Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CAV0015 - Förhandsinformation

Martin Berggren

Bad santa
Förhandsinformation CAV0015

Det har förekommit önskemål på forumet om att vi ska avslöja lanseringarna redan innan släppet, så att man som vinnörd har möjlighet att läsa lite på egen hand. I de allra flesta fall är det inte nödvändigt då jag hoppas ha fått en tillräcklig tilldelning så att det räcker till alla. Dagens lansering ligger dock i farozonen på den punkten, så här får finewines läsare lite förhandsinformation. Som vanligt, jämför gärna våra priser med www.wine-searcher.com eller liknande. Vi jobbar hårt för att de ska tåla detta!

CAV0015 - Domaine Coursodon
Lansering: 11 april kl 14.00
Pris: 1390 kr
Betala senast: 26 april
Leveransperiod: Vecka 19-20

Innehåller sex flaskor enligt följande:
3 fl 2011 Saint-Joseph Silice - 175 kr/st
2 fl 2011 Saint-Joseph L'Olivaie - 265 kr/st
1 fl 2011 Saint-Joseph La Sensonne - 335 kr


Gustave Coursodon gjorde områdets bästa viner redan innan Saint-Joseph existerade som appellation. Gustave levererade sina viner på ekfat med häst och vagn till restauranger och bistros i Lyon. Gustave var även drivande för AOC Saint-Joseph som blev verklighet 1956. Egendomen har sedan dess gått genom sonen Pierre till dagens vinmakare, Gustaves sonson Jérôme Coursodon. Jérôme har avslöjat att hans son Antoinne är nästa tilltänkta arvtagare. Antoinne fyller 10 i år...

Vinerna då? Jo, detta är essensen av Saint-Joseph. Jérôme har sedan han anslöt vid sin fars sida för femton år sedan strävat efter att polera de lite rustika syrah-utrycken och tillföra elegans. Silice är det lättaste av de tre, från yngre stockar (25-30 år i genomsnitt) och ett år på gamla ekfat. Parfymerad, ljust röd frukt och mycket mineral. På alla sätt ett perfekt instegsvin för den som vill upptäcka Saint-Josephs terroir. L'Olivaie kommer vingården med samma namn i St Jean de Muzols. De extremt karga jordarna (i stort sett rent granitberg) ger ett vin med en otrolig mineralitet. Det doftar ren krossad sten! Frukten är lite mörkare här och lagringspotentialen tydlig. La Sensonne är Jérômes försök att utmana de bästa vinerna i Norra Rhône, till en bråkdel av priset. Ett mycket strikt urval av frukten från gamla stockar (60 år i snitt), som lagras på jästfällningen i enbart nya, mycket lätt rostade ekfat under 15 månader. Massivt koncentrerat, tätt och fullmatat. Det skulle vara skoj att se vad detta vin skulle ställa till med i blindprovning mot regionens giganter om 7-8 år.

Forumets egen Vintomas trotsade mild förkylning och provade vinerna igår. Jag tycker Tomas har beskrivit vinera, årgången och drickfönster på ett träffande sätt.
http://vintomas.wordpress.com/2013/04/1 ... d-caviste/

Även Jimmy och Keen har provat vinerna.

Coursodons viner har varit mycket efterfrågade sedan vi lanserade dessa för ett år sedan. Tilldelningen kommer tyvärr inte att kunna matcha efterfrågan idag. CAV0015 är, enligt min mening, otroligt mycket vin för pengarna. Detta är unik terroir som tyvärr är dömd att leva i skuggan av Hermitage. Bokstavligen!

Mer detaljer och och möjlighet att beställa på hemsidan efter kl 14.00

www.caviste.se

Edit: Hoppas att det var OK att posta detta med "fel" identitet!
 
Trådskapare
Martin Berggren

Martin Berggren

Bad santa
SV: CAV0015 - Domaine Coursodon

Haha!

Uppdatering kl 16:56 - Nu är det faktiskt inte så väldigt många lådor kvar innan jag måste sätta lapp på luckan. Sen finns ju alltid väntelistan efter det men det är i princip omöjligt att uttala sig om några chanser att beställa genom den.
 
Trådskapare
Martin Berggren

Martin Berggren

Bad santa
SV: CAV0015 - Slutsåld

CAV0015 är slutsåld sedan igår men jag kommer ringa Jérôme i eftermiddag och be om några lådor extra för att göra väntelistan glad. Håll tummarna!
 

perpro

Medlem
SV: CAV0015 - Förhandsinformation

Fan vad snabbt. Jag läste fel - trodde det var idag 1400.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Toppen