Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne och Chablis

Hålkis

Medlem
Vi planerar en resa till Bourgogne och Chablis i september. Jag tar tacksamt emot förslag på lite mindre duktiga och prisvärda producenter att besöka och handla vin av i Bourgogne och Chablis. Vet att tidpunkten mitt i skörden inte är optimal, men hoppas ändå kunna besöka några producenter.
 

jrick

Medlem
Om jag hade rest till Chablis hade jag tyckt att det var intressant att besöka Daniel Etienne-Defaix, som lagrar sina Cru-chabliser 8 år eller något sånt extra innan släpp, och därför dels bör ha ganska mycket viner som är osläppta på lager som ni kanske kan få prova och som dels har en uppenbart annorlunda filosofi mot de flesta andra. Därtill kostar vinerna inte alls mer än en genomsnittlig producent, och de jag har druckit har varit väldigt goda.

Mina övriga Chablisfavoriter kan bli svåra både att få till besök hos och lida brist på flaskor till salu, men består av de uppenbara Vincent Dauvissat och Francois Raveneau samt Pattes Loup och Alice et Olivier De Moor.

Tänkbara besök hos mindre och prisvärda producenter som jag tycker om i Cote d'Or inkluderar Chantereves, Le Grappin, Nicolas Faure, Domaine des Croix, Bernard Moreau, Elodie Roy, Hubert Lamy. Det är nog inte alla av dessa som har vin att sälja eller tid att ta emot under skördetid förstås.
 

zippan

Medlem
Om jag hade rest till Chablis hade jag tyckt att det var intressant att besöka Daniel Etienne-Defaix, som lagrar sina Cru-chabliser 8 år eller något sånt extra innan släpp, och därför dels bör ha ganska mycket viner som är osläppta på lager som ni kanske kan få prova och som dels har en uppenbart annorlunda filosofi mot de flesta andra. Därtill kostar vinerna inte alls mer än en genomsnittlig producent, och de jag har druckit har varit väldigt goda.

Mina övriga Chablisfavoriter kan bli svåra både att få till besök hos och lida brist på flaskor till salu, men består av de uppenbara Vincent Dauvissat och Francois Raveneau samt Pattes Loup och Alice et Olivier De Moor.

Tänkbara besök hos mindre och prisvärda producenter som jag tycker om i Cote d'Or inkluderar Chantereves, Le Grappin, Nicolas Faure, Domaine des Croix, Bernard Moreau, Elodie Roy, Hubert Lamy. Det är nog inte alla av dessa som har vin att sälja eller tid att ta emot under skördetid förstås.
Var handlar du Daniel Etienne-Defaix på nätet?
 

Segol

Medlem
Med risk för att jag inte är helt uppdaterad då det är länge sen jag var i Chablis. Jag bortser från de producenter som inte går att besöka utan kontakter.
Fèvre har en butik i byn, där kan man både prova och köpa ett antal av deras viner.
En producent som jag överraskades positivt av var Denis Race. Race finns också i själva byn och vinerna är bra, dessutom klart överkomliga prismässigt.

Angående producenter i Bourgogne vars priser inte lämnat stratosfären så tror jag att det ska finnas några olika trådar om det.
En producent jag gillar är Jean-Marc Bouley, mest Volnay men även lite annat.
 
Trådskapare
H

Hålkis

Medlem
Stort tack för förslagen. Jag kan konstatera att det inte är det enklaste att boka besök mitt i skörden. Får nog bli lite spontana besök-
 
Toppen