Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bosse Banan?

Jag brukar kolla finewines för att det är det enda offentliga planket för vinsamtal (i vanliga tidningar finns ju inget sånt).
Men vad man ibland kan sakna är äkta Bosse Bananer - de här med näsan mitt i handen - som definitivt skulle höra av sig till DN om de i den fick se några av forumets snobbismer.
Förslag: Kan inte admin hyra in en BB - som sajtens hovnarr?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om du med "Bosse Banan" syftar på den vardagliga medelsvensson som nöjer sig med att dricka ripasso till köttfärssåsen varje fredag så tycker jag inte att karaktären skulle fungera särskilt bra som "hovnarr" på forumet. Den typen är dock väldigt ointresserad av vinforum rent generellt så det krävs vanligtvis att vederbörande har påbörjat sin vinösa finvinsresa för att de skall hitta hit.

Jag har full respekt för de som inte förstår poängen med fina vinare och tycker att det är bortkastade pengar att spendera mer än en dryg hundralapp för sitt vin, det är till och med sunt innan man vet bättre. De flesta av oss har nog passerat denna fas, vilket är en naturlig del av utvecklingen. Det är snarare konstigt om man går direkt till det som vi kallar kvalitetsviner, då de ofta kräver viss inlärning för att kunna uppskattas fullt ut som de flesta krävande smaksensationer.

Men om jag ser det ur perspektivet att de du möjligen syftar på väljer att se ner på oss vinnördar och anser att vi bara är snobbar och etikettsdrickare så håller jag fullständigt med dig om att det hade varit roligt att ha dessa ignoranta och fördomsfulla personer som "hovnarrar" på forumet. :)

Som det är just nu så gör jag mitt bästa för att agera "hovnarr" men det räcker möjligen inte? :D
 

ChristianB

DipWSET
Alltid kul med lite debatt och arga diskussioner, men det saknas syfte för en sådan person på FW (bortsett från att resten av oss vinnördar får någon att läxa upp :p )...

Däremot är det alltid intressant när det dyker upp någon som ifrågasätter vårt perspektiv på vin och man faktiskt får tänka efter! Varför är det motiverat att sänka en flaska vin för 1199 kr på en måndag (exempel taget ur luften) bara för att man känner för det? ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Eftersom såna här uttryck gärna allittereras får du väl i så fall byta till Svenne Citron...
Tror att det på teveproducentspråk kallas "Nisse i Hökarängen" när man ställer en fråga till den helt vanliga människan på gatan för att berika ett inslag med vad just en helt vanlig människa på en gata råkar tycka om saken.
 
Toppen