Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

BYOB 25/1 Sollentuna Hög höjd

Några nedslag från min sida:
Flight 1:
Sir Winston Churchill 2008 var riktigt trevlig med mycket surdegsbröd på näsan och gräddig och härlig i munnen, men ung och energisk mousse som behöver vila. Min heatvinnare. Gissade prestige-skumpa från stort hus.
Colomé som dök upp i två olika flighter var kul, andra gången var det lika blint som första gången men kanske hade vi då ställt in kompasserna för då var det mer unisont att det var Sauvignon Blanc. Litet fetare kropp och bra men också väldigt mycket svartvinbärsblad (särskilt andra flaskan).
Cheninerna var roliga att prova med ålder, Joly höll ihop mer i kroppen men hade tok-oxiderad näsa. Den billigare kusinen hade fantastisk näsa men var tunn och spretig i munnen. Kom inte på att det kunde vara Chenin, men när @Håkan och @Fredrik L (som prickade Joly) redogjorde för sin slutledning kändes det uppenbart även för mig.

Flight 2:
Musar Blanc 2006 var kul men annorlunda med sin aromatiska härligt parfymerade näsa och låga syra samtidigt som det inte riktigt stämmer in på de vita rhonevinerna även om det också var en bra gissning. Min heatvinnare. Fick in en vild chansning på denna, tror aldrig jag tidigare prickat exakt rätt med både producent och år på någon flaska i en blindprovning någonsin så det var ju kul.
Pouilly-Fuissé (Barraud En Buland 2012) är ju en chardonnay-appelation i Macon som är litet bortglömd. Denna var kanske något låg i syran (brukar ju annars vara hög syra på Macon-vinerna) men hade den härligt charmiga ekfatsbehandlingen som ofta utmärker Pouilly. Jag gissade nya världen chard typ Kumeu River.
Colomé en gång till. Denna gång lyckades till och med jag gissar nya världen hög-höjds-Sauvignon Blanc.

Flight 3:
Kul att pröva La Tyre med helt ok ålder - som visade sig vara flera ligor över de rätt trista Bouscasséer och andra Madiraner jag provat tidigare. Riktigt lyxig faktiskt. Jag var inne på lyxig kali cab eller ett av Catenas toppviner. Fantastisk.
El Reventon var riktigt fin med tydliga markörer av komplex lagrad garnacha (sadelväskor, violgodis, lakrits). Jag gissade på bättre Priorat med ålder. Roligt att det var två Jimenez-Landi som hamnade i samma heat. Riktigt bra.
Halde Chur - Schweizisk pinot noir som var bärig och ekfatslyxigt komplex och kändes som en bättre pinot noir från t ex Lynn Penner Ash, Domaine Serene eller kanske Josh Bergström (som @petterkalle nämnde) eller varför inte någon höghöjdspinot från Kalifornien vilket var min gissning. Återkom till denna efter provningen och då var den ännu bättre med löjligt mycket pinositet, litet mer nedtonad vanilj och även en slank stjälkighet som kom fram och stadgade upp det hela. Min heatvinnare men jämnt skägg med Soldaat och La Tyre. Riktigt roligt att ha provat en bättre pinne från Schweiz.
Jimenez-Landi Iruelas 2015 Mitt vin, vilken jag också kände igen direkt på den lilla lakrits-asfaltstonen trots den lätta, icke ekade, kroppen. Inte så kul först men med mycket luftning så blev den inte så dum. både @thunberg och @petterkalle ringade in denna helt korrekt.
Sadie Family Soldaat 2017. Också mitt vin. Knappt två år gammalt vin men vilka doningar! Riktigt härlig Grenache med både struktur, söt frukt, komplexitet och elegans. Blir nästan inte bättre än så här.

Flight 4:
Forman 2007 - riktigt ung och blåfruktig med en hel del mörk choklad. Gissade topp-Malbec, då jag tyckte den var både ekad och eldig. Behöver tio år till tror jag.
Le Viti Livio Chianti var en modern och mjuk pjäs med massor av härlig parfym som ledde mig till att gissa Shiraz, Mencia eller möjligen ekad Nebbiolo. @thunberg satte denna som nordlig italienare. Min heatvinnare.
Don Melchor från Concha y Toro var riktigt sprängfull av bitter lyx-choklad. Kändes som ett superlyxigt vin men inte riktigt min stil. Gissade Malbec eller Cab från Argentina.
Irländaren Lusca Cabernet/Merlot 2015 - kom helt bort sig i detta heat med de kraftpjäser som var innan. Grön paprika och söt ek. Inget fel på vinet i sig. Riktigt kul att prova! Gissade cabernet franc från loire.

Bonus-flight:
rött dessertvin från Kroatien (Stina 2011 Prošek) som var ett riktigt friskt och härligt fruktigt och komplex vin med mycket bra balans. Ett av kvällens bästa viner.
 
Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Genomgående bra och/eller intressanta viner och trevligt sällskap:
Omröstningen slutade som följande:
Flight #1:
2008 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (2 röster)
2015 Bodega Colomé Sauvignon Blanc Lote Especial (1 röst)
1997 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant (3 röster)
1998 Domaine de Bellivière Coteaux du Loir Vieilles Vignes Eparses (4 röster)

Flight #2:
2006 Chateau Musar Blanc (4 röster)
2012 Daniel & Julien Barraud Pouilly-Fuissé En Buland Vieilles Vignes (4 röster)
2015 Bodega Colomé Sauvignon Blanc Lote Especial (2 röster) Ingen genomskådade att samma vin kom två gånger

Flight #3:
2005 Château Montus Madiran La Tyre (4 röster)
2009 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón (3 röster)
2015 Cottinelli Pinot Noir Halde Chur (3 röster)
2015 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla y León Las Iruelas El Tiemblo (inga röster)
2017 Sadie Family Soldaat (inga röster)

Flight 5:
2007 Forman Cabernet Sauvignon (inga röster)
2013 Fattoria di Lamole IGT Viti Di Livio Alta Valle della Greve IGT (3 röster)
2009 Concha y Toro Cabernet Sauvignon Don Melchor (6 röster)
2015 Lusca Cabernet Merlot Barrique (inga röster)

Flight 6:
2011 Jako vino Stina Prošek
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
När jag såg den bilden tänkte jag direkt "@KockJohan måste ha varit med", och kunde snabbt konstatera att han var anmäld. :)

För att Winston var med? :) Det var faktiskt mitt vin, kände att jag ville ha med mig något utöver det vanliga den här gången. Kul att bjuda på lite finare viner ibland, samtidigt som jag fick stilla min nyfikenhet.

Eller du kanske menade Nicolas?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tänkte kortfattat försöka tyda mina kråkfötter till noter och delge er mina intryck av fredagens viner.
Flight #1:
2008 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill Bröd, jäst och skyhög syra! Skrev okomplext men menar nog egentligen outvecklat. Ungt som attan. Trodde ett tag att det inte var en Champagne men fick käka ödmjukhetspaj direkt. Ber om ursäkt @Tomas Lindblom! Jag måste skaffa några flaskor och begrava längst in på Grappe i minst 10 år.
2015 Bodega Colomé Sauvignon Blanc Lote Especial Klockren Sauvignon Blanc! Grönt, blommigt och lite "tvåligt". Är normalt inte ett SB-fan men jag gillade detta. Gissade höghöjds-SB från NZ.
1997 Nicolas Joly Clos de la Coulée de Serrant Oxiderat, nötter, passerat peak. Defekt? Gissade åldrig Chardonnay eller att det faktiskt var en sherry?
1998 Domaine de Bellivière Coteaux du Loir Vieilles Vignes Eparses Krutrök, bränt gummi, bra fat, hög syra. Ålder. Gott! Min flightvinnare. Gissade Bourgogne.
Blev lite irriterad på mig själv att jag inte tog att det var Chenin Blanc i de båda sista vinerna. Gillar CB!
Flight #2:
2006 Chateau Musar Blanc Mitt vin. Visste att detta var mitt vin även om jag aldrig druckit det tidigare. Nötter, halm, honung, irriterande låg syra! Lite besk eftersmak. Med lite högre syra hade det varit ett fantastiskt vin! Blev mycket imponerad när @Omar Khayyam satte både vin och årgång :eek:
2012 Daniel & Julien Barraud Pouilly-Fuissé En Buland Vieilles Vignes Krut och bränt gummi igen. Medium syra. Tyckte frukten var lite svulstigare så jag var inne på en Riesling först men sen gissade jag igen på Bourgogne. Nära i alla fall. Min flightvinnare.
2015 Bodega Colomé Sauvignon Blanc Lote Especial Samma markörer som i flight ett. Gillade detta också så jag började undra om jag missat en massa SB? Tack och lov samma vin:) Gissade som ovan en SB från NZ.
Flight #3:
2005 Château Montus Madiran La Tyre Mitt vin. Trodde inte att det var mitt vin för denna var riktigt lyxig med mörk varm frukt och mörka bär, lyxiga fat och häftiga tanniner som kändes som att de hörde hemma. Bra balans och lång eftersmak. Min flightvinnare. Gissade på lyxig argentinsk cab!
2009 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla El Reventón Oups! Den här hade jag svårt för. Näsan sa bröstkarameller. Smaken var också söta bröstkarameller med tanniner. Medicin. Inte min kopp te. Gissade varmklimat PN från ngn inte kustnära bergstopp i Kalifornien.
2015 Cottinelli Pinot Noir Halde Chur Detta var smaskens! Fullt med PN-markörer som röda bär, jordgupp och lite kryddighet. Lyxigt fatad. Jäkligt gott! Här stack jag ut hakan och sa att om detta inte var en pinne så skulle jag sluta dricka vin. Jag var i Oregon och for men slutade i att det var en tysk PN. Skulle ha sagt tysk-talande:D och jag får fortsätta att dricka vin:p
2015 Daniel Gomez Jimenez Landi Vino de la Tierra de Castilla y León Las Iruelas El Tiemblo Gillade inte i början. Lite blaskig med hög alkohol. Efter lite luft blev det riktigt bra och det var en solklar Garnacha! Lakrits och söt frukt. Gissade Garnacha från Madrid.
2017 Sadie Family Soldaat Första doften var salta fiskar. Slankt, bärigt och in i h-e bra! Tog denna som en Grenache omedelbart. Varifrån hade jag dock inte den blekaste aning om. Glad att jag har en 2015 i källaren!
Flight #4:
2007 Forman Cabernet Sauvignon Ek, pännväss. Initialt lite tunn näsa. Dyr ek. Stora fina tanniner. Kändes ungt. Gissade på cab-dominerad Bdx-blend från Anderna. Gott!
2013 Fattoria di Lamole IGT Viti Di Livio Alta Valle della Greve IGT Ung, lite tunn näsa. Lite brettigt. Tanniner i kubik där det krävdes både bröd och vatten för att lossa tungan från gommen. Gott! Var helt lost på gissning.
2009 Concha y Toro Cabernet Sauvignon Don Melchor Söt frukt och massor av choklad. Blåbär. Mogen. Min flightvinnare men det kunde likaväl varit någon av de två innan. Gissade lyxig Malbec från Argentina.
2015 Lusca Cabernet Merlot Barrique Grönt, grönt, grönt. Var övertygad om at det var en CF från Chile eller USA. Ok, den kom från den gröna ön i alla fall! Kvalitetsmässigt långt efter övriga i flighten men ett kul vin.
Bonus #
2011 Jako vino Stina Prošek Sött, fortifierat. Gott som attan!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För att Winston var med? :) Det var faktiskt mitt vin, kände att jag ville ha med mig något utöver det vanliga den här gången. Kul att bjuda på lite finare viner ibland, samtidigt som jag fick stilla min nyfikenhet.

Eller du kanske menade Nicolas?
Nej för att det var två Chenin Blanc med varav en var Bellivière! :D En ensam Nicolas Joly kan någon annan vara skyldig till (t.ex. jag), men den kombinationen när det inte är en renodlad Chenin- eller Loire-provning...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och om ni undrar varför en La Tyre kan kvala in på temat Hög Höjd:
"In 1990, in his constant search for the best terroirs, Alain Brumont noticed a large 10 hectare slope, completely uncultivated, located on the highest hill in the Madiran appellation (with an altitude of 260m)" :D
Det verkar vara många relativt långsökta ”höghöjsmotiveringar” med tanke på vinerna.

För övrigt verkar det ha varit en provning i min stil med oerhört fin bredd och många överraskningar! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Forman ligger i princip högst upp i Howell Mountain, tycker allt att det platsar.
Självklart platsar det, vilket alla andra tänkbara motiveringar gör också, till och med den branta backen som leder till Patrik och Carinas residens! Det jag menar är att jag är POSITIV till bredden och att ni valt att inte bara gå på det mest uppenbara (regioner och distrikt som är allmänt kända för hög höjd). :)
 
Toppen