Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bourgogne

M

Mouton

har sedan nyligen öppnat en för mig helt outforskad region. Visst, fortfarande i hemlandet, men där är jag total novis.
Så första frågan blir ( till forumets burghundar) vilken ålder dricker man dessa? GC 12-?? År. PC 8-??. Ge mig gärna råd..
 

Silenos

Medlem
Jag citerar mig själv citerandes (svar till Daniel A för ca. två år sedan):

Jasper Morris skriver bra om drickesfönster för röd bourgogne i sitt nystartade nyhetsbrev:

"Drinking Dates: I have not included these after each wine as I do not think it is particularly helpful to see something along the lines of Drink 2022-2035. Such windows tend to be tediously repetitive and indeed inaccurate. They do not reflect the way that Burgundy matures. Often the wines can be enjoyable early on, as young wines full of fruit. Then they lose that early glow, and it is advisable to wait for a few years

So I might drink a couple of bottles early on to enjoy the fruit, try another one or two at say 8 to 10 years to see how they are developing, then drink several when I think they have hit the sweet spot, while keeping a couple of bottles back to enjoy in their graceful old age. Thus a premier cru from 2016 might have drink dates (2019-2021), 2025-2030, (2032-2040) which is too cumbersome while 2019-2040 would be meaningless and 2025-2030 too stereotypical"
Källa: http://insideburgundy.com/burgundy-news/burgundy-2016-overview/ , Nyhetsbrevet är nu i början gratis, så det borde va lugnt att citera...

Liknande tankar hittar man också hos t.ex. Bill Nanson och många andra burgunderdrinkare.
 

Håkan

Medlem
Välkommen ner i fördärvet. Men ha förtröstan, det finns bra kommunicera so håller hur länge som helst. Har druckit 50 åriga kommunvalet som varit fantastiska. Jag gillar Bourgogne med ålder, har hittills inte rört några 2002or. Titta på producent och inte på läge, producenten styr mer. De moderna producenterna typ Lucien Le Moine verkar inte klara lite lång lagring som mer traditionella producenter. Sedan verkar Pinot klara mycket ek. Och det går fortfarande att ta sig bort.
 

lukastollig

Pudelfantast
Kan bara hålla med @Silenos och Jasper Morris. Personligen kan jag möjligen tillföra att jag tycker det är relativt stor årgångsvariation i Bourgogne vilket ofta avspeglar sig i tillgängligheten/drickbarheten. Vissa år närmast kräver lagring, åtminstone efter att primärfrukten lagt sig (1996, 1999, 2005, i viss mån 2006) medan andra aldrig verkar sluta sig (2007, 2010, 2012). Naturligtvis ingen absolut "sanning", återigen beror det som @Håkan klokt skriver mycket på producenten. Dock, jämfört med Bordeaux är det sällan Bourgogne är så tvärtillknäppta som Bdx från ett stramt år kan vara.

För att svara mer direkt på frågan om Premier Cru 08 respektive Grand Cru 12 så skulle jag nog själv överväga att öppna åtminstone en flaska av vardera. PC-08 bör kunna vara i tidig mognadsfas medan GC-12 kanske inte knutit sig / aldrig gör det. Men det bör heller inte vara några som helst problem att spara bägge i åtminstone 10 år till. Återigen, läs på om producentens stil för en bättre gissning kring trolig mognadsfas. Men, ska du utforska en ny region måste du dra korken ur åtminstone några flaskor ;)

Nota bene: ovanstående gäller i första hand för röda viner. För vita generellt något kortare horisont.
 

jrick

Medlem
För att svara mer direkt på frågan om Premier Cru 08 respektive Grand Cru 12 så skulle jag nog själv överväga att öppna åtminstone en flaska av vardera. PC-08 bör kunna vara i tidig mognadsfas medan GC-12 kanske inte knutit sig / aldrig gör det. Men det bör heller inte vara några som helst problem att spara bägge i åtminstone 10 år till. Återigen, läs på om producentens stil för en bättre gissning kring trolig mognadsfas. Men, ska du utforska en ny region måste du dra korken ur åtminstone några flaskor ;)
Tror du missuppfattade lite, TS undrade såvitt jag förstår om riktmärken för lagring kunde vara 8 eller fler år för 1er cru och 12 eller fler år för GC.
 

Magikern

Medlem
Kan bara hålla med @Silenos och Jasper Morris. Personligen kan jag möjligen tillföra att jag tycker det är relativt stor årgångsvariation i Bourgogne vilket ofta avspeglar sig i tillgängligheten/drickbarheten. Vissa år närmast kräver lagring, åtminstone efter att primärfrukten lagt sig (1996, 1999, 2005, i viss mån 2006) medan andra aldrig verkar sluta sig (2007, 2010, 2012). Naturligtvis ingen absolut "sanning", återigen beror det som @Håkan klokt skriver mycket på producenten. Dock, jämfört med Bordeaux är det sällan Bourgogne är så tvärtillknäppta som Bdx från ett stramt år kan vara.

Jag har provat flera slutna 2010or

Ett gott råd är att köpa och dricka 2002or och 99or idag om priset är mellan 600-1400 kronor flaskan. De dyrare vinerna behöver mer lagring och de som är billigare kan man skippa. 2006 är en underskattad årgång och mellan 600-1000 kronor kan man hitta en del som är riktigt gott idag. 2008 och senare årgångar bör man vänta med. 2005 är en lagringskrävande årgång men det mesta som kostar tresiffrigt är riktigt bra idag (under 500 kan man skippa). 2003 är en övermogen årgång som inte har mycket med Bourgogne att göra.

Väldigt svepande uttryckt men dessa tumregler tror jag på i dagsläget.
 
Trådskapare
M

Mouton

Tror du missuppfattade lite, TS undrade såvitt jag förstår om riktmärken för lagring kunde vara 8 eller fler år för 1er cru och 12 eller fler år för GC.
så var funderingarna.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har provat flera slutna 2010or.
Jag håller med om att mer eller syrarika årgångar som 2010 brukar kunna vara lite slutna, om vi pratar om bättre viner. Jag brukar få för mig att lite varmare/fruktigare årgångar inte sluter sig, men en del 2009or har väl inte varit helt "open for business" hela tiden. Men jag kan hålla med citatet ovan om att det kan vara svårt att få till enkla tumregler om drickfönster för bourgogner än för t.ex. bordeauxer.

Nu är jag dock så förtjust i mogna bourgogner att jag gärna "ruvar" på de bästa vinerna och framför allt de bästa årgångarna, så jag brukar inte prova särskilt många av dem när de bara är ca 3-6 år gamla. Utöver mässprovningar brukar jag prova några rimligt enkla viner när de är senaste eller näst senaste årgång, för att få en bättre bild av årgången och ibland för att lära känna några nya producenter.

Jag vardagsdricker gärna bra men "enklare" röda bourgogner (tänk Bourgogne Rouge från riktigt bra producenter upp till Beaune 1er cru) men från bra årgångar (t.ex. 1999, 2002, 2005, 2009 och framöver 2010 och 2015) med ca 10-15 års ålder och ibland lite mer än så. Inte för att de behöver vara så gamla för att vara tillgängliga, utan för att jag gillar dem med mognad. Sådana årgångar som 2007 och 2012 har däremot kunnat drickas tidigare. 2008 och 2014 är väl någonstans däremellan. 2011 och 2013 har inte fallit mig lika mycket på läppen, så de kan andra få dricka.

Jag skulle inte säga att klassificerings- eller prisnivån är den enda eller avgörande faktorn om man går till bättre vinerna. Corton är generellt de billigaste grand cruerna, men brukar vara klart lagringskrävande genom att de har lite hård karaktär, d.v.s. annan tanninstruktur. Även vid 10 år kan bättre Corton (de från Clos du Roi o.s.v.) vara lite av ett vågspel, så minst ca 15 år kan vara att rekommendera för den som kan vänta eller få tag på viner med lite ålder. Många betydligt dyrare grand cru:er från bl.a. Gevrey-Chambertin och Vosne-Romanée har mer generös frukt och silkigare tanniner (fast det finns mer av dem, om det är begripligt) och kan därför vara betydligt trevligare att dricka vid ca 6-10 års ålder, särskilt om någon annan betalar. ;) Även några av de billigare 1er cru:erna från Côte de Beaune, t.ex. Beaune 1er cru eller Santenay 1er cru, kan vara knepiga vid ca 5-10 års ålder eftersom de inte har lika bra frukt-tannin-balans som mörkfruktigare och generösare (och dyrare) 1er cru:er från Côte de Nuits.

Sedan ska man inte känna sig alltför stressad om man är ny i bourgogneträsket och tycker att man får det omöjliga rådet att både köpa svindyra viner och att lagra dem väldigt längre, vilket ju dessutom innebär att man ska bygga upp en källare med massor av flaskor. Kombinationen bra producenter, billiga appellationer (Haut Côtes de Nuits, Marsannay, Givry m.fl.) och nysläppta toppårgångar (2018 bör vara nästa bland de röda) är fortfarande förhållandevis plånboksvänlig (typ 250-400 kr), och denna typ av viner är oftast rätt tillgängliga redan som unga. Gillar du dessa kommer det sedan ändå att spåra ur successivt om du har råd med dyrare flaskor och större källare och tålamod att inte dricka upp flaskorna för tidigt... :rolleyes:
 

MagnusH70

Medlem
Med tanke på prisutvecklingen i Bourgogne är det nästan alltid bäst att köpa så mycket som möjligt av det man gillar nu eftersom det kommer att vara dyrare i morgon.
Vissa äldre viner är ibland billigare än den senaste årgången på grund av att producenterna höjer priserna med 10-20% per år.
 

Magikern

Medlem
För folk med begränsad budget är Volnay, Nuit-Saint-Georges, Chassagne-Montrachet och Meursault. (Jag syftar på rött för de 2 sistnämnda) de mest intressanta regionerna i mitt tycke.

99,02,05,06 är årgångarna jag korkat upp idag (premier cru främst). Äldre årgångar tenderar att vara lite för dyra om de är bra.
 

johan636

Medlem
Någon som har tips på trevliga bourgogner, både vita och röda som man kan glömma i minst 5-10 år och som inte får kosta mer än 700?
 

Magikern

Medlem
Någon som har tips på trevliga bourgogner, både vita och röda som man kan glömma i minst 5-10 år och som inte får kosta mer än 700?

När det gäller rött så är Francois Lumpp bra (Näthandel). Man kan dock chansa på något rött systembolagsvin i prisklass 6-700 (om det står 2019 eller 2020 på flaskan) och allt vitt i motsvarande prisklass.

Jag tror inte så mycket på röd Bourgogne under 600 sträcket (Lumpp undantaget) längre men när det gäller vitt finns det massor av bra grejer.
 
Toppen