Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Byta alkohol privat

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Är det någon som vet om det är okej att byta alkohol med någon annan öppet? Tex göra reklam att jag vill byta en champagne mot något.

Vet ju att man inte får sälja men aldrig ens tänkt på om man får byta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det någon som vet om det är okej att byta alkohol med någon annan öppet? Tex göra reklam att jag vill byta en champagne mot något.

Vet ju att man inte får sälja men aldrig ens tänkt på om man får byta.
Väldigt intressant frågeställning som jag gärna skulle vilja ha svar på också. Nu är det dock inget som hindrar oss från att göra det oavsett hur lagligt det är, men det hade ju varit smidigt att kunna annonsera öppet. :)

Ett bra sätt att bli av med sin gömma av trista vita Bourgogner. ;)
 

sunqan

Vinös
Gåvor får man i alla fall ge.(bara mottagaren inte är för ung ).
Byteshandel är förmodligen en gråzon (står inget i lagen om det).
Man kan ju alltid fråga om det finns nån som har en flaska xxx som de vill byta bort, och ta resten via pm.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Väldigt intressant frågeställning som jag gärna skulle vilja ha svar på också. Nu är det dock inget som hindrar oss från att göra det oavsett hur lagligt det är, men det hade ju varit smidigt att kunna annonsera öppet. :)

Ett bra sätt att bli av med sin gömma av trista vita Bourgogner. ;)
Då väntar vi ivrigt svar ifrån kunskapsbankerna...
 

mnor

Medlem
Misstänker att byte av varor innebär skatteplikt
Är det någon som vet om det är okej att byta alkohol med någon annan öppet? Tex göra reklam att jag vill byta en champagne mot något.

Vet ju att man inte får sälja men aldrig ens tänkt på om man får byta.
Misstänker att länken nedan svarar på din fråga. Om jag tolkar det rätt så är det beskattningsbart. Så "bytena" får väl ske lagligt genom Stockhoms Auktionsverk.

https://www.skatteverket.se/rattsin...1922409111.5.2e56d4ba1202f95012080006787.html
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om någon har tid och lust, skicka gärna ett mail till Folkhälsomyndigheten.
Är inte det slöseri med tid? Det är väl knappast troligt att de har något intressant att byta med. :D

Inom parantes sagt så har jag stött på påståendet att byten är tillåtna. Ska man vara ärlig är nog ett mer korrekt uttalande att de inte är uttryckligen förbjuda men att detta som sagt är en gråzon.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag funderar på hur jag ska bestraffas om jag ger en flaska vin i present till en god vän. Kan jag ge en dyrare flaska om han fyller 50? Är det muta om han eller hon är ägare av det bolag jag jobbar i? Om jag själv är ägaren av bolaget då?
Ja, det blir en massa funderingar.
Om jag och sambon skall separera och vi skall dela på vinsamlingen? Hur skall vi beskattas då? Om jag ärver en samling av en släkting då? Eller än värre köper en samling av släktingens änka?
Kan min minderåriga dotter ärva min vinsamling? Måste den säljas av auktionsverket då? Men om den består av sånt som inte kan säljas på auktion? Vad händer då? Får hon säja den? Dricka får hon ju inte...
 

Elvis

Medlem
Jag bytte bort en flaska whisky via whiskyforum.se (inte lika nogräknade administratörer där) för ett par år sedan. Det var en Brora som jag köpt för 400 kr på Arlanda i slutet på 1990-talet. Jag fick en Salon 1996 och 500 kr - kändes som ett bra byte för mig! :cool:
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har mailat Folkhälsomyndigheten men får inget svar. Finns det någon annan man kan maila för att fråga?
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
IOGT-NTO kanske vet? Om inte så kanske det kan hålla dem borta från andra mer väsentliga frågor en stund. Evil plan in progress...:cigarr:
Mailade dom imorse och fick svar nu att han skickat vidare mitt mail till folk som är mer insatta i ärendet.

"Hej, ni verkar veta allt angående alkohollagen så jag tänkte att jag mailar er efter att ha mailat folkhälsomyndigheten.
Jag vet att man inte får köpa/sälja alkohol utanför systembolaget men är det okej att byta flaskor med andra öppet?"


Blir kul och se vad dom svarar.
 

Livermore

Medlem
Om det är olagligt att byta känns det som en lag som mer eller mindre är omöjlig att upprätthålla. Väldigt lätt att byta varor utan att åka fast, i alla fall i liten skala, typ privatpersoner emellan och färre än 100 flaskor. Men det kanske är okej att byta, hoppas svar kommer snart.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det skulle inte förvåna mig om du får ett intetsägande juristsvar som varken ger ett tydligt ja eller nej. Jag har aldrig hört talas om att någon åkt dit för det. När det gäller hur kommuner bör agera i alkoholärenden kan de ju tvingas att göra en egen bedömning om det inte finns domslut, men om det - som jag tror - inte finns några domar här så kör de kanske på den försiktiga linjen och avråder. Men vi får se. Kanske vi kan hitta några orädda kamikaze-piloter som vill testa? Kanske vi kunde få Julian Assange och Edward Snowden att byta varsin flaska med varandra mitt på Sergels torg i fullt dagsljus? Skulle faktiskt vara beredd att betala Assanges biljett från UK till Sverige (billigaste möjliga med Ryanair dock, inget extra lull-lull) för att få se det hända. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det skulle inte förvåna mig om du får ett intetsägande juristsvar som varken ger ett tydligt ja eller nej. Jag har aldrig hört talas om att någon åkt dit för det. När det gäller hur kommuner bör agera i alkoholärenden kan de ju tvingas att göra en egen bedömning om det inte finns domslut, men om det - som jag tror - inte finns några domar här så kör de kanske på den försiktiga linjen och avråder. Men vi får se. Kanske vi kan hitta några orädda kamikaze-piloter som vill testa? Kanske vi kunde få Julian Assange och Edward Snowden att byta varsin flaska med varandra mitt på Sergels torg i fullt dagsljus? Skulle faktiskt vara beredd att betala Assanges biljett från UK till Sverige (billigaste möjliga med Ryanair dock, inget extra lull-lull) för att få se det hända. :D
Vinnördar är annars lätta att övertyga med lite stimulans...
image.jpg
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Fick mail ifrån Folkhälsomyndigheten idag.

Hej Robin!
Din fråga regleras inte uttryckligen i alkohollagen och besvaras inte heller entydigt av förarbeten eller praxis. Alkohollagens bestämmelser säger att det är förbjudet att överlämna spritdrycker, vin eller starköl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år, samt att överlämna öl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18år.

Om byte av alkohol av en domstol skulle bedömas vara försäljning/handel så är det inte lagligt för privatpersoner.


Med vänlig hälsning
Carina Amréus


Alltså kanske en gråzon? :cigarr:
 

Livermore

Medlem
Fick mail ifrån Folkhälsomyndigheten idag.

Hej Robin!
Din fråga regleras inte uttryckligen i alkohollagen och besvaras inte heller entydigt av förarbeten eller praxis. Alkohollagens bestämmelser säger att det är förbjudet att överlämna spritdrycker, vin eller starköl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år, samt att överlämna öl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18år.

Om byte av alkohol av en domstol skulle bedömas vara försäljning/handel så är det inte lagligt för privatpersoner.


Med vänlig hälsning
Carina Amréus


Alltså kanske en gråzon? :cigarr:
Helt klart en gråzon. Det jobbiga i det är att om man blir ertappad och någon åklagare får för sig att gå vidare med det kanske det blir ett prejudicerande fall och gråzonen är borta. Min personliga åsikt är att det ska vara okej att byta lite grejer, oavsett vad det är. Kanske till och med vin i byte mot pengar :ängel:
 
Toppen