Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux i oktober

Hejsan,

Jag är ny här på forumet men vid en snabb titta så verkar det som att det finns en hel del kunskap och intressanta funderingar/åsikter bland medlemmarna.


Som rubriken antyder så kommer det att förläggas en fältstudie i Bordeaux i mitten av oktober (jag inser att det är några veckor sent med tanke på skörden, men nu gick det inte att få till på något annat sätt). Jag har sökt i forumet efter lämpliga trådar men hittar egentligen bara en från 2013 där väldigt många länkar slutat att fungera.

Till mina funderingar:
Vi kommer att vara på plats onsdag till söndag och skulle vilja hinna med så mkt som möjligt under denna tiden. Då samtliga i sällskapet i stort sett enbart är intresserade av den västra stranden så har boende förlagts till Saint-Estèphe. Vi kommer att besöka både större och mindre egendomar och är i stort sett öppna för förslag.

Jag skulle vilja ha tips om följande:
Större slott värda ett besök? (min erfaranhet är att stor producent = standardiserad tur på slottet/egendomen - finns det någon som kan visa på motsatsen?)
Mindre egendom värd ett besök?
Restauranger i närområdet/ i anslutning till något slott?
Något som man inte får missa i Bordeaux (staden)?

Tusen tack på förhand!
// Rikard
 

Mattias Schyberg

Administratör
Välkommen till forumet!

Jag är övertygad om att det finns flertalet medlemmar här som kan sprida lite ljus i mörkret i denna klassiska region. Ha bara lite tålamod så dyker det nog snart upp lite tips. :)
 

chambertin

Medlem
Hejsan,

Jag är ny här på forumet men vid en snabb titta så verkar det som att det finns en hel del kunskap och intressanta funderingar/åsikter bland medlemmarna.


Som rubriken antyder så kommer det att förläggas en fältstudie i Bordeaux i mitten av oktober (jag inser att det är några veckor sent med tanke på skörden, men nu gick det inte att få till på något annat sätt). Jag har sökt i forumet efter lämpliga trådar men hittar egentligen bara en från 2013 där väldigt många länkar slutat att fungera.

Till mina funderingar:
Vi kommer att vara på plats onsdag till söndag och skulle vilja hinna med så mkt som möjligt under denna tiden. Då samtliga i sällskapet i stort sett enbart är intresserade av den västra stranden så har boende förlagts till Saint-Estèphe. Vi kommer att besöka både större och mindre egendomar och är i stort sett öppna för förslag.

Jag skulle vilja ha tips om följande:
Större slott värda ett besök? (min erfaranhet är att stor producent = standardiserad tur på slottet/egendomen - finns det någon som kan visa på motsatsen?)
Mindre egendom värd ett besök?
Restauranger i närområdet/ i anslutning till något slott?
Något som man inte får missa i Bordeaux (staden)?

Tusen tack på förhand!
// Rikard
Med tanke på var ni förlagt boendet så skall ni inte missa ett besök hos Ch Rollan de By.
Inte varit Bdx på mkt länge så jag kan inte hjälpa till mer tyvärr.
 

Vino fino

Medlem
Finns flera här på forumet som är långt mer kvalificerade än mig vad det gäller besök i Bdx men jag har några favoriter som faktiskt gillar gäster och inte slänger igen dörren när man dyker upp:

Domaine de Chevalier
De bägge Longueville'rna
Doisy Daëne
Pape Clement

Sen finns det en massa andra som kanske inte behöver besökas men gärna ses när ni ändå är där, t.ex. Cos, för att de är arkitektoniska juveler.

Glöm inte att äta åtminstone en kväll på La Tupina. Inte dyrt, och en fin lektion i världens bästa kokkonst när manschetterna åker av och det blir lite mer lantligt och rustikt. Löjligt prisvärt.
 
Trådskapare
R
Hej Rikard,
Vi var nere i Bdx för ett par veckor sen. Bor ni inne i Bdx?
//V

Nej, vi bor lite längre norr ut, Saint-Estèphe. Tanken är att vi ska vara en dag i de krokarna, en dag i Margaux och en dag inne i Bdx. Som sagt, tips mottages gärna.
//Rikard
 

Appel

Medlem
Vi var nere och sprang marathon du medoc. http://www.marathondumedoc.com/
Vi hade mao en hel del uppbokat i samband med det.
Jag gissar på att ni redan har löst detta men ni behöver ha en hyrbil då det är rätt långa avstånd.
Gällande vingårdsbesök så föreslår jag att ni bokar in er hos de producenter ni tycker är intressanta. Många av de som har öppet för vinprovningar har detta av en anledning. Sen är det sällan värt att köpa flaskor på gårdarna. Många av dem är billigare på Bolaget.
Margaux åkte vi bara igenom så där har jag ingen uppfattning.
Inne i Bdx finns en del roliga ställen. Vi var bland annat och åt på Peppino som jag vill rekommendera. Italiensk mat med riktigt bra råvaror. De har ingen vinmeny utan du får gå ner i deras vinkällare och välja vilken flaska du vill ha. De har rätt saftigt påslag på vinerna men maten höll hög kvalité.
På CIVB inne i Bdx skall man tydligen kunna provsmaka många viner till ett vettigt pris. Vi hann tyvärr aldrig gå hit och det brukar vara kö utanför men om går dit vid mindre attraktiva timmar så bör det nog vara smidigare.
Lite längre norrut i Bdx ligger Verre o Vin. En trevlig vinbar! Det går att gå dit på ca 20 minuter från de mer centrala delarna av Bdx.
 
Toppen