Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Calvados, olika åldrar och producenter

Dovberg

Medlem
Har nyligen upptäckt den här fantastiska drycken och försöker bilda mig en uppfattning lite om drycken (Steffos spritbibel har väl gjort lite avtryck). Den uppfattning jag har fått verkar det vara så att Christian Drouin’s Coeur de Lion är den ledande calvadosen och den prissätts därefter. Har därför beställt en från 1986 och ska öppna den vid rätt tillfälle.

Nu undrar jag vad forumets medlemmar har för tankar och erfarenheter av calvados. Med längre lagringstid försvinner ursprungprodukten (äpple), men vad anser ni är en bra ålder för att hitta en bra balans? Jag förstår självklart att detta är relativt och alla har olika smak, men finns det någon något ålderspann som är extra intressant? Vilka producenter är intressanta att utforska förutom Chistian Drouin? Hur är det med årgångscalvados och hur skiljer sig denna från andra åldersbetecknade "blends". Tänker på Calvados som har legat t.ex. i 20 år på fat som vintage och som inte vintage.

Och slutligen, varför är Calvados så ”ute” i spritkretsar? Känns som att whisky slår undan alla konkurrenter inom spritvärlden och jag förstår inte varför i ärlighetens namn. En bra Armagnac kostar ungefär hälften/en tredjedel än vad motsvarande whisky kostar.
 

chambertin

Medlem
Har nyligen upptäckt den här fantastiska drycken och försöker bilda mig en uppfattning lite om drycken (Steffos spritbibel har väl gjort lite avtryck). Den uppfattning jag har fått verkar det vara så att Christian Drouin’s Coeur de Lion är den ledande calvadosen och den prissätts därefter. Har därför beställt en från 1986 och ska öppna den vid rätt tillfälle.

Nu undrar jag vad forumets medlemmar har för tankar och erfarenheter av calvados. Med längre lagringstid försvinner ursprungprodukten (äpple), men vad anser ni är en bra ålder för att hitta en bra balans? Jag förstår självklart att detta är relativt och alla har olika smak, men finns det någon något ålderspann som är extra intressant? Vilka producenter är intressanta att utforska förutom Chistian Drouin? Hur är det med årgångscalvados och hur skiljer sig denna från andra åldersbetecknade "blends". Tänker på Calvados som har legat t.ex. i 20 år på fat som vintage och som inte vintage.

Och slutligen, varför är Calvados så ”ute” i spritkretsar? Känns som att whisky slår undan alla konkurrenter inom spritvärlden och jag förstår inte varför i ärlighetens namn. En bra Armagnac kostar ungefär hälften/en tredjedel än vad motsvarande whisky kostar.
Har väl ingen uppfattning om vilken som är den ledande Calvan men Drouins alster är onekligen goda.
Personligen lutar jag åt lite mer ungdomliga Calvor där äppligheten finns kvar snarare än de som glider ihop i stil med andra destillat pga den långa fatlagringen. 8-15 år brukar de flesta ligga på som jag dricker.

För mig så är Calvados också val nr 1 vad gäller digestif och är bara glad så länge andra inte fattar galoppen och sneglar på tokgamla och dyra maltwhisky. Nr 2 på min digestif-lista blir gärna en Vieille Prune (fatlagrat/lagrat destillat av plommon) eller en motsvarande från Östeuropa (har stött på några trevliga trippeldestillerade alster i Serbien och Rumänien som jag bunkrat upp).
Håller med dig helt om Armagnac som ju är en riktigt bra ersättare för Cognac men en aning rustikare dock.
 

Silex

Medlem
Gillar också calvados. Jag har två producenter som jag tycker gör bra grejer och som jag nästan altid köper ifrån (vilket dock gör att jag provat begränsat med annat). Dels är det Drouin som du nämner, men jag gillar även Roger Groult och tycker de gör bra calvados över hela ålderskalan.
 

kayaker

Cyklist
Jag gillar också Calvados, delvis för att det funkar så bra tillsammans med en balja te.
Precis som @chambertin så vill jag inte att de ska vara för gamla eftersom de då förlorar en del typicitet. Förutom Drouin så tycker jag om Domaine Dupont som även gör grym cider.
 

MD

Medlem
Jag dricker lika gärna en ung 2-3 årig som en kanske mer komplex 12-15 åring. Men jag har ett par 20-30 åringar hemma som lättsamt tillhör det trevligaste i spritväg jag kan tänka mig, så alla stilar har sin charm. Bortsett från destillatets allmänt fina kvalité och karaktär så är det helt fantastiskt att det går att hitta sprit som är både ung och relativt billig som genererar den fina frukten som calvados gör samtidigt som priset för en toppflaska med 15-30 år på fat ändå är relativt överkomligt i pris.

Drouin Coeur de Lion är klar favorit, men Roger Groult med sin fantastiska Venerable är också med precis under Drouin. Dupont är den som jag just nu dricker mest av, både den 12-åriga och 20-åriga är fantastiska. Dupont har även en ganska skaplig Pommeau som jag uppskattar till cigarr. Har inte testat så mycket av deras cider men det börjar bli cidersäsong nu så det får nog bli en flaska snart.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Calvados dricker man väl bara hos grannen? ;)

image.jpg

"Skaru ha en stänkare?"
 
Trådskapare
Dovberg

Dovberg

Medlem
Som vanligt får man helt fantastiska svar från er. Nu har jag en lite bättre bild av var jag ska börja utforska Calvados.

Tackar ödmjukast för all information/tankar och idéer ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jakobsson och söderström har ett av de skönaste utbuden av kvalitetsdestillat på marknaden i Sverige. De har inte mycket på SS, inte heller i BS, men man kan göra en privatimport. Litet sortiment här. Det här skriver jag för att jag vet att de har bra pryttlar helt enkelt.
En passus är också att prova de söta grejerna från Frankrikes destillatregioner. Armagnac har sin Floc de Gascogne, Calvados sin Pineau des Charentes och Calvados har sin Pommeau de normandie. Så löjligt gott över massor med is.
 

Gurto

Medlem
Så sjukt gott.... Länge sen nu tyvärr, nån som vet var man får tag på?

Martin&Servera har Chateau de Beaulon. Dock endast i RS så är privatimport som gäller. Men går väl att hitta någon näthandlare annars och ta det utsocknes ifrån.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
När jag var 13 år frågade jag min farfar, kunnig i ämnet, om vad det var för skillnad mellan Armagnac och Cognac. Han svarade: "Det är lite mer kuk i Armagnac!"

Härligt med kunskapsöverföring över generationer och jag minns det än. :)
Armangnac kan man förvänta sig lite grövre och 'animaliska' drag i då alltså ;)?
 

chambertin

Medlem
När jag var 13 år frågade jag min farfar, kunnig i ämnet, om vad det var för skillnad mellan Armagnac och Cognac. Han svarade: "Det är lite mer kuk i Armagnac!"

Härligt med kunskapsöverföring över generationer och jag minns det än. :)
Inga moderatorer online idag.:)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag var 13 år frågade jag min farfar, kunnig i ämnet, om vad det var för skillnad mellan Armagnac och Cognac. Han svarade: "Det är lite mer kuk i Armagnac!"

Härligt med kunskapsöverföring över generationer och jag minns det än. :)
Får man fråga om detta fick dig att i första hand vilja prova Armagnac eller Cognac? :cool:
 
Toppen