Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra mandolin?

Waruda

Medlem
Det förekommer ju lite trådar om köksprylar här ibland, så jag testar med en mandolintråd. Jag har klassikern från Benriner (föregångare till den här). Funkar att skiva med, men är lite smal och ganska sladdrig (skyddshandske är ett måste). Nu funderar jag på en uppgradering till antingen De Buyer eller Oxo. Någon som kan uttala sig om dem, eller kanske någon annan bra modell?
 

LarsW

Medlem
Jag har en liknande stor mandolin.
Har inte använt den på flera år.
Orsaken: Kyocera.
Kan verka liten och klen vid första anblick men är så mycket smidigare och lättare att använda.
Har inte skurit mig en enda gång heller.
 

fluff

Medlem
Jag har en liknande stor mandolin.
Har inte använt den på flera år.
Orsaken: Kyocera.
Kan verka liten och klen vid första anblick men är så mycket smidigare och lättare att använda.
Har inte skurit mig en enda gång heller.
+1 har samma modell. Har dock till skillnad från citerad satt ett par fina jack i mina naglar...
 
Trådskapare
Waruda

Waruda

Medlem
Tack! Den frågan var snabbt utredd, och inga stora pengar heller.
 

sunqan

Vinös
Skulle säga-smart val.
Jag har en debuyer i rostfritt, den är mer en showpiece än nåt annat. Stort schabrak som man inte har plats för framme, så den kommer bara fram när det är nåt för fler än två man ska fixa.
Kyoceran köpte köpte vi åt grabben, liite mer lättanvänd :)
 

Johan L

Medlem
Har också Kyocera men är inte genomnöjd med den. Lättanvänd och klarar lättskurna grejer utan problem, men det är plastig känsla, keramiska bladet får lätt små hack och det kan vara lite svårt med kraftigare saker som ska skäras, typ råa rödbetor. Har också en tendens att bli en del väldigt ojämna skivor. Sen kan det ju lika väl vara SBS förstås. Körde jag mandolin oftare skulle jag uppgradera till någon stadigare variant.
 

The Wall

Medlem
Köp Kyocera. Förutom att den skär det som ska skäras väldigt bra så kan du få en ansning av naglarna som bonus har det visat sig genom empiriska studier här hemma.
 

aldenniklas

Medlem
Kan intyga att den med Kyocera-blad är väldigt prisvärd och bra. Känns absolut lite plastig men skivar fint och bra.
 

gece

Man vänjer sig.
Har Kyoceran också, funkar fint, inte minst för att skiva av mycket tunna bitar av ens egen hud. Fråga mig inte vad den hemliga kryddan i min mat är.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har Kyoceran också, funkar fint, inte minst för att skiva av mycket tunna bitar av ens egen hud. Fråga mig inte vad den hemliga kryddan i min mat är.
Själv föredrar jag de lite mer köttiga bitarna, gärna med möjlighet att läsa av fingeravtryck.
 

Per Stade

Lege artis
Vi köpte en sådan här för 20 år sedan
och har faktiskt inte behövt köpa reservdelar än.
Inte nya fingrar heller.
Hustrun använde den nyss.
Det är alltid trevligt att jobba med bra verktyg.
upload_2020-5-23_17-28-45.jpeg
 
Kört rätt mycket mandolin på sistone (torkar och står i). Använder sedan länge Kyocera (kör inte utan den där plastföraren då fingrarna tenderar att bli lite kortare annars :( ). Ett litet tips, som kanske alla vet, en Kyocera passar utmärkt att sätta ovanpå en 2L margretheskål. Bara att hyvla på, lättare att få kraft med vågrätt läge tycker jag och allt hamnar i en skål direkt. Bara att köra på :)
 
Trycker inte gilla på den @tobbe81 .
Det där såg inte kul ut. Hoppas att det inte blev något bestående men.

Kört av några millimeter på fingertopparna ett par gånger och vet hur snabbt det går. Har fortfarande ingen känsel i delar av en topp men inget allvarligt.

Vet inte med dig men jag försöker använda plastmoängen men kommer på mig då och då att jag hoppar över den -- ska ju bara
 
Toppen