Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cannes med omnejd - ledig dag på konferens

asdf

Medlem
Hej alla beresta!

Jag kommer befinna mig i Cannes i slutet av september på konferens, och har en ledig dag innan vi åker hem. Är det något i fin-vin-väg man inte ska missa? Någon bra vingård man kan ta sig snabbt till med hyrbil/andra transportmedel, bra vinbarer/affärer?

tack!
 

fxr

Medlem
Jag var för några år sen på vingården clos des roses(38km söderut från Cannes) som ligger i kommunen Fréjus. Gillade starkt deras rosé men har inte mycket erfarenhet av rosé igentligen. Kan dock nämna att på samma resa så var vi även senare bland annat på vingården Minuty vars rosévin finns i bolagets standardsortiment(systemet är deras största kund, who could have guessed? :). Jag gillade clos des roses rosé bättre än Minuty's, Restaurangen har bra mat och gården var välkommande samt trevlig samtidigt som allt kändes väldigt väl planerat. På tillbaka vägen upp mot Nice tänkte vi stanna över på gården men då det var bröllop var alla rum fullbokade. Köpte hem(de postade) 18 flaskor, mest rosé(tyvärr slut) men även några röda.

Hemsida: closdesroses.com

Om du vill försäkra dig om att inte "köpa grisen i säcken" skickar de gärna hem vad du/finewines medlemmar vill ha direkt från gården.

Vill du fortsätta söderut efter clos des roses så kan du svänga förbi Chateau barbeyrolles(83km från Cannes) som ligger precis utanför St tropez(hoppas inte jag blandat ihop namnen med "granngården"). Chateau barbeyrolles röda har jag läst fått bra betyg på senare år. Köpte med några flaskor, bland annat något på magnum som jag drack senare och ångrar att jag inte köpte mer av.

Jag känner inte till regionen direkt och fyller inte hyllorna med viner därifrån heller så du får ta det för vad det är. Någon annan med erfarenhet kan säkert fylla på.

(Om jag inte varit tillräckligt tydlig: Skippa Minuty).

Trevlig resa!
 
Toppen