Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bubbel vid större tillställningar

Alpha

Medlem
Välkommen!

Jag skall inhandla bubbeldryck till en tillställning så pass stor att det känns inte skäligt att lägga sig på några högra höjder utan behöver nog lägga mig på max en 200 kr/flaska. Hade tänkt inhandla Gianluca Viberti Pret-a-Porter, vilket är ett mousserande rosé gjort på Nebbiolo, från beställningssortimentet. Till min förvåning/sorg så verkar detta dock vara borttaget och vill därför ta tillfället i akt och lyssna med forumet om vad era bästa rekommendationer är i utbyte till detta? Vanligt eller rosé är valfritt, beställningssortimentet är bara positivt men import är inget alternativ denna gång. Det skall förtäras i sin ensamhet eller till någon liten aperitif.

Se nu inte ner på detta ämne för jag väl inte kan vara ensam om att hamnat i denna sits? o_O

Låt er kunskap flöda. :)
 
Trådskapare
Alpha

Alpha

Medlem
Jag tänker förgå andra och slänga upp den uppenbara kandidaten, så att vi kan få det ur världen. :D

2010 Graham Beck, BdB Brut
139 kr på SB.

I detta fall så är man nästan korkad om man inte väljer just det vinet. Duger det för kungen på hans 70-års dag, så duger det för de flesta. :cigarr:

Uppskattar förslaget & borde sett den komma :). Är nog lite bakom flötet dock för den gör det inte riktigt för mig av någon anledning. :confused:. Då upplever jag Rotari BdB som bättre som jämförelse.

Skulle dock gärna hitta något mer spännande än någon av ovan nämnda. Klurar på Ferrari Perlé 09 från lilla sortimentet om jag kan skrapa ihop tillräckligt många.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Uppskattar förslaget & borde sett den komma :). Är nog lite bakom flötet dock för den gör det inte riktigt för mig av någon anledning. :confused:. Då upplever jag Rotari BdB som bättre som jämförelse.

Skulle dock gärna hitta något mer spännande än någon av ovan nämnda. Klurar på Ferrari Perlé 09 från lilla sortimentet om jag kan skrapa ihop tillräckligt många.
Smaken är som baken. Gillar du den inte så gör du inte och då är det ännu mer korkat att köpa! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eftersom ingen ännu har anammat gammal hederlig forumkultur genom att tänja gränsen en aning så får väl jag göra det. ;) Det finns ett riktigt bra bubbel från Tasmanien på bolaget för tillfället. Klart i nivå med många rekordeliga champagner, men det är inte stort på något vis. Vinet heter 2010 Jansz Wine Company Vintage Cuvée och det blir ditt för 239 kr (artnr 97723) En smaknot från när jag provade det finner du här.

Möjligen har någon annan lite synpunkter på det också?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Pongracz tycker jag brukar funka.

Om man ska ha bubbel från Sydafrika så hade jag satsat på Simonsig före Pongracz. Testade båda producenternas mot varandra på sydafrikanska dagen.

Cuvée Royal 2011 (77347 hos bolaget) för 185kr är bra för att vara bubbel. En av de närmaste champagnekopiorna jag hittat!
 

Dovberg

Medlem
Eftersom ingen ännu har anammat gammal hederlig forumkultur genom att tänja gränsen en aning så får väl jag göra det. ;) Det finns ett riktigt bra bubbel från Tasmanien på bolaget för tillfället. Klart i nivå med många rekordeliga champagner, men det är inte stort på något vis. Vinet heter 2010 Jansz Wine Company Vintage Cuvée och det blir ditt för 239 kr (artnr 97723) En smaknot från när jag provade det finner du här.

Möjligen har någon annan lite synpunkter på det också?

Jag håller med. Drack den för ett tag sen och tyckte att det var den bästa icke-champagne jag har druckit (måste även tillägga att det var den dyraste också). Smakar inte alls som en champagne, men hade samma djup och komplexitet som de flesta champagner har. Motiverat pris. Öppnade verkligen ögonen för mig vad det gäller de mousserande från tasmanien.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller med. Drack den för ett tag sen och tyckte att det var den bästa icke-champagne jag har druckit (måste även tillägga att det var den dyraste också). Smakar inte alls som en champagne, men hade samma djup och komplexitet som de flesta champagner har. Motiverat pris. Öppnade verkligen ögonen för mig vad det gäller de mousserande från tasmanien.
Om du gillar Tasmanien så bör du hålla utkik efter Arras Grand Vintage som är minst några snäpp bättre ytterligare (har enbart testat 05:an visserligen). :)
 

Dovberg

Medlem
Om du gillar Tasmanien så bör du hålla utkik efter Arras Grand Vintage som är minst några snäpp bättre ytterligare (har enbart testat 05:an visserligen). :)

Tack! Då får jag hålla utskick efter det. Kan vara skönt ibland att varva med lite annorlunda mousserande då och då.
 
Toppen