med importörerna Bonden & Vinet samt Vindetta. En mycket trevlig tillställning, där det var roligt att gå runt som “bara en vinnörd” bland allt restaurangfolk.

Hade ambitionen att skriva ner noter och ge varenda vin jag provade en ärlig (om än snabb) bedömning. Det var skitsvårt! Försöker att återge det så bra som möjligt nedan. Har bara skrivit ut betyg om jag faktiskt skrev ner något där och då. Majoriteten av vinerna är från Bonden & Vinet. Allt från Österrike är från Vindetta.

DSC_0006.JPG


Det som stack ut lite extra:

NV Vadin-Plateau, Renaissance Extra Brut - Champagne

100 % pinot meunier, 2012-2013 bas. En riktigt habil skumpa, med äpple och citron och lite bröd. Ganska snäll och tillgänglig (inga vassa kanter - delvis druvans förtjänst?). Håller ihop riktigt bra med luft och värme också. Tummen upp! 89p.

2015 Domaine Overnoy, Camille - Côtes du Jura

100 % chardonnay. En något oförlöst doft. I munnen är det grymt dock - sylvass syra och djupa smaker. En ren och fokuserad chardonnay-Jura. Behöver definitivt tid. Absolut en producent att hålla koll på; tydligen bara 23 år gammal. 89-90p.

2015 Costador En Extincio Sumoll blanc - Catalunya
På många sätt dagens vin. Otroligt charmigt och eget! Udda, lite söt, chenin-ylle, persika, äppelskal, ströbröd. Bra syra, med lite hårda kanter. Håller ihop under hela provningen, och det vin jag återvänder mest till. 90p.

20?? Costador, Metamorphika Chenin blanc - Catalunya

En spansk chenin blanc?! Ett fantastiskt vin! Hann inte få i mig så mycket, men verkligen något jag vill få tag på. Skarp syra, sylvasst fokus, lite beska (skalkontakt?).

2016 Cascina 'Tavijn Rushena
Det här är ganska det minst “stökiga” vinet jag druckit av producenten. Känns som Banditas lite mer ansvarsfulla äldre syskon. Det är rent och snyggt, charmigt tillgängligt. Ett lätt rödbärigt vin när det är som allra klunkvänligast. 89p.

DSC_0004.JPG

2014 Nicolas Reau, Pompois - Anjou
100 % underbar cabernet franc. Verkligen ett skolboksexempel på hur druvan kan ge uttryck för grön paprika och peppar, tillsammans med en generös dos mörka röda bär. Mycket bra, för den som gillar sådant här...

2016 Andorfer, Riesling
Citrusbomb! Tydliga toner av sichuanpeppar. Mycket personlighet som är svår att sätta ord på under sammanhanget. En udda riesling, helt klart. Vill återkomma till den här någon gång!

DSC_0002.JPG


2016 Franz Strohmeier, Kristall weiss no1

Strohmeier är alltid gott, det här är inget undantag. Generös och inbjudande doft. Syran skär lite i munnen i nuläget, men det finns gott om frukt som väger upp. Stor potential för framtiden!

2014 Ewald Tscheppe (Weingut Werlitsch) Morillon - Südsteiermark
Om jag tolkar det rätt så är morillon österrikarnas namn på chardonnay. Första gången jag smakar, långt ifrån sista. Blint hade jag nog snurrat in i (icke-oxidativ) Jura. Bra kraft här; bra frukt som blandas upp med multna löv. Gott! 89p.

2012 Ewald Tscheppe (Weingut Werlitsch) Ex Vero I - Südsteiermark

Ett steg upp i kvalité (om inte nödvändigtvis i charm) jämfört med ovanstående. Har börjat få lite begynnande mognadstoner utan att tappa sin ungdomlighet. Frukt, syra, allt är där. Mycket bra. Ex Vero-serien sträcker sig upp till III, där högst är bäst. Väldigt nyfiken på dessa viner!

Lite kortare noter på annat som testades:

Vitt

2015 Giardino Frizzante Metodo Olimpia - grymt roligt bubbel, men blint hade jag inte ens varit 100 % säker på att vindruvor var råvaran...
2015 Domaine Sauveterre, Pet Nat - producenten hänger i Bourgogne och det här bubblet görs på chardonnay. Riktigt schysst, enkelt och klunkvänligt. En sådan där bersåvältare...
2015 Eric et Berengere Thill, Cuvée Romane - 100 % savagnin. Bra exempel på hur druvan beter sig - inga krusiduller eller konstigheter. Kraftigt och ungt i en stil jag gillar.
2015 Beck-Hartweg, Granit - det här var det många som tyckte om; men jag har svårt att se storheten. Publikt och tillgängligt, varken mer eller mindre.
2016 Domaine de Fondrèche, Ventoux Blanc - vita Rhône-blender är för mig alltid vin som bara kommer halvvägs; det känns alltid som att något saknas. Ingen skillnad här.
2014 Benzinger Kirchheimer Romerstrasse Riesling (Pfalz) - massa citroner. Bra syra. En bra riesling, som i den här uppställningen sticker ut på ett positivt sätt.
2016 Frank John Buntsandstein Riesling trocken (Pfalz) - samma som ovan, fast kändes som allt för mycket barnarov.
2016 Costador, Metamorphika Sumoll blanc - första gången jag dricker sumoll blanc gör jag det två gånger… det här var dock inte i närheten av lika charmigt som En Extincio.
2014 Nicolas Reau, Victoire (Anjou-Saumur) - hade förväntningar på den här med tanke på hur bra producentens cabernet franc var. Klassisk chenin blanc som ligger i mittenfåran.
2013 Domaine de Bellevue, La Justice - Loire-chardonnay är ju inte varje dag (i alla fall inte för mig). Intressant ur druvsynpunkt, för en klassisk chardonnay var det verkligen inte. Ett bra som vin jag gärna skulle återbesöka.

Rött
DSC_0005.JPG


2016 Finca Bacara, Time Waits for no One - monastrell i sin tyngre skrud. Hård syra och lite knytnävskänsla. Tämligen stökigt, men gott.
2014 Finca Bacara, Tabá - påminner mycket om mindre syskonet ovan, men betydligt lugnare.
2015 Cascina 'Tavijn Bandita - förrförra årets mest drickbara etikett för min del. Levererar nu också!
NV Cascina 'Tavijn Mostxo - märkligt rött bubbel (halva flaskan bubblade bort, dessutom). Funky som attan, men trevligt.
2008 Giardino, Nude - Aglianico är en druva värd att drickas oftare. 10 år gammalt och framstår som yngre än det mesta på provningen...
2015 Domaine de Fondrèche, Ventoux - 2015 skämmer inte bort sig! Generöst och tillgängligt.
2016 Val de Combrés, Grenache - lösgodisdoften från barndomen! Hallonbåtar och lakrits. Grenache är mums.
2014 Cantina Giardino, Paski - riktigt bra orangevin, öppet och generöst. Lättdrucket utan att vara slätstruket.
2013 Frank John, Pinot Noir (Pfalz) - riktigt solid tysk pinne. Hade sannolikt lämnat bestående intryck om jag inte druckit det nästan sist...
2011 Davide Spillare Merlot Rosso Giaroni Veneto IGT - italiensk merlot? Ingen höjdare, men det beror nog mer på mig än på vinet.

Österrike, vitt
DSC_0001.JPG

2015 Gut Oggau, Theodora (Burgenland) - drack den här i somras, och då var den galet stökig. Nu är det betydligt lugnare, med en expressiv näsa och bra skärpa i smakerna. Fortfarande ungt, men bra och med bättre potential. Gut Oggau är en producent värd att hålla ett öga på.
2016 Andorfer, Grüner Veltliner - jag gillar grüner starkt, mest för att det är en så pålitlig druva. Hade intressanta toner av gräs och flour. Kändes som en grüner med en twist.
2016 Fidesser, Gelber Muskateller - parfymerad och “fet” doft, med en snäll och rund smak. Väldigt lättdrucket.
2015 Fidesser, Höhweingarten - det här vinet vann många bonuspoäng på att det har en kraftig doft av hö. Annars var det lite för lätt/tunt för min smak.
2015 Sepp und Maria Muster Opok (Südsteiermark) - barnarov. Hyfsat tilltalande i doften, men behöver tid för att smakerna ska titta fram. Har druckit det här vinet tidigare med några extra år på nacken, och då är det riktigt trevligt.
2015 Tschida, Himmel Auf Erden II - kärvt orangefunk. Charmigt men tungdrucket.

Österrike, rött

2014 Gut Oggau Atanasius (Burgenland) - grönt och rödbärigt. Ett snällt vin med lagom strävhet.
2016 Tschida, Red Sonja - 100 % cabernet franc. Lite väl mycket skithus i näsan, men ett vin med bra struktur och svinbra syra. Känns som att det kan bli grymt med lite tid.

DSC_0003.JPG


Tack Daniel och Fanny för roliga viner!

Efter att ha spottat ut rätt stora mängder bra vin så kändes det rimligt att dra iväg till Malmö Brewings Taproom och dricka lite fantastisk öl. En bra start på veckan, helt enkelt!
DSC_0010.JPG
 
Toppen