Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne-Champagne

pinoten

Medlem
Tänkte att jag skriver en "kort" resebeskrivning av senaste resan. Känns det för långt så finns det i alla fall några fina bilder att titta på :)

Genomfördes sista veckan i maj.

Söndag:
Ankommer via Dijon och tar ett första stopp i Gevrey-Chambertin kring lunch och stannar till på Le Tue Chien för denna charkbricka och ett glas Domaine Bart Marsannay Rouge, bra som i stort sett all mat på resan.
1749323971231.jpeg

Fortsätter till Beaune och checkar in. På söndagar och måndagar så är de flesta restaurangerna/barerna stängda i Bourgogne förutom i de större städerna, så även i Beaune är utbudet till viss del begränsat. Det gjorde att jag planerade middag i Beaune och Macon sö-må. I Beanue blev det La Ligne et Cetera. Restaurangen har fokus på fisk/skaldjur.
1749324192653.jpeg

Måndag:
Checkar ut och tar en tur i Pommard/Volnay/Meursault/Puligny under några timmar. Lunchen blir enkel på torget i Meursault...vinrankan är från Batard-Montrachet, det har precis börjat synas små tecken på blomning.
1749324546115.jpeg
1749324552284.jpeg

Efter incheckning på Les Hauts de Meursault så var det dags för besök hos Vincent Bouzereau i Meursault. Denna gång är det Vincent själv som vi träffar, förra gången var det sonen Louie som tog hand om oss. Förutom att Herr Bouzereau är mycket trevlig och lätt att ha att göra med när han väl värmer upp så var provningen vad gäller urval näst intill total, var bara Goutte d'Or och några röda som vi inte provade. Ett tips, Les Narvaux är väl värd de extra 5€ jämfört med vanliga Meursaulten. Fick även tag på ett par flaskor Meursault Rouge trots att den var "slut" :)
1749325407491.jpeg

Efter detta så var det bara att hoppa in i bilen och ta sig ner till Fuisse för möte med Christophe Cordier. Jag pratade en del med Christophe på Tryffelsvinets vinmässa för några veckor sedan och han tyckte jag skulle höra av mig och boka in ett möte när jag visste vilka datum jag skulle vara i Bourgogne. Det blev ett jättetrevligt möte där Christophe gick igenom i stort sett alla steg i sitt vinmakande och sin anläggning. Bilden på vinrankorna är centralt i Fuisse och han förklarade att han här band upp dem så att de bildade ett tak över till angränsande rad för att på så sätt reducera solexponeringen och hålla upp aciditeten. Som ni ser på bilden så använder han också ganska stora fat för att minska träexponeringen. Generellt så verkar han ganska öppen för att testa lite olika saker och han tittade precis på att köpa in två olika betongfat från Italien för att testa vad de kan ge för resultat.

Provningen var först de vi brukar se här i Sverige men sen även några andra, t.ex Pouilly-Fuisse 1er Cru Les Vignes Blanches, Pouilly-Fuisse 1er Cru Les Reisses, Pouilly-Fuisse 1er Cru Les Ménétrières (min dotters favorit, dyrast så klart...). Han tog även fram Pouilly-Fuisse Juliette la Grande, vilken endast görs på druvor som har drabbats av Millerandage. Det var mycket gott, för mig i klass med Les Ménétrières. Bilden med utsikt över Solutré och Vergisson är tagen från gården där familjen Cordier bor och har lagerlokal. Den ligger högst upp på sluttningen ovanför Fuissé medan produktionsanläggningen ligger nere i Fuissé.
1749325493869.jpeg

Enligt dotterns önskemål så avslutades dagen med "french tacos" i Macon :)

Tisdag:
Dagens första stopp var hos Domaine Joseph Voillot i Volnay där nuvarande vinmakare Etienne Chaix tog ett snabbt break från arbete i odlingarna för att ta emot oss. Här var det inte så mycket mer än att prova-köpa-tack-och-hej och jag fick vara ganska drivande för att få till samtal om vinerna och domänen. Inte otrevligt men han är nog inte så van att hantera privatkunder och hade säkert mycket att göra.
1749325627569.jpeg

Efter det var det dags för lunch i Meursault på L'episod där man blir väl mottagen av "Le Nico". Om det är någon som har varit där förut så har de nu expanderat lite grann och har lokalen hela vägen ut på gatan med tillhörande uteservering. Som vanligt god mat!
1749325617196.jpeg

Efter lunchen så hade jag lyckats boka in så jag åtminstone kunde köpa lite vin hos Domaine Trapet i Gevrey-Chambertin. De kör bara provningar på en närliggande restaurang och den var tyvärr stängd denna dag. Efter detta var det förflyttning till Chablis för incheckning på Hostellerie des Clos i Chablis och sen iväg till Marie-Ange på Domaine Guy Robin. Som vanligt så var det ett mycket hjärtligt välkomnande med provning och tilltugg. Tyvärr är 2023 sista årgången av Guy Robin då hon har bestämt sig för att trappa ner och bara fokusera på druvorna, dvs sälja druvor till annan part. Förståeligt då hon själv har varit ansvarig för vinodlingarna, vinproduktion, försäljning etc. sen hon tog över efter sin far. Work/life balance...
1749325645559.jpeg

Om man inte känner igen sig så är detta utsikt över Chablis Grand Cru-odlingar. Jag står i Les Clos, bakom ryggen har jag Blanchot och precis vid horisonten till vänster så är det nog Valmur man ser (alternativt så är det precis bakom kanten).
1749325661436.jpeg

Middagen intogs på Kimm & Ridge (hade egentligen tänkt boka Wine Not men de hade stängt på tisdagar). Har ätit här förut så vet att maten är riktigt bra. Den är dock inte lika lekfull som den var sist jag var här men bra ändå. Sen kan man ju inte låta bli att dricka Raveneau när man kan köpa en flaska för 80€ på restaurang, mycket god och blev bara bättre och bättre under kvällen.
1749325591434.jpeg

Onsdag:
Efter utcheckning och ett snabbt stopp på La Chablisienne för en låda bas-chablis så styrde jag kosan mot Champagne. Lunch var bokad på La Gare i Le Mesnil-sur-Ogér. Det enda jag ångrar är att jag istället för att köpa vin på glas skulle ha köpt en till flaska Raveneau och tagit med mig det som blev kvar som kvällsaperitif.
1749325601369.jpeg

Efter lunchen så hade jag besök bokat hos Launois-Lebrun, kooperativ-medlemmar så deras viner är samma som hos kooperativet men billigare, lite charmigare också att sitta hemma i deras vardagsrum och prova champagne är att gå in på kontoret på Le Mesnil och fylla i inköpslistan :) Försökte boka besök hos Pierre Moncuit men mitt och deras schema matchade inte denna gång.
Efter det drog vi vidare till Epernay. Jag har egentligen inget sug efter den stan men behövde sova någonstans så det fick bli där.

Torsdag-Fredag:
Hos kompis i Haag, fredag blev det lunch på en Lyonesisk restaurang, dottern sommar svårt att bortse från vår kanin som gick bort förra sommaren tog Quenelles, vi andra tog dagens som råkade vara "Le Lupin". Till det dracks det medhavd Maison Christophe Pichon Côte-Rotié Promesse 2015. Kanske lite för tung för maten men den var i en relativt lätt stil så funkade ok.
1749325579913.jpeg

Fredag kväll blev ett litet party med till en början ett fokus på Chardonnay. Jag hade tagit med en Balfour Skye's Chardonnay så vi bestämde att vi kör en liten Chardonnay-jämförelse. En annan deltagare tog med en Isole e Olena Chardonnay medan värden stod för en Textbook Chardonnay samt en Chablis Montee de Tonnerre.

Annars var kvällens höjdpunkter en Guy Robin Grand Cru Valmur 2009 och Jean-Michel Guillon Morey-Saint-Denis 1er Cru La Riotte 2013.
1749325905114.jpeg

Toppen