Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux 1996

Öhman

Medlem
Provningsanteckningar från en kväll med endast årgång 1996 Bordeaux.

Ch Cos d´Estournel, 2iéme Cru St-Estèphe
Medelstor doft av rostat kafe, svarta vinbär, tobak, solvarm frukt och plommon. Fortfarande outvecklad.
Medelfyllig till fyllig smak, stram. Mycket gröna, kartiga toner, ung och med fat som dominerar över frukten. Ganska lång men stram och kärv eftersmak.
Motsträvigt vin som förhoppningsvis öppnar sig med tiden. Den kärva och kartiga tonen gör mig dock lite tveksam

Ch Marbuzet. St-Estèphe

Medelstor, utvecklad doft av skog, läder, torkad frukt/russin. Eldig ton och lite portvinskaraktär.
Fyllig, smakrik, mycket fruktig, mjuka frukttanniner och väl avvägda fat. Lakrits, eldig, lång eftersmak med mognad och frisk syra.
Mycket trevlig och generös bordeaux.

Clos du Marquis, St-Julien (Second Vin du Léoville-Las-Cases)

Medelstor doft av blåbär, vaniljgrädde, fruktig, gräs, läder, ung med toner av eucalyptus.
Fyllig, mycket frisk syra, bra frukttanniner, tydliga fat, mycket fruktig. Lång eftersmak med viss mognad.

Château Palmer, 3iéme Cru, Margaux
Stor doft av svarta vinbär, stall, läder, ceder. Klassisk bordeauxnäsa. Gröna inslag av paprika och örter.
Fyllig, smakrik, ung, avrundade men tydliga frukttanniner. Mörk frukt, fina fattanniner. Lång, balanserad och mjuk eftersmak.

Château Clement Pichon, Haut Médoc
Stor, utvecklad doft av rostat kaffe, rostade fat, mörka bär och stall. Mogen.
Medelfyllig, mjuk och mogen smak med mjuka, låga avrundade syror och tanniner. Syltig frukt och ganska kort smak.
Stor doft lovade mycket, men smaken hade tappat stringens. Trist.

Château Moulin-Haut-Laroque, Fronsac
Medelstor, blommig doft (syrén?), grön parika, röda vinbär. Outvecklad.
Medelfyllig, mycket hög och frisk syra, lingon, mjuka tanniner, liten frukt, röda bär. Grön, kartig och befriande kort eftersmak.
Riktigt trist och snipigt vin från ett slott som visat framfötterna på senare år. En besvikelse.

Clos L´Eglise, Pomerol
Stor utvecklad doft, bourgognelik näsa med toner av jordgubbsmarmelad och grönt thé, russin och läder.
Fyllig, mogen, smakrik, balanserat med bra frukt, avrundade tanniner, silkig frukt. Lång nyanserad eftersmak.
Mycket trevligt, särskilt med näsan som lovade en riktigt bra bourgogne.

Vieux-Château-Certan, Pomerol
Stor, utvecklad och mogen doft av russin, tulpan (?), liten eldighet, stallbacke.
Fyllig, smakrik, balanserad, russin, lakrits. Avrundade tanniner och väl avvägda fat. Lång nyanserad eftersmak.
Ett av kvällens bättre viner.

Château du Tailhas, Pomerol
Medelstor doft av vaniljgrädde, russin och blåbär, sirapslimpa och potatiskällare.
Medelfyllig, frisk syra, pöåtig/metall, russin. Uttorkad frukt, dominerande fat. Kort och obalanserad eftersmak.
Sett sina bättre dagar.

Château Pavie-Decesse, St-Emilion Grand Cru Classé
Medelstor doft av plommon, russin, lakrits. Fruktig, något jordig och en liten eldighet.
Medelfyllig med mycket frisk syra, lite torra fattanniner och uttorkad frukt, russin. Något kort och lite obalanserad eftersmak.
Tråkigt.
 

Pomerol

Medlem
SV: Bordeaux 1996

SUPRA skrev:
Jag tror "mogna" är ordet du letar efter? :D

Jag tycker Gustibus ganska utförligt beskriver mognaden på de olika vinerna.

Viner kan vara unga, de kan vara mogna men i slutänden är det en smaksak hur man vill ha dem.

Vad jag undrade över var om han ansåg att årgången utifrån det han hade provat var klar för konsumtion.
 
Trådskapare
Ö

Öhman

Medlem
SV: Bordeaux 1996

Cosen var långt ifrån njutbar och Palmer hade lite till att gå. Ett par hade haft sina bättre dagar som du kan se på noteringarna.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Bordeaux 1996

De senaste Bx 1996 jag provade var just Cos, Palmer och Lynch-Bages. Cosen var ju verkligen hård och kantig fortfarande, den behöver bra med tid. Palmeren tyckte jag var helt fantastisk efter ett par timmar i karaff. Riktigt härlig! Lynch var också tuff och behöver mer tid i källaren.
 
Trådskapare
Ö

Öhman

Medlem
SV: Bordeaux 1996

Palmer var verkligen trevlig men kan som sagt utvecklas. Däremot har jag mina tvivel om Cos. Har svårt att se att den kommer att utvecklas på ett balanserat sätt. Men osvuret är bäst.
 

Krug88

Medlem
SV: Bordeaux 1996

Gustibus skrev:
Palmer var verkligen trevlig men kan som sagt utvecklas. Däremot har jag mina tvivel om Cos. Har svårt att se att den kommer att utvecklas på ett balanserat sätt. Men osvuret är bäst.
Måste hålla med dig där, har alltid haft svårt för Cos 96.
Sen är jag helt torsk på 95:an, men det är ju något helt annat!
 

anders

Medlem
SV: Bordeaux 1996

Det låter oroväckande med Cos 96 då jag har några pannor liggande. Och efter vad vi kunde läsa i en annan tråd så går det ju inte att koka sås på skiten heller. :( Jag får göra som Mysons brutta och blanda med apelsinjuice. :D
 
Toppen