Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Catena Zapata på Systembolaget 2021

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag fick vara med på en on-lineprovning med de viner från Catena Zapata som släpps på systembolaget i vår (och senare?) Vinerna skickades hem till mig i provrör. Provningen hölls av Ernesto Bajda och Belen Iacono från Catena Zapata.
catena 1 3500m.JPG

zapata tubes 2.jpg

Samtliga viner var bra. De var också väldigt olika sinsemellan och det verkar vara en medveten strategi från producenten. River Stones ligger precis bredvid Fortuna Terrae, men skördas 18 dagar tidigare. Jag tycker att det var två viner som stack ut från de andra och hamnar i kategorin "måste ha": Argentino och den helt makalösa River Stones.

2017 Catena Alta Malbec 299 kr 23/3 480 flaskor
N: Blåbär, viol, lingon, vanilj, mörk choklad och kanel.
M: Blåbär, björnbär, hallon, tobak och mörk choklad. Tung, söt, syltig frukt. En del alkohol och rätt så tuffa tanniner. Gott, men kanske lite väl svulstigt? Mår nog inte illa av lagring. 88-90p

2016 Catena Zapata Nicasia Vineyard 595 kr Ej fastställt
N: Cigarett, rönnbär, kakaopulver, syren och nyklippt gräs.
M: Plommon, körsbär, röda vinbär, mjölkchoklad, rosor, asfalt och gräs. Slank, sval och elegant med fin syra och frukt. Det här vinet har absolut ingenting gemensamt med Alta. Blint hade jag nog gissat på en Barolo i den lättare stilen. Tanninerna är dock betydligt beskedligare än hos en Nebbiolo. 90-92p

2018 Catena Zapata Malbec Argentino 695 kr Ej fastställt
N: Blåbär, svarta vinbär, grön paprika, vitpeppar, alkohol, läder och jasmin.
M: Björnbär, hallon, svarta vinbär, tobak och saltlakrits. Rejält koncentrerad frukt, vass syra och integrerade tanniner. Snälla fat. Balanserat, polerat och mycket elegant. Trots att det är yngre än Alta och Nicasia (en stor del av druvorna kommer från Nicasia) är det klart mer tillgängligt. Kan lagras, men det behövs inte. Det här är riktigt bra! 94-96p

2018 Adrianna Vineyard White Stones Chardonnay 695 kr 29/4 105 flaskor
N: Päron, syren, krusbär, kallt smör och lychee.
M: Citron, lime, grapefrukt, pomerans, melon, gröna äpplen, sten och syren. Monstersyra, koncentrerad frukt, obefintliga fat (ändå 12-16 månader på använda fat), fräsch, sval och elegant. 90-92p

2018 Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay 795 kr 22/4 75 flaskor
N: Tvål, krusbär, jasmin, päron, mint och tallbarr.
M: Krusbär, krut, banan, jasmin, grapefrukt, vitpeppar och massor mint. Det finns en tydlig känsla mentol i eftersmaken. Eldig, svulstig och komplex. Återhållsamma fat. Kanske lite överdrivet parfymerat, men jag gillar det skarpt. 92-94p Ett helt annat vin än White Stones, trots att vingårdarna ligger bredvid varandra. Poängen på de här två vinerna är mer min personliga smak än vinernas kvalitet. Uppskattar man stram, elegant, oekad chardonnay är Stones det givna valet. Gillar man blommiga, parfymerade viner (som jag) är Bones bättre.

2017 Adrianna Vineyard River Stones 1295 kr 22/4 48 flaskor :(
N: Tobak, svartpeppar, mahogny, svarta vinbär och solig sommaräng.
M: Svarta vinbär, svartpeppar, salmiak, grön paprika och kryddpeppar. Sval, koncentrerad frukt, polerat och mycket elegant. Kraftfullt och tillgängligt, redan inne i drickfönstret. Alla komponenter ligger exakt där de ska. Hatten av. Det här är enastående! Jag fick samma känsla som när jag provade Sassicaia 2016. 97-99p

2017 Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec 699 kr 29/4 96 flaskor
N: Svartpeppar, blåbär, viol, tulpan, smultron och tjära.
M: Körsbär, plommon, blåbär, tobak, krut och grön paprika. Stram, sval frukt och ganska tuffa tanniner. Tydliga gröna toner. Elegant. Behöver nog en del lagring. 92-94p

2017 Adrianna Vineyard Mundus Bacillus Terrae Malbec importeras inte till Sverige
N: Muskot, grön paprika, björnbär, svarta vinbär, kakao och kanel.
M: Ingefära, muskot, svarta vinbär, murket trä, svart te och blodapelsin. Sval, stram, snygg frukt, gröna toner. Polerat och elegant. Ganska lätt. 92-94p
 

Mexikanaren

Medlem
Har 2st 2017 Argentino liggandes i min hylla och noterna här för deras 2018 gör mig riktigt hoppfull angående mina egna flaskor!

Plus att (i mitt tycke) så kommer även flaskorna med en av Sydamerikas fräckaste etiketter vilket är lite roligt i sig.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Plus att (i mitt tycke) så kommer även flaskorna med en av Sydamerikas fräckaste etiketter vilket är lite roligt i sig.
Storyn bakom etiketten: " The epic tale of the noble Malbec grape is like no other, and the label for Catena Zapata Malbec
Argentino pays tribute to the variety’s history in France and its rise in Argentina. Four female figures embody different landmarks in the history of the grape. Eleanor of Aquitaine represents the birth of Malbec. She is a strong, Old World presence, lingering at the bridge in Cahors, where Malbec came into its own. Next, the Immigrant symbolizes the movement to the New World and the unknown explorers
and adventurers who connected Europe with the Americas. Phylloxera personifies the death of Malbec in the Old World, which enabled its rebirth in the new. Finally, there is Bodega Catena Zapata, represented by Adrianna Catena, who depicts birth, earth, and motherhood, sharing the riches of the New World. Today, the Catena family’s fourth generation leads the high-altitude renaissance in Argentina. We are returning Malbec to the sky... where it belongs."
 

Pontus

Medlem
Jag fick vara med på en on-lineprovning med de viner från Catena Zapata som släpps på systembolaget i vår (och senare?) Vinerna skickades hem till mig i provrör. Provningen hölls av Ernesto Bajda och Belen Iacono från Catena Zapata. Visa bifogad bild 22229
Visa bifogad bild 22228
Samtliga viner var bra. De var också väldigt olika sinsemellan och det verkar vara en medveten strategi från producenten. River Stones ligger precis bredvid Fortuna Terrae, men skördas 18 dagar tidigare. Jag tycker att det var två viner som stack ut från de andra och hamnar i kategorin "måste ha": Argentino och den helt makalösa River Stones.

2017 Catena Alta Malbec 299 kr 23/3 480 flaskor
N: Blåbär, viol, lingon, vanilj, mörk choklad och kanel.
M: Blåbär, björnbär, hallon, tobak och mörk choklad. Tung, söt, syltig frukt. En del alkohol och rätt så tuffa tanniner. Gott, men kanske lite väl svulstigt? Mår nog inte illa av lagring. 88-90p

2016 Catena Zapata Nicasia Vineyard 595 kr Ej fastställt
N: Cigarett, rönnbär, kakaopulver, syren och nyklippt gräs.
M: Plommon, körsbär, röda vinbär, mjölkchoklad, rosor, asfalt och gräs. Slank, sval och elegant med fin syra och frukt. Det här vinet har absolut ingenting gemensamt med Alta. Blint hade jag nog gissat på en Barolo i den lättare stilen. Tanninerna är dock betydligt beskedligare än hos en Nebbiolo. 90-92p

2018 Catena Zapata Malbec Argentino 695 kr Ej fastställt
N: Blåbär, svarta vinbär, grön paprika, vitpeppar, alkohol, läder och jasmin.
M: Björnbär, hallon, svarta vinbär, tobak och saltlakrits. Rejält koncentrerad frukt, vass syra och integrerade tanniner. Snälla fat. Balanserat, polerat och mycket elegant. Trots att det är yngre än Alta och Nicasia (en stor del av druvorna kommer från Nicasia) är det klart mer tillgängligt. Kan lagras, men det behövs inte. Det här är riktigt bra! 94-96p

2018 Adrianna Vineyard White Stones Chardonnay 695 kr 29/4 105 flaskor
N: Päron, syren, krusbär, kallt smör och lychee.
M: Citron, lime, grapefrukt, pomerans, melon, gröna äpplen, sten och syren. Monstersyra, koncentrerad frukt, obefintliga fat (ändå 12-16 månader på använda fat), fräsch, sval och elegant. 90-92p

2018 Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay 795 kr 22/4 75 flaskor
N: Tvål, krusbär, jasmin, päron, mint och tallbarr.
M: Krusbär, krut, banan, jasmin, grapefrukt, vitpeppar och massor mint. Det finns en tydlig känsla mentol i eftersmaken. Eldig, svulstig och komplex. Återhållsamma fat. Kanske lite överdrivet parfymerat, men jag gillar det skarpt. 92-94p Ett helt annat vin än White Stones, trots att vingårdarna ligger bredvid varandra. Poängen på de här två vinerna är mer min personliga smak än vinernas kvalitet. Uppskattar man stram, elegant, oekad chardonnay är Stones det givna valet. Gillar man blommiga, parfymerade viner (som jag) är Bones bättre.

2017 Adrianna Vineyard River Stones 1295 kr 22/4 48 flaskor :(
N: Tobak, svartpeppar, mahogny, svarta vinbär och solig sommaräng.
M: Svarta vinbär, svartpeppar, salmiak, grön paprika och kryddpeppar. Sval, koncentrerad frukt, polerat och mycket elegant. Kraftfullt och tillgängligt, redan inne i drickfönstret. Alla komponenter ligger exakt där de ska. Hatten av. Det här är enastående! Jag fick samma känsla som när jag provade Sassicaia 2016. 97-99p

2017 Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec 699 kr 29/4 96 flaskor
N: Svartpeppar, blåbär, viol, tulpan, smultron och tjära.
M: Körsbär, plommon, blåbär, tobak, krut och grön paprika. Stram, sval frukt och ganska tuffa tanniner. Tydliga gröna toner. Elegant. Behöver nog en del lagring. 92-94p

2017 Adrianna Vineyard Mundus Bacillus Terrae Malbec importeras inte till Sverige
N: Muskot, grön paprika, björnbär, svarta vinbär, kakao och kanel.
M: Ingefära, muskot, svarta vinbär, murket trä, svart te och blodapelsin. Sval, stram, snygg frukt, gröna toner. Polerat och elegant. Ganska lätt. 92-94p
Kul att läsa, stort tack! Har ett gäng från 2005 och 2007 av Nicolas, Argentino och Adrianna som jag senast drack förra året. Alla utvecklas positivt fortfarande, särskilt den förstnämnda.
 

HerrDruva

Medlem
Kan det finnas risk att de viner som ovan är rubricerade med "Ej fastställt" (Nicasia & Argentino) riskerar att helt hamna utanför SB:s lanseringar i och med att winefinder släppte dessa? Någon som brukar ha koll på liknande förfarande?
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan det finnas risk att de viner som ovan är rubricerade med "Ej fastställt" (Nicasia & Argentino) riskerar att helt hamna utanför SB:s lanseringar i och med att winefinder släppte dessa? Någon som brukar ha koll på liknande förfarande?
Argentino kommer 7/10 på SB - möjligt att Nicasia kommer då också.
 

OdeVin

Njutare
Tack för nötterna.
Bokade båda dagens lanseringar och var dessutom lite vågad och beställde 2019 Argentino som primör hos Philipson för 695kr/fl vid köp av 4.
Blir ju väldigt sugen på den där River Stone men 1700 och minst 3 är svettigt...
 

OdeVin

Njutare
695/fl får jag fortfarande upp och verkar vara ett gångbart pris internationellt. Bara att tacka och ta emot att 2018 kommer på SB med ett liknande pris, speciellt som 2018 kostar 890/fl hos Philipson. Vi får väl se vad 2019 kostar på SB nästa år
 
Toppen