Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne-inköp som jag ödmjukt kommer tacka er för om tio år

lukastollig

Pudelfantast
Jag tycker tråden är värt att hålla vid liv men man bör nog hålla sig till Bourgogne hädanefter. Många är nyfikna på under radarn Bourgogne som kommer att bli en ren njutning att dricka i framtiden. Vilket ju ofta innebär viner som kommer att landa på minst 4 papp flaskan om 5 år men idag är de lösbara. :)

Som alltid: hitta rätt producenter. Absolut viktigast. Därefter titta på årgångar. Köp sedan så mycket du tycker dig ha råd med. Har säkert tipsat om flera av dessa tidigare, men eftersom denna tråd aktualiserats slänger jag in lite tips på producenter här igen:

Le Grappin - bra viner i vettigt prisläge. Kan köpas en primeur direkt från producenten varje år.
Mark Haisma - som ovan, dock dyr frakt till sverige
Lumpp - bra viner och priser från Givry
Joblot - se ovan
Jadot - gör utmärkta viner nuförtiden och visserligen har de som allt annat dragit iväg i pris, men man kan hitta 1:er cru viner från lite udda appellationer för 3-200 kronor. Deras GC viner levererar också bra för pengen, även om de är dyra.
Faiveley - se ovan
Simon Bize - klassik producent, fortfarande överkomlig i pris
Montille - se ovan
Fabrice Vigot - svåra att hitta och stora delar av vineran görs inte längre då deras Metayage upphört, men vära att leta efter.
Henri Jouan - gryma viner till någorlunda vettiga pricer. Svåra att hitta.

Sen slår jag ett slag för denna tråd : https://www.finewines.se/threads/den-stora-traden-om-bourgogne.6528/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du har kanske provat fullmoget från toppårgångar med? :)
[För de som inte orkar klicka sig tillbaka ett antal inlägg: Vi pratar om François Lumpp i Givry.]
Tja, frågan är om äldre årgångar är representativa för hur vinerna är idag? Jag sprang på någon flaska på en importörsprovning ca 2016-17 och gillade dem, då bör det varit årgång 2014. Jag insåg då att jag också sett dem hos en fransk handlare jag brukade köpa från, och försåg mig sedan med några flaskor 2015. Längre tillbaka än så har jag ingen koll på dem. Visst kan Lumpp ha varit bra i många år före dess, men det är inte säkert. Under många år var det verkligen bara Joblot som jag såg framhållas från Givry, och i övrigt brukade det bara vara appellationen Mercurey som hölls någorlunda högt på den röda sidan i Côte Chalonnais (fast så där väldigt många verkliga topproducenter i Mercurey är jag inte medveten om - det är nog mer ett långvarigt rykte för byn - har sett etiketter framhålla att vinerna därifrån var favoriter hos någon numera utdöd fransk kung).
Sedan har det väl, p.g.a. prishöjningarna i alla kända appellationer, sedan många år pågått dels en kvalitetshöjning ute i Bourgognes "tassemarker" och dels en "dammsugningsoperation" efter bra och billiga producenter i mindre kända appellationer. Lumpp har nog hittats p.g.a. det. När dammsugningen efter rött var klar i Marsannay och Fixin (som ju ligger nära de kända Côte de Nuits-byarna) fick man vända sig till sådana ställen som Haut-Côtes de Nuits, Savigny-lès-Beaune och Givry. ;) Så om man här i utlandet skulle hittat honom många år före dess, måste man nog ha haft ett specialintresse för Côte Chalonnais.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du citerade ett inlägg med 7 år på nacken. Mycket vin har flödat sedan dess, men det jag fortfarande är övertygad om är att intressant champagne i regel kostar över 500 kr med få undantag. Alfred Gratien -08 var det nog jag som introducerade/hypade först på forumet vill jag minnas. Håller med om att det är en utsökt champagne för en ”måttlig slant”.
Som en händelse skrev SvD:s juridiske krönikor igår om faran med ungdomssynder i nätets tidevarv. (Riskerar tyvärr att vara bakom paywall.) Inser nu att den kanske inte alls handlade om en S-minister som i sin ungdom visade "så här högt hoppar en stor tysk hund" utan om tveksamma åsikter om Champagne! ;)
https://www.svd.se/i-vissa-fall-kan-vi-vara-forsiktiga-med-att-fordoma-snabbt
 
Toppen