Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Brexit

fluff

Medlem
Jag (kanske likt många andra) funderar på om det är dags att ta hem de lådorna med vin jag har stående i London. Men samtidigt funderar jag på om jag kan ha kvar dem i London och sälja dem även efter Brexit, eller om det bara är en (ekonomisk) nackdel.

Jag funderar också på om någon har tips kring mäklare liknande FRW och Farr Vintners i andra (EU-)länder och om det också är så att det finns andra länder som har ett system motsvarande Storbritanniens "in bond"-system.
 
Vore jag dig skulle jag ta hem det,då läget förmodligen är väldigt osäkert.
Du kan nog låta de stå kvar men exakt hur reglerna kommer se ut efter brexit vet nog ingen idag.
Finns väl typ 3 altenativ
1 ta hem idag
2 avvakta
3 gambla om så vad som händer efter brexit
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Om du ska sälja (i UK) spelar det ingen roll eftersom flaskorna är oskattade idag. Du kommer alltså få betala engelsk moms och alkoholskatt oavsett vad som händer mellan EU och UK.

Vill du dricka vinerna skulle jag ta hem flaskorna för att undvika dubbel moms.

In bond finns bara i England vad jag vet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har en aning om att detta diskuterats förut, men i grunden bör följande gälla: om Storbritannien lämnar EU utan att tillhöra EES, finns det ingen länge någon legal möjlighet för privatpersoner att distansimportera därifrån till Sverige. Den rätten har EU-domstolen tvingat på Sverige, mot politikernas vilja, och den gäller enbart inom EU/EES. Det är alltså samma regler som gäller för att köpa (eller bära hem flaskor) från t.ex. USA. Såvitt jag förstått gäller då inte enbart risk för tilläggsavgift om man skickar i strid med reglerna, utan det kan bli beslag av flaskorna och böter.
Jag (kanske likt många andra) funderar på om det är dags att ta hem de lådorna med vin jag har stående i London.
Går det åt helvete med Brexit-överenskommelsen (t.ex. genom att brittiska parlamentet röstar emot) så blir det problem med regelverket redan från 29 mars 2019. I praktiken då? Kommer paket att slinka igenom? Tja, vem vet. Det kan ju också vara så att det blir svårt att få avsändaren att skicka.
Om Brexit-överenskommelsen går igenom, gäller möjligen respit till 31 december 2020. Men om det verkligen gäller fri rörlighet för alkohol, är jag osäker.

Men samtidigt funderar jag på om jag kan ha kvar dem i London och sälja dem även efter Brexit, eller om det bara är en (ekonomisk) nackdel.
Jag ser inte att det skulle finnas några problem att sälja flaskorna på plats. Att skicka pengar mellan UK och Sverige lär fortfarande gå.

Jag funderar också på om någon har tips kring mäklare liknande FRW och Farr Vintners i andra (EU-)länder och om det också är så att det finns andra länder som har ett system motsvarande Storbritanniens "in bond"-system.
Precis som @Crist(al)ian 77 skriver, jag har aldrig hört talas om något liknande system i ett annat EU-land där privatpersoner kan köpa flaskor och ha dem liggande år efter år utan att beskatta dem. Systemet i sig finns även i Sverige och kallas då skatteupplag. Det är dock enbart tillgängligt för importörer/partihandlare med tillstånd. Och som bekant kan sådana i Sverige inte sälja direkt till privatperson. Möjligheten för privatpersoner att handla med alkohol "in bond" är i grunden en mycket märklig brittisk konstruktion.
 
Trådskapare
fluff

fluff

Medlem
Stort tack alla tre, i allmänt så bekräftar ni mina tankar.

Är det någon som har koll på motsvarande mäklarfunktion, dvs med lagring i kontrollerad miljö men då utan in bond-systemet i ett annat EU-land?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Stort tack alla tre, i allmänt så bekräftar ni mina tankar.

Är det någon som har koll på motsvarande mäklarfunktion, dvs med lagring i kontrollerad miljö men då utan in bond-systemet i ett annat EU-land?

Rare Wine i Danmark.

Verkar seriösa. Ska själv dit snart och sälja rödtjut. Fick ungefär samma pris som Farr Vintners.
 
Trådskapare
fluff

fluff

Medlem
Om det är någon som planerar att ta hem saker från FRW, el dyl, och kan tänka sig att samköra transport är jag intresserad (med min enstaka låda).
Kan vara intresserad av detta, skall försöka ha lite mer is i magen, men efter nyår blir det förhoppningsvis beslut på denna front.
 
Toppen