Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygge av vinrum/vinvägg

hultman

Medlem
Flyttar från lägenhet till villa och nu får jag äntligen möjlighet att lagra vinerna med lite stil. Har bestämt mig för ett utrymme i källarvåningen som är cirka 1x2,5 meter. Någon som har förslag på lösning? Har tänkt något i stil med detta:
CARLO%20GARN%20DESIGN%200004.JPG-for-web-large.jpg


Men såklart mindre. Återkommer med bild på det faktiska utrymmet.

Vad behöver man tänka på och var kan man köpa de saker som behövs? Går något att bygga själv?
 

chambertin

Medlem
Flyttar från lägenhet till villa och nu får jag äntligen möjlighet att lagra vinerna med lite stil. Har bestämt mig för ett utrymme i källarvåningen som är cirka 1x2,5 meter. Någon som har förslag på lösning? Har tänkt något i stil med detta:
CARLO%20GARN%20DESIGN%200004.JPG-for-web-large.jpg


Men såklart mindre. Återkommer med bild på det faktiska utrymmet.

Vad behöver man tänka på och var kan man köpa de saker som behövs? Går något att bygga själv?
Såg ngt liknande hemma hos en god vän. Han hade inte ngt kylaggregat eftersom det var i hans källare.
Glaspartierna hade han tagit från en uterumsleverantör.
Angående inredning så är ju individuella fack väldigt snyggt men det stjäl ju plats som man skulle kunna ha till flaskor.
Sen brukar det ju vara så med den här "hobbyn" att oavsett hur mkt plats man fixar till sina kära flaskor så har det en tendens att ta slut ganska snart.
Kolla tempväxlingar mellan vinter/sommar innan du bygger och bestämmer dig för kylaggregat eller ej. 14-15 grader på sommaren är inte hela världen för flaskorna men blir det mkt varmare än så då är det nog läge att ha extra kyla.
 

Sörplarn

Medlem

Magnus L

urydhtfilgukj
Vi bor ju i alla fall i etage, men hyresvärden lär inte bli glad! :D
;);)

Ett slukhål, är man på "lurven" så kan det bli knepigt, ner är en sak upp en annan, bra att ha en bra olycksfall/hemförsäkring. ;)

Flashigt, indeed...



Haha, hyresvärden lär väl höja hyran, trots att man gör sånt för egna pengar. ;)

Trygghansa: "Va fan, har du grävt ett hål i golvet? Och fyllt det med sprit? Täcker försäkringen, vad tror du?!"
Matlen: "Nej inget hål, det är en pelare i våningen under. Men ja den är fylld med sprit...:oops:"
 

Rexel

Medlem
Flyttar från lägenhet till villa och nu får jag äntligen möjlighet att lagra vinerna med lite stil. Har bestämt mig för ett utrymme i källarvåningen som är cirka 1x2,5 meter. Någon som har förslag på lösning? Har tänkt något i stil med detta:
CARLO%20GARN%20DESIGN%200004.JPG-for-web-large.jpg


Men såklart mindre. Återkommer med bild på det faktiska utrymmet.

Vad behöver man tänka på och var kan man köpa de saker som behövs? Går något att bygga själv?
Min är i storleken 1*3, beställde från vintagekeeping i Danmark (finns nu återförsäljare i elon i Solna), men byggde allt själv. Skicka ett PM om du vill ha ritningar etc som vintagekeeping gjorde åt mig, men dom gör ett förslag gratis om du bara get dom förutsättningar som storlek utrymme mm
image.jpg
 

energia

Medlem
Min är i storleken 1*3, beställde från vintagekeeping i Danmark (finns nu återförsäljare i elon i Solna), men byggde allt själv. Skicka ett PM om du vill ha ritningar etc som vintagekeeping gjorde åt mig, men dom gör ett förslag gratis om du bara get dom förutsättningar som storlek utrymme mm
Visa bifogad bild 2949
Låter din vägg mycket (med tanke på ev kylanläggning)? Vad kostade det ca?
 
Trådskapare
hultman

hultman

Medlem
Skicka gärna ritningar, kostnad och den information du vill dela med dig av i PM. Jättefin vägg!
 

Elvis

Medlem
Jag kommer inte att inreda någon vinkällare på ett bra tag men i mina långtidsplaner ingår en villa i Sverige med vinkällare.

Om man sätter in ett kylaggregat, hur reglerar man luftfuktigheten så att den blir tillräckligt hög? Och hur gör man med kondensen - måste man bygga vinkällaren som ett våtrum?
 

Helen

Medlem
Flyttar från lägenhet till villa och nu får jag äntligen möjlighet att lagra vinerna med lite stil. Har bestämt mig för ett utrymme i källarvåningen som är cirka 1x2,5 meter. Någon som har förslag på lösning? Har tänkt något i stil med detta:
CARLO%20GARN%20DESIGN%200004.JPG-for-web-large.jpg


Men såklart mindre. Återkommer med bild på det faktiska utrymmet.

Vad behöver man tänka på och var kan man köpa de saker som behövs? Går något att bygga själv?

Hej ,
Ni som har hängt här på forumet i många år vet om att jag väldigt sällan gör någon reklam för min affär 1Cru Vin & Antique.
Detta exempel som du gillar är gjort i ek tror jag och det byggs i England sedan flyger de in sina snickare för att montera ihop hela byggnaden. Vi säljer deras vinställ fast ur deras billigare serie. Jag bifogar en bild där jag har ritat in deras enklare vinställ som är i furu samt ask. Priset för enbart vinställen. sockel och bordskiva är 39 988 kr. Hela vinställsbyggnaden har en bredd på 3560 mm, 1819 mm i höjd och 550 mm i djup. Glasdörrarna som kan vara 2000 mm i höjd kan man beställa från willabgarden för en hyfsat billig peng. Om man är lite händig så kan man komma billigt undan med att bygga ett eget vinrum. Hör gärna av dig om du vill veta mera annars kan du läsa mer på följande länk. http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2359&grp=2518687


carlogarn bild finewines.jpg
 
Trådskapare
hultman

hultman

Medlem
Tack för alla kommentarer!

Har nu kommit en bit på vägen. Snickaren har kylrumsisolerat "vinrummet" med fuktspärr, luftspalt och frigolit. Bakstycket får samma behandling så fort elektriker och rörmokare gjort sitt. Även våtrumsgips kommer att appliceras för säkerhets skull. Dörrarna blev precis beställda från ett glasmästeri, de rekommenderade isolerade uterumsdörrar. Talade dessutom med säljare för klimatanläggningar som förordade koolspace koolr som säkert duger till ändamålet. Nu återstår endast val av inredning, belysning och golv. Svårt :D
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    55,9 KB · Visningar: 1.331
Last edited:

Segol

Medlem
Inspirerande!
Vi funderar på hus, frun och jag har lite olika åsikter angående vad som är viktigt när vi bedömer husens fördelar och nackdelar...
 
Toppen