Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux för nybörjare

Hej,

Nu har jag ägnat en del tid åt att skumma igenom olika trådar här på ämnet Bordeaux, många av mina frågor har blivit besvarade men vissa kvarstår.
Det ligger till såhär att jag tycker att det är kul prova viner från olika regioner i min jakt på vinpärlor, ofta försöker jag även kombinera vinet med mat och nu har turen fallit på Bordeaux (röd). Tanken är alltså att laga lite mat och pröva en, eller kanske två pavor Bordeaux i samband med det.

Mina efterforskningar här i forumet och i andra källor har ju föga förvånande lett mig till insikten att Bordeaux generellt sett blir bättre i takt med ålder och stigande prislapp. Nu har jag ju dock vissa begränsningar i det här försöket som innebär att jag vill lägga ca 500 kr per flaska och den måste finnas i Systembolagets sortiment, ordinarie eller BS.

Jag är därför intresserad av tips på lämpliga Bordeauxviner som kan anses vara instegsviner och samtidigt, om möjligt, i viss mån vara representativ för sin stil. Det vore även intressant med någon reflektion kring vad man missar med de enklare vinerna och som endast återfinns i vinerna i det "högre" segmentet i form av pris och ålder.

Mina egna spaningar har bland annat lett mig till följande kandidater:

Château Plince Nr 2402
Les Tourelles de Longueville Nr 76546
Château Belgrave Nr 3925
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Château Plince Nr 2402
Les Tourelles de Longueville Nr 76546
Château Belgrave Nr 3925

Bordeaux och systembolaget är oftast ingen kul kombination. Oftast är det överprisat och det som säljs till ok pris försvinner direkt. Har man tur kan man dock hitta fynd bland uddaslotten i den lägre prisregionen.
Tittar du på vad Jeff Leve skriver om de viner du listar så är det ingen rolig läsning. Les Tourelles de Longueville är ett andravin från ett mycket bra slott, men från ett skitår. Belgrave är väl ok, men inget som gör en frälst på Bordeaux, 400 kr för Plince 2014 är rent bondfångeri.
Cantemerle 2016 som släpps 15/2 är helt ok, bör egentligen ligga, men jag tyckte att den har en del att ge redan nu. Ganska typisk för vänstra stranden. Utan att ha provat skulle jag chansa på Virginie de Valandraud 2015, också ett andravin, men från ett klart bättre år. Då får du också en från högra stranden och kan jämföra.
 

Silenos

Medlem
Jag är därför intresserad av tips på lämpliga Bordeauxviner som kan anses vara instegsviner och samtidigt, om möjligt, i viss mån vara representativ för sin stil.

Jag håller med ovanstående om att SB och Bordeaux inte är någon kul historia. Hjo grosshandel har tagit en corner som sugit ur den mesta glädjen tyvärr. Låte du brädan sätta ihop en en blandsexa ifrån t.ex. Diehl, så finge du säkerligen roligare svar. Men ett tips från SB har jag: Chateau Corbin, St-Émilion, 2005. %-en är på gränsen, men klarar sig. Traditionellt slott med tillräckligt med flaskålder för att vara intressant. Snudd på ett kalasvin enligt mig.

Jag har inte massvis med erfarenhet av Plince, men det jag druckit har jag gillat; 2014 är oprovat. Jeff Leves hemsida är mycket användbar, på så sätt att han har fina sammanfattningar om drösvis med slott, men hans omdömen bryr jag mig inte alls om. Det kan vara bra att veta att hans smak definitivt går i M. Rollands anda. Vinskribenter som John Gilman, eller Panos Kakaviatos är mer positiva till slottet, och andra Mouiex-slott i allmänhet. Priset är dock avskräckande, och vore jag tvungen att välja pyntade jag nog 200 kr mer för 2009 i så fall. Det enda möte jag haft med Belgrave var direkt otrevligt.

Det vore även intressant med någon reflektion kring vad man missar med de enklare vinerna och som endast återfinns i vinerna i det "högre" segmentet i form av pris och ålder.

Jag läste någonstans en formulering där andemeningen löd: "bordeaux handlar inte om närvaro av dygder, utan frånvaro av defekter", jag tycker det stämmer ganska bra, kanske speciellt på vänstra stranden. Bordeaux gör, i mitt tycke, generiskt rödvin; på gott och ont. Det kan vara fantastiskt långtråkigt och gubbigt. Men det kan också vara perfekt, bokstavligt talat. Nästan helt fritt från blemmor. Och ju finare stamtavla desto närmare kan man komma utopin. Om det är nåt att stå efter är tycke och smak. Jag dricker gärna Bordeaux med jämna, sällsynta, mellanrum.
 

chambertin

Medlem
Trådskapare
T
Tack för bra respons och konstruktiva svar, kommer att titta närmare på dessa tips och även tänka på problematiken vad gäller prissättningen på SB som beskrivs.

Förslaget att prova en flaska från varje strand känns som en bra idé, förstår ju givetvis att jag inte kan få en representativ bild av Bordeaux utifrån två flaskor för 500 kr styck men jag tror ändå att det kan vara ett bra utgångsläge.

De viner som troligtvis blir aktuella för mig nu måste ju sägas vara unga, hur ser ni på luftning i dessa fall? Kan det vara en bra idé att lufta dom några timmar (1-2, kanske mer?) och sen servera vid 16-18 grader? Har sneglat lite på frågan om luftning i andra trådar och noterat att vissa luftar upp till 4-5 timmar, vilket jag aldrig testat.
 
Kan bara instämma vad alla sagt ovan om den allmänt torrlagda situationen vad gäller Bordeaux i Sverige. I enklare stil men för att få en bild av vad Bordeaux handlar om i drickbart skick skulle kanske 2012 Chateau Capbern Gasqueton vara något att prova från vänstra stranden (cabernet sauvignon-dominerad blend i klassisk men generös Saint Estephe-stil) utan för mycket ångest bakom köpet.

Roliga och faktiskt rätt prisvärda tycker jag faktiskt Chateau D'Aiguilhe och Chateau le Puy är. Den förra litet mer yppig och den senare litet mer stram, från bra producenter på högra stranden, i mindre "fina" områden öster om Saint Emilion.

Ett annat tema tror jag skulle kunna vara trevliga årgången 2010 från enklare slott som Bernadotte (325 kr), de Pez (495 kr som dock kanske är lite för dyrt för vad man får, på samma tema som flera andra här påpekat kring Bordeaux på bolaget) eller Poujeaux (499 kr).

Tror också på 2012 för tidigare konsumtion - förutom ovan nämnda instegsvin så tänker jag som några ovan också på Sociando-Mallet (425 kr) och Cantermerle (320 kr).

För yngre Bordeaux kan du lugnt karaffera och lufta i flera timmar utan att behöva vara orolig för att det ska bli vinäger. Ibland öppnar jag en flaska på morgonen och låter den stå öppen hela dagen om jag ska servera yngre Bordeaux till en lördagsmiddag till exempel.

Börjar man titta på priser från säg 450 kr/flaska och upp mot 7-800 kr/flaska är Bukowskis auktioner något som börjar bli intressant. Om man gör litet research - räcker med att glutta på cellartracker typ för att konstatera att just den årgången från den producenten inte är en katastrof - så kan man, om man styr bort ifrån de mer prestigefyllda producenterna (som visserligen utgör 95 % av utbudet), hitta mellanklassproducenter med litet ålder som ger ett hum om vad bra Bordeaux med ålder handlar om.

Varning: detta sker på egen risk - när man väl fått smak på lagrad Bordeaux är det svårt att helt plötsligt acceptera någon syltig och överekad historia från andra rödvinsregioner.

Absolut en chanstagning, särskilt när man ser att folk säljer typ fem flaskor (då har de köpt ett sex-pack, provat en flaska och tyckt att det var tråkigt), men eftersom det med några få undantag inte går att få tag på Bordeaux i rimligt drickbar ålder så har dessa online-auktioner i Sverige karaktären av den typ av situation som finansanalytikern Jack Treynor (under pseudonymen Walter Bagehot), beskrev i en kort och mycket lättläst artikel som - "the only game in town". https://www.cfapubs.org/doi/pdf/10.2469/faj.v27.n2.12

Edit: Disclaimer - det finns ju flera riktiga Bordeauxkännare här på forumet, jag tillhör inte en av dem. Men kul att göra några räder då och då till the heartland.
 
Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
Detta gillar vi. Fler trådar för nybörjare. Fick bli några flaskor Haut Condissas -09 idag. Bör man lagra dom lite längre eller är dom klara för att drickas ?
 

chambertin

Medlem
Detta gillar vi. Fler trådar för nybörjare. Fick bli några flaskor Haut Condissas -09 idag. Bör man lagra dom lite längre eller är dom klara för att drickas ?
Dom kan/bör (beroende på preferens) lagras ett tag till i mitt tycke.
Årgången har dock varit väldigt tillgänglig från början men jag har inte upplevt att det har hänt särskilt mkt vg utveckling sedan jag fick hem mina flaskor i 2016.
https://www.finewines.se/threads/de...iskussioner-och-tips.2034/page-191#post-95859
 

JonasBo

Medlem
Jag fick hem ett gäng (2 lådor) Bordeaux 2016 genom Winefinder under november. Båda från vänstra stranden men lite olika prislägen.
Skulle vilja testa högra stranden också; gärna något med högre del Merlot (vilket jag förstår är brukligt på den sidan.
Är det något mer som hänt hos SB som kan vara värt att snegla på?
 

Vingubben

Medlem
Jag fick hem ett gäng (2 lådor) Bordeaux 2016 genom Winefinder under november. Båda från vänstra stranden men lite olika prislägen.
Skulle vilja testa högra stranden också; gärna något med högre del Merlot (vilket jag förstår är brukligt på den sidan.
Är det något mer som hänt hos SB som kan vara värt att snegla på?
Vilken prisklass har du tänkt dig och skall det drickas nu eller läggas i källaren?
Franska vinlistan har Chateau Fontain Saint-Cric i lite olika årgångar. En enklare vin på 100% Merlot som kan drickas i närtid. På bolaget har du några andraviner från -14 som bör gå att dricka redan nu, Petit Figeac och Clos La Gaffeliere. Intressant merlotdominerat vin från vänstra sidan är Lilian Ladouys som finns både som 15 och 16. Har inte provat men misstänker att dessa mår bra av några år på rygg.
 

M.Grape

Medlem
Vilken prisklass har du tänkt dig och skall det drickas nu eller läggas i källaren?
Franska vinlistan har Chateau Fontain Saint-Cric i lite olika årgångar. En enklare vin på 100% Merlot som kan drickas i närtid. På bolaget har du några andraviner från -14 som bör gå att dricka redan nu, Petit Figeac och Clos La Gaffeliere. Intressant merlotdominerat vin från vänstra sidan är Lilian Ladouys som finns både som 15 och 16. Har inte provat men misstänker att dessa mår bra av några år på rygg.

Lilian Ladouys -16 är riktigt trevlig redan nu. Ge den 2 timmar på karaff. Finnas flaskor kvar på ett antal systembolag.
 

Funcadelic

Medlem
Härlig tråd, precis vad jag var ute efter!

Kan 95985 Château Jean Faux Sainte-Radegonde 2016 eller 95472 Château Poujeaux 2017 från TS med släpp 24 jan passa in här? Åtminstone det förstnämnda beskrevs ju av @Patrik Sellin som "Klassisk Bordeaux"
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På något slags "instegsnivå", men samtidigt med tydlig högra stranden-karaktär, brukar Château Labadie (https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-labadie-355001) för 146 kr vara ett rätt pålitligt kort, just nu årgång 2016 som är bra i Bdx. Normalt runt 60% Merlot, 20% CF, 20% CS.

Vill du gå upp lite i nivå och pris, och hamna i Saint-Émilion, kunde Valandrauds andravin (Virigine de V. 2015 för 499 kr, https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/virginie-de-valandraud-7750201) eller tredjevinet (3 de V. 2016 för 325 kr, https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/3-de-valandraud-7593901) vara något att fundera på. Båda ca 65% Merlot och allt från Valandraud brukar göras i en välgjord fruktig stil som jag tycker inte är så "överdrivet Parkeriserad" som deras rykte.

Om man vill kolla en helt annan högra stranden-stil, med mer fokus på friskhet och drickbarhet (snarare än tung frukt), är Clos Puy Arnaud intressant. Finns i Caviste:s sortiment, men i likhet med övriga producenter lanseras vinerna en gång per år i en blandlåda.
 
Toppen