Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux 2015

Konsensus tycks vara att 2015 blev ett bra år i Bordeaux och en primeur-provningarna är i full gång nu. Winefinders förhandsköp-en primeur är i gång nu. Är det någon som är påläst på Bdx 2015? Vad jag minns var det ju ett extremt varmt år under vissa tider och områden - att likna med sommaren 2003 gissar jag. Med det sagt antar jag att vissa slott lyckats bättre än andra. Anyone? Några tankar? Köptips?
Jag funderar själv på att kanske köpa från några av dom slott vars vin sällan dyker upp på Systembolaget.
 

Håkan

Medlem
Konsensus verkar vara att det absolut var en bra årgång men inte alls så bra som först förhoppades, men primörtestningar är primörtestningar och skall alltid tas med en nypa salt. Mer och mer viktigt att hitta producenter som gillas än köpa årgångar rätt av.
 

Håkan

Medlem
Rätt kraftiga prishöjningar på många av de listade vinerna - frågan är om det är värt att köpa 2015 eller om det är bättre att leta guldkorn från 2014?
Eller så köper man inte alls Bordeaux:). Jag skulle nog leta 2014 om jag måste. Mitt tips är fortfarande att titta i St Emillon, många bra slott som inte är så dyra där. Jag skulle nog också leta 2012 östra stranden, eftersom årgången inte är så bra på västra stranden så sticker inte priserna på östra stranden iväg. Det var vad som hände med 98orna.
 

Håkan

Medlem
Dessa brukar jag titta på (har säkert glömt nåt): Grand Mayne, la Dominique, Monbosquet, Beausejour Becot (fast har blivit dyrare), l'Arrosee, Clos de l'Oratoire. Canon La Gaffeliere och Pavie Maquin håller på att försvinna från min radar. Jag har köpt 2009or för runt 35€ av några, dock ej de två senast nämnda och Beausejour Becot.
 

kayaker

Cyklist
Jag har läst på, sniffat runt, och har väl planer på att köpa några viner en Primeur. Heta kandidater är:
  • Domaine de Chevalier (ej släppt)
  • Château Haut-Bailly (ej släppt)
  • Château Malartic-Lagravière (ej släppt)
  • Clos Floridène (rouge) (släppt)
  • Château d'Aiguilhe (släppt)
  • Domaine de l'A (släppt)
  • Clos Lunelles (släppt)
  • Guinaudeau "G" Acte 7 (släppt)
  • Château Quinault l'Enclos (släppt)
  • Château Maillet (ej släppt)
  • Château Doisy-Daëne (släppt)
Vilka det blir i slutändan beror på priser, kollistorlek, ev. samköp m.m. Viner som brukar dyka upp till anständiga priser på SB kan naturligtvis få stryka på foten för lite ovanligare alternativ.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter att ha druckit 2005 igår så beställde jag just 18 flaskor 2015 Château Lusseau - det ut som det slottet har lyckats hyfsat bra (bl a James Suckling 93-94) och för €14,70 (ink moms) så tar man inte någon större risk.
 

kayaker

Cyklist
Efter att ha druckit 2005 igår så beställde jag just 18 flaskor 2015 Château Lusseau - det ut som det slottet har lyckats hyfsat bra (bl a James Suckling 93-94) och för €14,70 (ink moms) så tar man inte någon större risk.
Var beställde du ifrån?
Jag tänker beställa Château Maratic-Lagravière, Château Quinault l'Enclos och Château d'Aiguilhe till att börja med. Kompletterar nog med annat senare.
 
Toppen