Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux - nya riktlinjer för kommunernas smakprofiler?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ungefär så här får vi alla lära oss är sant om Bordeaux olika kommuner:

Vänstra stranden​

Kommun/RegionHuvuddruvorSmakprofilKroppTanninerSyraTypiska Aromer
Saint-EstèpheCS, MerlotKraftfull, TanninrikFylligHögMedelSvarta vinbär, tobak, jord
Saint-JulienCS, MerlotBalanserad, ElegantMedel till FylligMedel till HögMedelSvarta vinbär, ceder, kryddor
PauillacCS, MerlotRobust, StruktureradFylligHögMedelSvarta vinbär, cederträ, grafit
MargauxCS, MerlotAromatisk, FemininMedel till FylligMedelMedelViol, körsbär, vanilj
Graves/Pessac-LéognanCS, MerlotMineralrik, RökigMedel till FylligMedel till HögMedel till HögGrafit, rök, svarta vinbär

Högra stranden​

Kommun/RegionHuvuddruvorSmakprofilKroppTanninerSyraTypiska Aromer
Saint-ÉmilionMerlot, CFFruktig, RundMedel till FylligMedelMedelPlommon, fikon, choklad
PomerolMerlot, CFSammetslen, RikFylligMjuka till MedelMedelTryffel, mörka bär, våt jord

bordeaux_map.bmp

(Bild länkad från TheWinecellarInsider.com).

Nu har jag bara älskat Bordeaux i 40 år, men har ännu inte sett att dessa kommundefinitioner stämmer ens ibland. Detsamma gäller det vi fått lära oss om sklillnaderna mellan Högra och Vänstra stränderna - jag kan inte se att detta överensstämmer med verkligheten någonstans:

Vänstra Stranden (Saint-Estèphe, Pauillac, Saint-Julien, Margaux, Graves/Pessac-Léognan)​

  • Druvsammansättning: Dominans av Cabernet Sauvignon, med Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot, och Malbec som komplement.
  • Terroir: Grusrik jordmån som är utmärkt för Cabernet Sauvignon, med god dränering och värmeackumulering.
  • Vinifikation: Traditionell, med lång maceration och åldring på ekfat.
  • Doftprofil: Svarta vinbär, cederträ, tobak, ibland grafitt och våt sten.
  • Smakprofil: Höga tanniner, mörka frukter, en viss mineralitet, och ofta noter av ek.
  • Stil: Kraftfulla, strukturerade viner med hög tannin och syra, lämpade för lång lagring.

Högra Stranden (Saint-Émilion, Pomerol)​

  • Druvsammansättning: Dominans av Merlot, med Cabernet Franc som en viktig komplementär druva.
  • Terroir: Mera lera och kalksten, vilket är gynnsamt för Merlot och ger viner med mer rundhet och mjukhet.
  • Vinifikation: Ofta kortare maceration än på Vänstra stranden och varierande användning av nya och begagnade ekfat.
  • Doftprofil: Plommon, fikon, choklad, och i vissa fall blommiga toner från Cabernet Franc.
  • Smakprofil: Lägre tanniner än på Vänstra stranden, med en rundare, fylligare kropp och mer framträdande fruktsötma.
  • Stil: Mjukare och mer tillgängliga i sin ungdom, med ändå en god förmåga till åldrande, beroende på producent och årgång.
Men, jag vill nog påstå att det är omöjligt att blint känna skillnad mellan vinerna från högra och vänstra stränderna. På detta kan man också lägga till att de olika kommunerna inte är möjliga att särskilja blint. Däremot är många Bdx:er relativt enkla att känna igen som Bdx i blindprovningar. Dock inte alltid. Och det går absolut att förväxla yngre viner med tex dem från Napa (och tvärtom) och äldre viner (som ju konvergerar) som mogen Barolo/Barbaresco, Rioja, Bgn, Napa, Madiran mfl.

Här en bredare tagning på vad vi nog alla förväntar oss och längtar efter av våra Röda Bordeauxer. Det är några av de parametrar som Bordeaux varierar inom och samtidigt upprätthåller en gemensam grund som är typisk för regionen, men som skiljer sig så mycket år mellan slotten att det är löjligt omöjligt att tala om kommuntypiska viner i Bordeaux. Jag vet fö ingen som klarar av att pricka Bdx-kommuner med någon form av träffsäkerhet.

ParameterFrånTill
Primära AromerRöd frukt, plommon, körsbärSvarta vinbär, jord, mineraler
Sekundära AromerVanilj, krut, caramel (från fatlagring)Tobak, cederträ, läder
TanninerMjukaKraftfulla
BrettHelt rentEn duktig hjord kor betar i närheten
SyrorLågaHöga
JordighetRen-fruktigUttalad
FyllighetMedelMycket fyllig
LängdMedelMycket lång
FatlagringKort (6-12 månader) på nya/gamla fatLång (18-24 månader eller mer) på nya/gamla fat
Lagringsduglighet5 årÖver 20 år
ParkeriséMinimaltMarkerat

Denna matris visar på de gemensamma trådar som löper genom röda Bordeauxviner – såsom närvaron av både röda och svarta fruktaromer samt en tendens till fatlagring som inför sekundära aromer. Men, vinerna varierar kraftigt inom dessa parametrar över årgångar och slott. Detta beror på skillnader i terroir, druvsammansättning, vinmakningsmetoder, årgångsvariationer och stilstrategier.

Jag ser inte att stor variation mellan kommuner skulle försvaga Bordeaux' ställning som en av världens främsta vinregioner. Istället tycker jag det berikar upplevelsen och gör varje slotts olika årgångar unika. Det faktum att det finns ett sådant brett spektrum från "Från" till "Till" inom varje parameter understryker den individuella karaktären hos varje vin och vikten av att utforska och upptäcka de många nyanserna som Bordeaux har att erbjuda. Därför jag inte kan bli leds på Bdx, eller slott som Troplong Mondot, d'Issan och Lagrange.

Det är skönt att betrakta det hela som en lekfull dans med druvor och terroir där ingen flaska är den andra lik. Då jag ploppar en Bordeaux, låter jag vinet överraska mig. Iband upptäcker man nya aspekter som man inte hade tänkt sig... Tex är jag fascinerad av att d'Issan ibland har tallkåda i doften, ibland doft av liljor och ibland "bara" Bdx-jord. För mig är upplevelsen av Bordeauxviner en oändlig upptäcktsresa fylld av storartad njutning.

...men att slotten i respektive kommun skulle hålla någon slags gemensam stil: *pft*
(De är ju dessutom fransoser - som uppfann individens frihet!)

Däremot att Bdx i sin helhet håller en hyfsat igenkännbar stil ställer jag däremot helhjärtat upp på!

Hur tänker du om Bdx och dess kommuners typicitet?
 

chambertin

Medlem
Ungefär så här får vi alla lära oss är sant om Bordeaux olika kommuner:

Vänstra stranden​

Kommun/RegionHuvuddruvorSmakprofilKroppTanninerSyraTypiska Aromer
Saint-EstèpheCS, MerlotKraftfull, TanninrikFylligHögMedelSvarta vinbär, tobak, jord
Saint-JulienCS, MerlotBalanserad, ElegantMedel till FylligMedel till HögMedelSvarta vinbär, ceder, kryddor
PauillacCS, MerlotRobust, StruktureradFylligHögMedelSvarta vinbär, cederträ, grafit
MargauxCS, MerlotAromatisk, FemininMedel till FylligMedelMedelViol, körsbär, vanilj
Graves/Pessac-LéognanCS, MerlotMineralrik, RökigMedel till FylligMedel till HögMedel till HögGrafit, rök, svarta vinbär

Högra stranden​

Kommun/RegionHuvuddruvorSmakprofilKroppTanninerSyraTypiska Aromer
Saint-ÉmilionMerlot, CFFruktig, RundMedel till FylligMedelMedelPlommon, fikon, choklad
PomerolMerlot, CFSammetslen, RikFylligMjuka till MedelMedelTryffel, mörka bär, våt jord

bordeaux_map.bmp

(Bild länkad från TheWinecellarInsider.com).

Nu har jag bara älskat Bordeaux i 40 år, men har ännu inte sett att dessa kommundefinitioner stämmer ens ibland. Detsamma gäller det vi fått lära oss om sklillnaderna mellan Högra och Vänstra stränderna - jag kan inte se att detta överensstämmer med verkligheten någonstans:

Vänstra Stranden (Saint-Estèphe, Pauillac, Saint-Julien, Margaux, Graves/Pessac-Léognan)​

  • Druvsammansättning: Dominans av Cabernet Sauvignon, med Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot, och Malbec som komplement.
  • Terroir: Grusrik jordmån som är utmärkt för Cabernet Sauvignon, med god dränering och värmeackumulering.
  • Vinifikation: Traditionell, med lång maceration och åldring på ekfat.
  • Doftprofil: Svarta vinbär, cederträ, tobak, ibland grafitt och våt sten.
  • Smakprofil: Höga tanniner, mörka frukter, en viss mineralitet, och ofta noter av ek.
  • Stil: Kraftfulla, strukturerade viner med hög tannin och syra, lämpade för lång lagring.

Högra Stranden (Saint-Émilion, Pomerol)​

  • Druvsammansättning: Dominans av Merlot, med Cabernet Franc som en viktig komplementär druva.
  • Terroir: Mera lera och kalksten, vilket är gynnsamt för Merlot och ger viner med mer rundhet och mjukhet.
  • Vinifikation: Ofta kortare maceration än på Vänstra stranden och varierande användning av nya och begagnade ekfat.
  • Doftprofil: Plommon, fikon, choklad, och i vissa fall blommiga toner från Cabernet Franc.
  • Smakprofil: Lägre tanniner än på Vänstra stranden, med en rundare, fylligare kropp och mer framträdande fruktsötma.
  • Stil: Mjukare och mer tillgängliga i sin ungdom, med ändå en god förmåga till åldrande, beroende på producent och årgång.
Men, jag vill nog påstå att det är omöjligt att blint känna skillnad mellan vinerna från högra och vänstra stränderna. På detta kan man också lägga till att de olika kommunerna inte är möjliga att särskilja blint. Däremot är många Bdx:er relativt enkla att känna igen som Bdx i blindprovningar. Dock inte alltid. Och det går absolut att förväxla yngre viner med tex dem från Napa (och tvärtom) och äldre viner (som ju konvergerar) som mogen Barolo/Barbaresco, Rioja, Bgn, Napa, Madiran mfl.

Här en bredare tagning på vad vi nog alla förväntar oss och längtar efter av våra Röda Bordeauxer. Det är några av de parametrar som Bordeaux varierar inom och samtidigt upprätthåller en gemensam grund som är typisk för regionen, men som skiljer sig så mycket år mellan slotten att det är löjligt omöjligt att tala om kommuntypiska viner i Bordeaux. Jag vet fö ingen som klarar av att pricka Bdx-kommuner med någon form av träffsäkerhet.

ParameterFrånTill
Primära AromerRöd frukt, plommon, körsbärSvarta vinbär, jord, mineraler
Sekundära AromerVanilj, krut, caramel (från fatlagring)Tobak, cederträ, läder
TanninerMjukaKraftfulla
BrettHelt rentEn duktig hjord kor betar i närheten
SyrorLågaHöga
JordighetRen-fruktigUttalad
FyllighetMedelMycket fyllig
LängdMedelMycket lång
FatlagringKort (6-12 månader) på nya/gamla fatLång (18-24 månader eller mer) på nya/gamla fat
Lagringsduglighet5 årÖver 20 år
ParkeriséMinimaltMarkerat

Denna matris visar på de gemensamma trådar som löper genom röda Bordeauxviner – såsom närvaron av både röda och svarta fruktaromer samt en tendens till fatlagring som inför sekundära aromer. Men, vinerna varierar kraftigt inom dessa parametrar över årgångar och slott. Detta beror på skillnader i terroir, druvsammansättning, vinmakningsmetoder, årgångsvariationer och stilstrategier.

Jag ser inte att stor variation mellan kommuner skulle försvaga Bordeaux' ställning som en av världens främsta vinregioner. Istället tycker jag det berikar upplevelsen och gör varje slotts olika årgångar unika. Det faktum att det finns ett sådant brett spektrum från "Från" till "Till" inom varje parameter understryker den individuella karaktären hos varje vin och vikten av att utforska och upptäcka de många nyanserna som Bordeaux har att erbjuda. Därför jag inte kan bli leds på Bdx, eller slott som Troplong Mondot, d'Issan och Lagrange.

Det är skönt att betrakta det hela som en lekfull dans med druvor och terroir där ingen flaska är den andra lik. Då jag ploppar en Bordeaux, låter jag vinet överraska mig. Iband upptäcker man nya aspekter som man inte hade tänkt sig... Tex är jag fascinerad av att d'Issan ibland har tallkåda i doften, ibland doft av liljor och ibland "bara" Bdx-jord. För mig är upplevelsen av Bordeauxviner en oändlig upptäcktsresa fylld av storartad njutning.

...men att slotten i respektive kommun skulle hålla någon slags gemensam stil: *pft*
(De är ju dessutom fransoser - som uppfann individens frihet!)

Däremot att Bdx i sin helhet håller en hyfsat igenkännbar stil ställer jag däremot helhjärtat upp på!

Hur tänker du om Bdx och dess kommuners typicitet?
Kan hålla med om smakprofilerna på St Estephe och Pauillac en hel del men resten (öööh). Har nog aldrig hört ngn använda ordet ”elegant” om Leoville las Cases (inte dom första 40 åren i alla fall)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller med om det mesta men inte allt i tabellen. Jag ser t.ex. inte St-Estèphe som generellt kraftigare än St-Julien, och är det är i Pessac-Léognan jag oftare hittar jord/tryffel som aromer.

När jag besökt Weekend des Grands Crus i Bordeaux (stor mässprovning för konsumenter av årgången tre år före aktuellt år, och en valfri tidigare årgång per slott) ett antal gånger tycker jag faktiskt att kommunprofilerna/delregionprofilerna stämmer - i genomsnitt. D.v.s. om man provar samma årgång av allt, och "slår ihop" flera viner från samma appellation till ett genomsnittligt intryck. Även i t.ex. en varm årgång har en genomsnittlig/representativ Pauillac mer tanniner än en Margaux, som i sin tur är mer parfymerad/blommig.

Men årgångsvariationerna och producentvariationerna (stil och kvalitet) är sammantaget helt klart större än variationen mellan appellationer inom vänstra stranden, och åtminstone av samma storleksordning som skillnaden mellan vänstra och högra stranden, kanske större. Så om även en hyggligt erfaren vinprovare får en eller två bordeauxer blint utan ledtråd avseende årgång eller kvalitetsnivå, så är det rätt svårt att landa i rätt appellation, och då och då blir det på fel sida av vattendragen.

Två gamla anekdoter från felgissningar inom Munskänkarna. För flera decennier sedan hade Munskänkarna faktiskt undantagsvis råd med Château Margaux på 3-betygsprovet. Vid den tiden (långt före min tid) var den del av vinvärlden som letade sig till Sverige betydligt mindre än idag, så att bedöma var i Bordeaux ett vin kom från var något som man då förmodades kunna som "högbetygare". En som var med då berättade att i princip alla hade satt Château Margaux i Pauillac, för det var ett så kraftigt och tanninrikt vin. :)

En annan gång för rätt många år sedan, men betydligt senare än förra historien, ordnade jag en blindprovning med ett gäng med i huvudsak 2-betygare varav några övade för 3-betygsprovet. Jag körde en röd blindflight och det var inte bara senaste årgång med. "Aaah! Det här är anledningen till att man dricker Bordeaux" sa en av provarna. "Det måste vara Saint Julien" sa en annan. "Nej, Pauillac väl?" sa en tredje. Sedan fortsatte de att diskutera fram och tillbaka i Médoc ett tag till jag ställde fram vinet: en ca 15 år gammal Pesquera Crianza, alltså en Tempranillo från Ribera del Duero, vinifierad i 100% amerikansk ek (om än i fruktig och icke-oxidativ stil). :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir lite som: om jag for ett stort gäng Barolo och ett stort gäng Barbaresco kan jag förmodligen (hyser grandiosa tankar om mina förmågor ibland) säga vilket gäng som är vilket. Iaf något bättre än 50/50.

Men, med bara ett par tre viner är jag inte ens säker på att sätta dem i Piemonte...

Vin är spännande 😅
Utmaningarna tar aldrig slut 😤
Och varje år kommer en enorm mängd nya viner ut på marknaden 😱🥰
 
Toppen