Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygge av vinkällarvägg (rum)

Silverfux

Medlem
B2AAB24A-DD45-4B53-B3A2-0B8E40808ACB.jpeg
40C3374D-97C9-42EF-AC60-5F4A5FD7856D.jpeg
Nu har bygget äntligen börjat iallafall, trots en hel del hinder på vägen. Kommer försöka hålla tråden uppdaterad och slänga in bilder allt eftersom bygget fortgår.

Tanken är att det ska bli en vinkällarvägg med skjutdörrar och ca 71 cm djup (så man får in dubbla rader flaskor) ca 600 flaskor räknar jag med att få in. Plus minus 150 beroende på hur inredningen blir :)

Utrymmet är i en lgh och är ena kortsidan i köket.

Jag kommer isolera med grå eps (20% bättre isolervärde än vit) ca 70 mm (50 mm S100 och S80 20mm) i taket och väggarna och Xps 300, 50 mm i golvet (för att få extra hållfasthet) Har inte bestämt än vad jag lägger ovanpå XPS:en, men det lutar åt at gjuta några cm flytspackel och sedan ovanpå det en skiva ek för att det ska se fint ut, och så man kan fästa hyllorna med träskruv :). Sedan är jag inne på att klä hela isoleringen med 3mm pp-plast med silikonfogar runt om för att få ett tätt lager in mot det kalla utrymmet.

Hyllor blir i ek som jag kommer bygga själv med en bänkskiva i mitten som avdelare.

Som skjutdörr har jag en Willab Garden WG 82

Aggregatet är ett Norcool CU-450 vin

Det som jag har börjat med är att bila ur golvet och fått upp lite väggar :) Regelavståndet ser lite knas ut men det är eftersom jag ska fästa lite andra saker på andra sidan väggen så fick det bli så :)

Om ni har några synpunkter/förbättringsförslag eller andra roliga frågor ska jag försöka svara på dem bäst jag kan :)

Här är iallafall första bilderna, nästa steg blir att flexa av ytan lite för att sedan gjuta ett tunt lager flytspackel så XPS:en ligger plant och fint :)
 
Trådskapare
S

Silverfux

Medlem
Jaha då blev det första ändringen här, de isoleringsskivor jag tänkte använda var det 2-3 veckors leveranstid på. Så då blev det PIR skivor istället för EPS. Gör inget då de har bättre isolervärde men kostade lite mer. Synd bara att man bor högst upp och att hissen är liten. Här har jag burit upp hälften och några kompletteringsreglar :)
7FA07862-C09A-4C91-B317-C3F13C7D89A3.jpeg
 
Trådskapare
S

Silverfux

Medlem
Min spontana tanke var.... räcker det? :oops:

Men det är klart man utgår från sina egna förutsättningar. Grymt kul, och proffsigt, projekt!:cigarr:
Nä tyvärr räcker det inte för totallagring men det räcker för utrymmet i köket ;) har svårt att tro att man sätter i sig mer än så över en kväll . Gick inte att få större utrymme utan att ta för mycket av mitt arbetsrum (rummet bakom väggen) eller köket. Sen kostar kvm lägenhetsyta väl ändå runt 50k så jag är ändå rätt nöjd att jag fick igenom 2 kvm :). Kommer dessutom att ha utrymme för minst 200 flaskor i källaren (riktiga källaren under mark) att tillgå ifall det blir fullt. Har väl långsiktigt mål att komma upp i ca 1000 flaskor :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
600 +/- 150, tycker du det är för lite? Eller hur menar du? :)
Sorry för otydlighet. Jag tänkte på det på bilden utbilade området. Om det skulle få plats 700 flaskor måste det (tror jag) vara väldigt högt i tak och världens smartaste (läs: tätaste) flaskstapling... Jag tvekade således på antalet flaskor.
 
Trådskapare
S

Silverfux

Medlem
Sorry för otydlighet. Jag tänkte på det på bilden utbilade området. Om det skulle få plats 700 flaskor måste det (tror jag) vara väldigt högt i tak och världens smartaste (läs: tätaste) flaskstapling... Jag tvekade således på antalet flaskor.
Utrymmet bli ca 2,3x0,72x2,45 m (b x l x h) (ca 4m3) så utrymmesmässigt är det inga problem att få in så många flaskor om man vill, skulle tro att det går att få in närmare 1000 om man räknar bordeaux storlek och med platsoptimerade hyllor (stora fack) men det skulle inte bli så snyggt, har hellre lite färre flaskor och fint :)
 
Trådskapare
S

Silverfux

Medlem
Nu kom aggregatet på plats :)
EB9A373D-D3DF-4D60-A878-960BB06ED7B8.jpeg

På andra sidan
C41677BC-1856-4456-92E6-F7F1DA6E3D6B.jpeg


Den skarpsynte kan se att det är en ram runt aggregatet för att få ut det lite till. Detta är gjort för att minska längden (fult) aggregat som sticker in i kylen. Gjorde denna lösning eftersom väggen endast blir ca 130 mm tjock och max väggtjocklek är 230 mm. Nu ska bara ramen isoleras och kläs med gips :)
 

JohanR

Medlem
Vi har gjort en liknande lösning med vinvägg och jag är nyfiken på hur mycket aggregatet låter och hur ofta det kommer gå. Har du startat det och kan ge en höftning?
 
Trådskapare
S

Silverfux

Medlem
Vi har gjort en liknande lösning med vinvägg och jag är nyfiken på hur mycket aggregatet låter och hur ofta det kommer gå. Har du startat det och kan ge en höftning?
Nä inte än, ska isolera och gipsa, och sen dit med dörren på andra sidan, men sen så :). Jag kommer rapportera här vilken ljudnivå jag tycker det har. Vilket aggregat har du? Kan man få se en inspirationsbild på källarväggen? :)
 

JohanR

Medlem
Vi kör utan aggregat än så länge. Blev klara med väggen för två veckor sedan (som ligger mot en vägg i källarvåningen) och tänkte logga för att se hur tempen håller sig och eventuellt sätta in ett norcool-aggregat.
Just nu har vi stabila 17.0 grader med 0.1 graders fluktuation senaste 2 dygnen.

534696C8-F44D-4090-AA94-9AC58E9B0A1E.jpeg

Tänkte att inom någon dag eller två dokumentera bygget här så andra kan ta "inspiration"
 

Attachments

  • FF166CEF-B804-4C3C-AE40-AE147A3FF1BC.jpeg
    FF166CEF-B804-4C3C-AE40-AE147A3FF1BC.jpeg
    59,7 KB · Visningar: 647
Trådskapare
S

Silverfux

Medlem
Vi kör utan aggregat än så länge. Blev klara med väggen för två veckor sedan (som ligger mot en vägg i källarvåningen) och tänkte logga för att se hur tempen håller sig och eventuellt sätta in ett norcool-aggregat.
Just nu har vi stabila 17.0 grader med 0.1 graders fluktuation senaste 2 dygnen.

Visa bifogad bild 17654
Tänkte att inom någon dag eller två dokumentera bygget här så andra kan ta "inspiration"
Ja får se hur nöjd jag blir med Norcool aggregatet, har sneglat på ett Winemaster C25 men det är ju mer än 2x pengarna. Finns lite kampanjer då och då, så man kan få CU-450 för 11k (bygghemma har just nu till 31/8) Vad är det för dörrar du satte in?
 
Toppen