Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bordeaux

LindaKW

Medlem
Hej!
Jag har ngr Bordeaux viner från -83 -84 och -90…. Men har svårt att hitta information om dem på nätet. De har legat i en vinkällare hela tiden. Var kan jag hitta info om dem, värde mm?
Med vänlig hälsning, Linda
 
Trådskapare
L

LindaKW

Medlem
Dessa undrar jag över
 

Attachments

  • 4751651D-B3E1-4717-80E5-5F728E418A9E.jpeg
    4751651D-B3E1-4717-80E5-5F728E418A9E.jpeg
    35,7 KB · Visningar: 182
  • AFB17C3F-FB34-44BF-9AE6-CE6D73A89D28.jpeg
    AFB17C3F-FB34-44BF-9AE6-CE6D73A89D28.jpeg
    42,1 KB · Visningar: 184
  • 6B8946AC-D65C-4F39-B30E-11CCA203989D.jpeg
    6B8946AC-D65C-4F39-B30E-11CCA203989D.jpeg
    36,2 KB · Visningar: 183

chambertin

Medlem
Dessa undrar jag över
Bra nivåer i flaskorna vilket indikerar att dom förvarats i en bra källare vilket är en bra början.

1990 var en riktigt bra årgång i Bordeaux och dessutom hade området ryckt upp sig rent generellt under 80-talet och haft råd med investeringar efter relativt många bra årgångar under decenniet (-82, -83, -85 ,-86, -88, -89 var bra till mkt bra årgångar).
Sichel var då (och idag) en négociant och ägare till några få mkt berömda slott (framför allt då Ch. Palmer) som även då presterade på mkt hög nivå. Deras enklare alster var jag dock aldrig särskilt imponerad av på 80-talet men de gällde ju de flesta liknande firmor i området då också å andra sidan.

Av flaskorna ser den från -84 ut att ha sämst nivå och det var också en av 80-talets svagaste årgångar. Stor risk att kombon svag årgång och okänd domän inte ger ngt stort utfall vid en eventuell öppning. Personligen skulle jag knappast ge bud på en sådan här flaska på en auktion men hade jag den i källaren så skulle jag öppna och prova och se till att ha en andra flaska i reserv vid behov. Tror heller inte att t.ex Bukowski tar in den här typen av enklare Bordeaux:er på sina auktioner. Möjligen som ett parti med flera flaskor men då brukar det ofta finnas med ngt enstaka objekt av bättre och mer känt slag.

1983 varierar ofta i kvalitet och toppslotten var (är?) ganska bra men med det sagt så är jag ganska tveksam till om detta vin har ngt intressant att erbjuda nu på sitt 38:e år så rekommendationen här blir densamma som med vinet från -84: Drick upp !

Störst chans att få ngt gott och drickbart tror jag att du får med 1990 Château Pierredon men då det verkar vara en enkel Apellation (Bordeaux Superieur) så är jag väldigt osäker även här. Normalt så är denna typen av viner sådana man idag (och även då dom gjordes) ofta dricker upp före sin 5-årsdag och i sällsynta fall upp emot 8-10 år efter skörd.

Slotten här säger mig ingenting direkt och det är nog i stort sett omöjligt att hitta några detaljer om såpass gamla viner utan man får helt enkelt chansa och öppna och dricka dom så snart det går. En provnng kanske med dessa tre + några ytterligare Bordeaux:er från 90- och 2000-talet för att se hur vinmakningen och vinstilarna i området har förändrats ?

Det som gör att det fortfarande kan finnas liv kvar i dessa flaskor är att man på den här tiden var ganska frikostig med svavling av vinerna vilket ger dom ett långt liv på flaska.

Glöm inte att dekantera dom och även om dom doftar instängt och muggigt direkt efter du hällt upp så kan de hända att lite tid i karaff och luftning får dom att blomma upp efter en stund.
 

Magikern

Medlem
Hej!
Jag har ngr Bordeaux viner från -83 -84 och -90…. Men har svårt att hitta information om dem på nätet. De har legat i en vinkällare hela tiden. Var kan jag hitta info om dem, värde mm?
Med vänlig hälsning, Linda

Jag hade kontaktat Bukowskis för en värdering och har de inget värde att tala om (vilket är mycket troligt) hade jag öppnat dem helt enkelt. :)
 
Trådskapare
L

LindaKW

Medlem
Wow TACK för så fin informativ respons! Med detta blir det en provning imorgon med goda vänner. Det blir spännande, de andra som vi har öppnat från samma källare har varit bra så så vi håller tummarna för en intressant upplevelse
Gott nytt vinår!
Med vänlig hälsning, Linda
 

Vingubben

Medlem
Hur länge ska man lufta 30-40 åriga Bordeaux innan man dricker dom?
20-30 min räcker för att vädra ut den. Dom kan tendera att falla ihop med för mycket kontakt med luft. Jag kommer själv att öppna en Bdx från 1966 i kväll och jag kommer att dekantera den 20 min innan den skall drickas. Låta den få 10 min i karaffen och sedan hälla tillbaka den på flaskan, som jag sköljt ur.
 
Toppen