Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BYOB 20/4 Sollentuna: Otypiska viner för en typisk region

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vi kör fredag 20/4 2018 klockan 19:00 Bygdevägen 41 i Sollentuna.
Temat är "Otypiska viner för en typisk region", idén kom från @Daniel B , men jag gissar att det är relativt fri tolkning som gäller. Min tolkning är dock att det gärna ska vara en klassisk region: Bordeaux, Napa, Mosel, etc, men ett mer eller mindre otypiska vin från den regionen. vad som är "otypiska" ligger dock i betraktarens öga. Typiska exempel är i alla fall: rött stilla (men kanske även rosé?) från champagne, vit medoc och fatad chablis. Men till kategorin "otypiska" skulle man också kunna räkna t ex vin på andra vitvinsdruvor än riesling från Tyskland; produktionen är inte "otypisk" , men det är väldigt otypiskt att någon på finewines.se dricker dem.
Anmäl er här i tråden.
Hittills anmälda är:
@Fredrik L
@Bror
@petterkalle
@thunberg
@gece
@MagnusH70
@Patrik Sellin
Vi försöker att begränsa oss till 10 platser, annars tar det alldeles för lång tid.
3 platser kvar
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2 år sedan.jpg

Så här såg det ut för exakt 2 år sedan. Ett par av vinerna skulle funka även för temat i april (i alla fall 1:a och 7:e från höger).
Det finns platser kvar.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det är mitt tema, men har nog svårt att komma med den här gången! :'(

Avvaktar med att ta upp plats tills jag vet säkert!
 

gece

Man vänjer sig.
Lyss opp, kamrater! Det finns platser kvar till detta eminenta evenemang. Tycker man att temat är svårt kan vi påminna om att tämligen långsökta motiveringar inte är något ovanligt för dessa samkväm. Tycker du t.ex. att druvren Bordeaux är otypiskt och därför tar med Château Pétrus ter det sig osannolikt att någon klagar :cigarr:

Ordinarie nedre prisgräns för huvudviner brukar ligga vid 270:- (för bonusviner tillämpas ingen gräns).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur mår ni idag då gänget? ;) Hälften svarar bra eftersom att någon hade Krug -88 med sig :rolleyes: och hälften svarar sanningsenligt att det var tufft att komma ur säng i morse. :D

Önskar jag hade varit med, men det var nog klokt att stanna hemma, på väg till jobbet nu, dessutom förkyld till tusen!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hur mår ni idag då gänget? ;) Hälften svarar bra eftersom att någon hade Krug -88 med sig :rolleyes: och hälften svarar sanningsenligt att det var tufft att komma ur säng i morse. :D

Önskar jag hade varit med, men det var nog klokt att stanna hemma, på väg till jobbet nu, dessutom förkyld till tusen!
Man mår som man förtjänar! Alltså utmärkt:) Krug -88 var ett oväntat trumfkort signerat @Bror som @gece nästan spikade ( sånär som på årtalet) Detta var en av de intressantaste provningar som jag varit med på. Massor med goda och intressanta viner:p. Du missade något Tomas!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag känner mig mycket nöjd. Inte trött alls. OM jag ändå är lite trött beror det på all ny kunskap jag fick.
Kunskapens börda är inte tung säger de ju, men de har fel. Lite tungt är det allt.
 
Toppen