Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Budgetfynd – inte nödvändigtvis ”billigt”

Bastardo

Medlem
Ja, ja, jag vet att forumet heter Fine Wines, men ibland vill man kanske köpa några billigare viner för lite enklare förbrukning då det är inte så viktigt med prestige och sånt. Prisspannet kan bli vad som helst vad ni brukar kalla för budgetvin … :) För vissa kan det betyda allting som kostar under ett tusen riksdaler, för andra någonting som kanske ligger även under en hundring. Ni bestämmer det själva!
Bara ni tycker att just ert val ger oerhört mycket valuta för pengarna, så skulle jag mycket gärna vilja veta vad ni tycker. Alla typer av vin är inräknade, men jag kan förstå att när det gäller champagne, kan det vara svårt att hitta sådana, men de finns.
Jag börjar: Bouchard Aîné Nr 82531 Pinot Noir 2015, 79 kr är i mitt tycke ett fantastiskt gott vin med tanke på priset. Det ska jag köpa mer av och dricka när som helst när andan faller på och det råkar finnas något passande förtäring i kylskåpet. Anything goes … ;)
 
Last edited:

Helen

Medlem
Jag har lyckats hitta både vitt, rött och en cremante som passar in under namnet budgetviner.
Det vita är en Bourgogne Blanc 2015 från Cĺotilde Davenne. 129 kronor
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/clotilde-davenne-556201
Det röda är ett underbart vin från Libanon.
The one and only , Chateau Musar 2006 ett fantastiskt vin för endast 309 kronor
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=Chateau musar&
Cremant de Bourgogne fråb Louis Bouillot, 129 kr.
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/louis-bouillot-768801
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Cuvée Du Vatican Côtes-du-Rhône Villages, 119:- har levererat de senaste släppen (2010, 2012). Nu har 2015 dykt upp, har inte hunnit prova men kommer beställa.
Men är det inte Château Sixtine som är producent, eller hur är det? Jag tror att just den här vinserien heter Cuvee du Vatican som det gör även i Chateauneuf du Pape Cuvee du Vatican.
Ser ut att ha fått fina recensioner, men att köpa sex flaskor på raken hör inte till vanligheterna hos mig.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men är det inte Château Sixtine som är producent, eller hur är det? Jag tror att just den här vinserien heter Cuvee du Vatican som det gör även i Chateauneuf du Pape Cuvee du Vatican.
Det är familjen Diffonty (Cuvée du Vatican) som producerar vinet, en négociant, alltså att de köper in druvor från olika odlare. Jag tror att vinet Château Sixtine tidigare gick under namnet Cuvée du Vatican, Réserve Sixtine, samma vin dock.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/terredora-628801

Viner från Kampanien rent generellt, och från Terredora mer specifikt. T ex denna seriösa Aglianico för 99 kr. Från den andre av bröderna Mastroberardino.
Högt betyg av en känd aktör (kanske inte precis av alla – hemligt!). :) Var lite för sträv för min smak förut, men nu borde den vara lite mognare. Mycket för pengen!
Inget vin man smuttar bara så där, utan här krävs det rejäl mat.
 
Högt betyg av en känd aktör (kanske inte precis av alla – hemligt!). :) Var lite för sträv för min smak förut, men nu borde den vara lite mognare. Mycket för pengen!
Inget vin man smuttar bara så där, utan här krävs det rejäl mat.
Ja, absolut mkt struktur, men jag minns den som mer direkt drickbar än många av de dyrare kusinerna från Taurasi. De vita vinerna från Kampanien är ju också bra, t ex brukar mastros Greco di Tufo vara bra, förut fanns Terredora Fiano di avellino.
 

Pontus

Medlem
Tyska halvsöta från Willi Schaefer, Keller, Prum, Zilliken, Fritz Haag m fl. Försvinner oftast snabbt efter släppen tyvärr. Inte så konstigt kanske, otroligt fin kvalitet i förhållande till pris (typ 150-250 för Kabinett/Spätlese). Kan dessutom lagras i decennier och blir i regel bara bättre, dessutom utan större svackor på vägen.
 

gece

Man vänjer sig.
Viña Tondonia Blanco Reserva är ett SUPERFYND, speciellt för den som gillar mogna vita viner. Den senaste årgången 2004 (en mycket bra årgång) fick man för under €25 vilket är hyfsat billigt i sig men lägger man till att det är färdiglagrat vid inköp (varav 6 år på gamla fat) blir det nära nog gratis.

Reservan får ses som mellanbarnet i familjen. Lillasyster Viña Gravonia (≈€15) är också mycket bra för sitt pris, om än inte riktigt lika vass. Storasyster Viña Tondonia Gran Reserva (≈€65) är klart elegantast i gänget och ja, den är svinbra och även den väl värd sitt pris men har inte riktigt samma uttrycksfullhet. I en snygg syskonskara är och förblir Reservan min favorit, mycket personlighet, smak, struktur och komplexitet till vardagspris.

Inser också att trots att gamla viner alltid är riskabla har jag aldrig haft en kajko Tondonia-flaska trots att jag öppnat ett gäng. De tycks ha en bra korkleverantör också.
 

sunqan

Vinös
Det är familjen Diffonty (Cuvée du Vatican) som producerar vinet, en négociant, alltså att de köper in druvor från olika odlare. Jag tror att vinet Château Sixtine tidigare gick under namnet Cuvée du Vatican, Réserve Sixtine, samma vin dock.

De har egna odlingar också. 2010 bytte de namn inte bara på reserven, utan de heter chateau sixtine. De viner som heter Cuvee du vatican är nu gjorda på inköpta druvor och chateau sixtine på egna, de verkar göra tre olika röda och ett vitt på eget material.
Hur det var före 2010 har jag inte lyckats hitta..
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
De har egna odlingar också. 2010 bytte de namn inte bara på reserven, utan de heter chateau sixtine. De viner som heter Cuvee du vatican är nu gjorda på inköpta druvor och chateau sixtine på egna, de verkar göra tre olika röda och ett vitt på eget material.
Hur det var före 2010 har jag inte lyckats hitta..
Stämmer bra, nu när du skriver det kommer minnet tillbaka, bytet var mellan 2009 och 2010.
de verkar göra tre olika röda och ett vitt på eget material.
Det är väl enbart 2 "egna" viner och två med inköpta druvor eller har jag missat något?
 
Toppen