Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga krånglig "vinvägg"

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner. :)

Jag har några vänner med ett över medel intresse för vin men inte 100% vinnördar ännu. De har bygget ett hus och ska här ha en sorts vinvägg/vinutrymme/display/osv...

Det börjar bli klart med resten av huset och jag har nu fått i uppdrag att kolla vilka vinställ som skulle passa att få in.

Det som krånglar till är att den vägg man kan fästa ställen i är på kortsidan bara. Resterande 3 sidor ska vara glas och det är inte förhandlingsbart... :rolleyes:

Måtten är 111x72x255cm (bredd/djup/höjd), det blir opraktiskt med högre höjd än 220/225 mtp kylaggregatet och själv tänkte jag ngt i stil med total höjd på 200cm.
Mitt problem är att jag aldrig byggt något liknande och inte är någon byggare i allmänhet. Har kollat runt i trådarna men inte hittat ngt med en liknande problemställning/lösning.

Så ber nu ödmjukast forumet om förslag på praktiska lösningar.
Förslag på vinställ emottas också med tacksamhet, obs att de är "luftiga" är viktigt för mina vänner då de vill kunna se flaskorna från alla håll när man står utanför.

Sigge vin 3.jpg


Golvet i betong, kan skruvas i hur man vill.
Sigge vin 1.jpg


Kortväggen, ska finnas ordentliga bjälkar (bärande vägg) att skruva i här också.
Sigge vin 4.jpg


"Taket", ska finnas bjälkar här också.
Sigge vin 2.jpg



Ungefär så här är det tänkt att se ut uppifrån. Bordet kommer vara flyttbart och till för att ställa karaffer och dylikt på eller flytta på när man behöver ställa vinlådor på golvet.
Vinstället kommer fylla ut bakre väggen av utrymmet

Sigge vin 7.jpg




Min tanke var att fästa en bjälke eller stålstång från golv till tak i det inre hörnet motsatt den existerande väggen. Detta borde ge ordentligt förbättrad stabilitet. Se bilder nedan.

Sigge vin 5.jpg
Sigge vin 6.jpg

Någonstans i detta område kan man fästa en bjälke/stång.


De vill gärna ha ett luftigt vinställ. De har tittat på en klassisk modell typ nedan. Då två vinställ ovanpå varandra så måtten blir ungefär 100x160cm (bredd x höjd). Jag tänkte att dessa skulle stå på en bänk av något slag med samma bredd och djup som vinstället och ca 40 cm hög, detta så man slapp ha vinstället stående på golvet och så man bekvämt kan få in några vinlådor under bänken.
Sigge vin 8.jpg
 
Last edited:

matage

Medlem
Jag har sett nåt liknande på en krog i USA.
Vet inte hur det var fäst i golvet (det är ju den enkla delen) men de hade helt sonika fäst hyllorna i taket med vad som såg ut att vara wire och öglor/vantskruvar med jämna mellanrum.
Dock såg deras vinställ ganska robusta ut för man vill inte att det ska finnas för mycket flex i den konstruktionen
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Halloj vinvänner. :)

Jag har några vänner med ett över medel intresse för vin men inte 100% vinnördar ännu. De har bygget ett hus och ska här ha en sorts vinvägg/vinutrymme/display/osv...

Det börjar bli klart med resten av huset och jag har nu fått i uppdrag att kolla vilka vinställ som skulle passa att få in.

Det som krånglar till är att den vägg man kan fästa ställen i är på kortsidan bara. Resterande 3 sidor ska vara glas och det är inte förhandlingsbart... :rolleyes:

Måtten är 111x72x255cm (bredd/djup/höjd), det blir opraktiskt med högre höjd än 220/225 mtp kylaggregatet och själv tänkte jag ngt i stil med total höjd på 200cm.
Mitt problem är att jag aldrig byggt något liknande och inte är någon byggare i allmänhet. Har kollat runt i trådarna men inte hittat ngt med en liknande problemställning/lösning.

Så ber nu ödmjukast forumet om förslag på praktiska lösningar.
Förslag på vinställ emottas också med tacksamhet, obs att de är "luftiga" är viktigt för mina vänner då de vill kunna se flaskorna från alla håll när man står utanför.

Visa bifogad bild 27170

Golvet i betong, kan skruvas i hur man vill.
Visa bifogad bild 27171

Kortväggen, ska finnas ordentliga bjälkar (bärande vägg) att skruva i här också.
Visa bifogad bild 27172

"Taket", ska finnas bjälkar här också.
Visa bifogad bild 27173


Ungefär så här är det tänkt att se ut uppifrån. Bordet kommer vara flyttbart och till för att ställa karaffer och dylikt på eller flytta på när man behöver ställa vinlådor på golvet.
Vinstället kommer fylla ut bakre väggen av utrymmet

Visa bifogad bild 27174



Min tanke var att fästa en bjälke eller stålstång från golv till tak i det inre hörnet motsatt den existerande väggen. Detta borde ge ordentligt förbättrad stabilitet. Se bilder nedan.

Visa bifogad bild 27175Visa bifogad bild 27176
Någonstans i detta område kan man fästa en bjälke/stång.


De vill gärna ha ett luftigt vinställ. De har tittat på en klassisk modell typ nedan. Då två vinställ ovanpå varandra så måtten blir ungefär 100x160cm (bredd x höjd). Jag tänkte att dessa skulle stå på en bänk av något slag med samma bredd och djup som vinstället och ca 40 cm hög, detta så man slapp ha vinstället stående på golvet och så man bekvämt kan få in några vinlådor under bänken.
Visa bifogad bild 27177

Har du inte rejäla trähyllor så skulle jag gjort som du tänkt med hörnregeln. Utan att ha full koll har jag uppfattat de luftiga hyllorna som rätt rangliga.

Eftersom beställarna vill uppnå maximal fluktnivå snarare än optimal fuktnivå så hade jag föreslagit displayhyllor för liggande flaskor på väggen istället för att ha en kal vägg med outnyttjat utrymme, atlernativt glashyllor, ställ.



Tar inte mycket yta och ger en bra möjlighet till etikettsfluktning! Lite led på det så är man redo för inredningsmaffian.

Som gammal anarkist hade jag även presenterat ett eget förslag som inte följer riktlinjerna.:ängel:
  • Vinhylla golv till tak mot väggen
  • Vinhylla till midjehöjd hela "väggen" mot trappan.
På så sätt får man maximal känsla av rymd och vinerna syns bättre från alla håll vilket jag tolkar är önskemålet snarare än maximal lagring. Vinerna längst upp på den korta hyllan mot trappan blir även helt synliga med etikett som kan ses från alla håll.

Uppdatera gärna med bilder när det är klart.:)
 

Johan L

Medlem
Det vinställ du har på bilden har fäste mot väggen i de korsgående metallbitarna i de övre hörnrutorna. Man får alltså ha två balkar från golv till tak som sitter mitt i yttersta "flaskkolumnerna". Alternativt sätta en balk så som du ritade och sen ha en tvärgående balk mellan den och kortsidesväggen i höjd med fästhålen i hyllan. Ingetdera känns väl skitsnyggt? Snedställda balkar kanske?
 
Toppen