Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga vinkällare

Frun har kommit med förslaget att vi borde bygga en vinkällare och då gäller det ju att gasa innan hon kommer på andra tankar som tvättstuga eller något annat onödigt :)

Huset är byggt 1929 källaren ligger 70% under mark och sidoväggarna/innerväggarna är rödtegel som man putsat, rakt fram var det ett fönster som vi satte igen i sommar när vi byggde altan där.

Det gamla fönstret har jag tänkt mura igen helt så det blir en jämn vägg där.

Behöver jag isolera väggarna och taket eller funkar det att bara måla?

Klacken som är på golvet ska jag bila bort men jag undrar om det går bra att bara flytspackla allt jämnt sen för jag har läst lite att det inte är bra på oisolerade golv?

Tar tacksamt emot andra saker som jag ska tänka på så det blir ordentligt gjort från början :)

Källare.jpg
 

Pontus

Medlem
Frun har kommit med förslaget att vi borde bygga en vinkällare och då gäller det ju att gasa innan hon kommer på andra tankar som tvättstuga eller något annat onödigt :)

Huset är byggt 1929 källaren ligger 70% under mark och sidoväggarna/innerväggarna är rödtegel som man putsat, rakt fram var det ett fönster som vi satte igen i sommar när vi byggde altan där.

Det gamla fönstret har jag tänkt mura igen helt så det blir en jämn vägg där.

Behöver jag isolera väggarna och taket eller funkar det att bara måla?

Klacken som är på golvet ska jag bila bort men jag undrar om det går bra att bara flytspackla allt jämnt sen för jag har läst lite att det inte är bra på oisolerade golv?

Tar tacksamt emot andra saker som jag ska tänka på så det blir ordentligt gjort från början :)

Visa bifogad bild 24377
Har du koll på hur det ser ut gällande temperatur över året? Som ett riktmärke - håller det sig huvudsakligen under 16 grader "behöver" du inte göra något. Vill du förbättra avseende temperatur isolerar du i första hand taket, överdel av ytterväggar (särskilt om solen ligger på) och innerväggar och dörr om dessa vetter mot varma utrymmen. Du får kyla från golv och ytterväggar bara några decimeter under markytan.
 
Trådskapare
Stefan von Heyking
Tack för svaret.
Jag har ett annat litet utrymme där jag har vinerna idag och det går upp till 17 grader på sommaren men det är väldigt tunn dörr och ingen isolering in mot värmen så jag tror det ska klara sig. Kanske isolera mot taket för att hålla inne kylan bättre då.
 
Toppen