Calvados

Diskussion i 'Destillat & Öl' startad av n_micke, 10 juli 2019.

1. n_micke

n_micke Medlem

Nyligen hittat till denna ljuva dryck, det är ju magiskt även detta.

Söker därför lite tips på vad man kan köpa för flaskor, någon som har nåt man måste testa?

Tomas Lindblom och Daniel A gillar detta.
  2. Johan L

Johan L Medlem

Jag tycker Boulard gör hygglig vardagscalva och när man vill ha toppgrejer är Christian Drouin ofta ett säkert kort.

Tomas Lindblom, Daniel A och n_micke gillar detta.
  3. n_micke

n_micke Medlem

Boulard xo har jag testat, riktigt fin.

Tomas Lindblom och Daniel A gillar detta.
  4. Daniel A

Daniel A Medlem

Calva är underbart! Lemorton är tveklöst min favoritproducent. Har tyvärr inte tips på enklare kran än whiskyexchange.com.

Drack så sent som för några timmar sedan deras 10åring. Otroligt intensiv och välbalanserat fruktig!
    DSC_1168.JPG

MartinE, Trydebull, Omar Khayyam och 2 andra gillar detta.
  5. n_micke

n_micke Medlem

Får spana runt lite där :) Tack för tipset.

6. Sundbom

Sundbom Medlem

Terroirvin tar hem i Sverige.

n_micke och Daniel A gillar detta.
  7. Daniel A

Daniel A Medlem

Tack! Ska ta och undersöka möjligheterna för privatimport.

n_micke gillar detta.
  8. n_micke

n_micke Medlem

Meddela gärna resultatet :)

9. tobbe81

tobbe81 Medlem

Dupont är en klar favorit här hemma hos mig, sitter nu och njuter en ikväll . IMG_20190716_211437_750.jpg

MartinE, gece, Sigdarve och 3 andra gillar detta.
  10. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

tack för tipsen @Daniel A och @tobbe81 - Tobbe - Dupont finns ju på SB men prisintervallet är 279-2499 kr. Var någonstans tycker du att kvalitetsgränsen går, vad skulle du kunna rekommendera för att prova Dupont innan man går på millessimerna?

Trydebull gillar detta.
  11. tobbe81

tobbe81 Medlem

För Dupont så skulle jag säga orginal eller reserv'e som en början för att få en känsla för producenten( dock var det säkert över 7 år sedan jag själv prövade dessa två instegs varianter). Om man inte vill lägga så mycket pengar på en flaska så kan man endå köpa någon utav duponts torra cider istället som de flesta är lagrade på calvadosfat och säljs i 750ml flaskor. För att få en smakbild och uppfattning utav stillen.

Last edited: 17 juli 2019
    Omar Khayyam, n_micke, Pontus och 4 andra gillar detta.
  12. Håkan

Håkan Medlem

Jag skulle rekommendera Roger Groult. Nu är de tydligen något sparsamt presenterade i Sverige. Tycker deras instegscalvados är riktigt bra, med rätt mycket äppelkaraktär, passar också bra att ha i äppelkakan. Jag besökte dem för rätt många år sen och minns då att jag föredrog Calvados 12 år och yngre då den annars blev lite väl träig. Men det är en persolig åsikt som jag vet många inte håller med om.

Omar Khayyam, n_micke och Pontus gillar detta.
  13. n_micke

n_micke Medlem

Fick bli en flaska dupont reserve och boulard xo idag på bolagsturen.

Boularen var tidigare testad men Duponten var riktigt trevlig även den.

Mer calvados åt folket!

tobbe81 gillar detta.
  14. n_micke

n_micke Medlem

Christian Drouin reserve. Jäklar! Lent o gott för hela munnen o själen. Fantastiskt !

Dela sidan