Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga om bastu till vinrum

FredrikT

Medlem
Första inlägget här, har googlat och sökt men inte hittat någon bra info om mitt tänka projekt.

Vi har en bastu i vårt hus, ingen stor men va 1,5x2m. Den har använts lite dom första åren men senaste 3 åren har det mer varit ett förråd. Jag tänkte få mer nytta av den och bygga om till ett vinrum.

Vad behöver man tänka på och vad för nytta kan man dra av att det varit bastu innan?

Tänkte riva ut allt i den och köra klinkers på golv och något trä som ser lite roligare ut än bastuinredningen på väggarna.
Vill gärna behålla glasdörren och samtidigt få in någon enkel kylanläggning främst för att få en stabil temperatur.

Alla tips och synpunkter är välkomna
 

Thirsty

Smygnykterist
Voi vittu, ei saa. Perkele!

Börja basta istället. Vinerna klarar sig i garderoben.
Uppenbarligen fanns inte behovet av en bastu, är väl bara i fjällvärlden den används på 2020-talet, så rätt menlöst inlägg. Men det är klart för de som inte tror på tesen om hur vin fördelaktigt lagras är det klar en annan situation. Mysko att alla producenter som gått på den, typ som gått på att månlandningen verkligen har genomförts. ;)
 
Uppenbarligen fanns inte behovet av en bastu, är väl bara i fjällvärlden den används på 2020-talet, så rätt menlöst inlägg. Men det är klart för de som inte tror på tesen om hur vin fördelaktigt lagras är det klar en annan situation. Mysko att alla producenter som gått på den, typ som gått på att månlandningen verkligen har genomförts. ;)

Kul ironi att säga att ett annat inlägg är meningslöst när du själv bara skriver direkta falsarium och avslutar med en klassisk "strawman".
🤣
 

Jonas Sand

Medlem
Att ditt första inlägg i ett forum mynnar ut i svaren ovan är inget kanske inte ett jättebra betyg för forat.
Nåväl, jag är intresserad av hur bastun är byggd för att kunna komma med några vinklar kring ombyggnaden till vinrum. Spontant tänker jag att en bastu borde ha en del fördelar: ordentligt isolerat, genomtänkt konstruktion för att ta hand om fukt etc.
Jag vill också tro att placeringen av bastun spelar roll. Ä den I källarplan? Intill yttervägg?
Hur värmer du upp huset? Kan man använda värmesystemet även för frikyla?
 

buteljen

Medlem
Det dyker ju upp en del träffar på nätet där folk funderar på att/har konverterat en bastu till vinkällare. Finns till o med en firma "Wincellars and Saunas" :D. Verkar även finnas de som vill göra tvärtom! Har dock tyvärr inga konnkreta inspel att komma med!
 

Jos

Medlem
Jamen det är ju bara att köra! Jag själv hade nog inte brytt mig om bastuinredningen annat än att jag hade slängt ut lavarna. Sen platsbygga hyllor för maximal förvaring. Kyla beroende på förutsättningar, har du bergvärmepump så kan du installera frikyla. Dvs göra ett avstick på köldbärarvätskan och dra isolerade rör fram till bastun och in i en fläktkonvektor. Gärna en cirkulationspump också. Annars kylaggregat enligt diskussion i flera trådar här inne.
 
Trådskapare
F

FredrikT

Medlem
Att ditt första inlägg i ett forum mynnar ut i svaren ovan är inget kanske inte ett jättebra betyg för forat.
Nåväl, jag är intresserad av hur bastun är byggd för att kunna komma med några vinklar kring ombyggnaden till vinrum. Spontant tänker jag att en bastu borde ha en del fördelar: ordentligt isolerat, genomtänkt konstruktion för att ta hand om fukt etc.
Jag vill också tro att placeringen av bastun spelar roll. Ä den I källarplan? Intill yttervägg?
Hur värmer du upp huset? Kan man använda värmesystemet även för frikyla?

Ska återkomma med en liten skiss.

Har inget system jag kan använda för kyla i dagsläget och ingen källare så bastun är placerad vid vår groventre och har rum runt om så får åtminstone ingen sol som kommer åt :)
 
Trådskapare
F

FredrikT

Medlem
Jamen det är ju bara att köra! Jag själv hade nog inte brytt mig om bastuinredningen annat än att jag hade slängt ut lavarna. Sen platsbygga hyllor för maximal förvaring. Kyla beroende på förutsättningar, har du bergvärmepump så kan du installera frikyla. Dvs göra ett avstick på köldbärarvätskan och dra isolerade rör fram till bastun och in i en fläktkonvektor. Gärna en cirkulationspump också. Annars kylaggregat enligt diskussion i flera trådar här inne.
Har tänkt att platsbygga allt, måste riva taket och en vägg för att få in vettig belysning så då kan jag lika gärna riva när allt trä på väggarna och börja från noll
 

Ludvig

Medlem
kul projekt, blir spännande att se resultatet! Håller med om att bastun bör vara väl förberedd för konvertering men är lite fundersam kring dörren. De flesta bastudörrar har ju en rejäl säkerhetsglipa under dörren och om du konverterar till kyla ”rasar ju kylan ut längs golvet, eller tänker jag fel?
 
Toppen