Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CAV0033 - Domaine Pierre Usseglio

Caviste

Leverantör
Med augustilanseringens hysteriska tryck (sålde slut på 24 minuter!) i åtanke kan det vara på sin plats att bjuda forumet på lite förhandsinfo om dagens lansering.

Domaine Pierre Usseglio i Châteauneuf-du-Pape grundades av Francis Usseglio efter andra världskriget. Han namngav egendomen efter sin son Pierre som ganska snart anslöt till arbetet och senare tog över ansvaret helt. Pierre gick formellt i pension i samband med sin femtionde skörd, 1999, men har man besökt egendomen vet man att gubben än idag glider runt som en skugga och provar (dricker) vinerna från tank (han bor 10 meter från vineriet). Sönerna Jean-Pierre och Thierry har sedan de tog över effektiviserat och moderniserat mycket av utrustningen som används samtidigt som man konsekvent vårdat den traditionella filosofin. Odlingarna består till 80% av grenache med resten syrah, mourvèdre och cinsault. Druvorna avstjälkas, får jäsa långsamt med varsam överpumpning och lagras på cementtank, foudres, demi-muids samt ett litet antal barriquer.

Det finns många anledningar till att Domaine Pierre Usseglio är vår favoritproducent i Châteauneuf-du-Pape
  • Först och främst den traditionella stilen på vinerna. Jean-Pierre och Thierry gillar inte låta ekfat och extraktion komma i vägen för ursprungstypicitet.
  • Vinerna är attraktiva att dricka unga. Vi upplever att många andra traditionella producenters viner måste lagras 5 år.
  • Familjens vingårdar består till stor del av mycket gamla stockar, på flera platser uppåt 100 år, vilket ger koncentration och mineralitet till vinerna.
  • Man håller konsekvent nere skördeuttagen. För Châteauneuf-du-Pape gäller max 35 hl/ha men bröderna föredrar att ligga runt 27 hl/ha för högre kvalitet i frukten.
  • Jean-Pierre och Thierry har självdistans nog att producera lekfulla cuvéer vid sidan av de seriösa vinerna. Det senaste tillskottet, Vin de France Panorama, är ett utmärkt exempel på detta och man gör även en charmig rosé.
  • Sist men inte minst gör den sympatiska prissättningen att man hos Usseglio får väldigt mycket vin för pengarna.

CAV0033 kostar 890 kr och släpps kl 14.00 idag på www.caviste.se:
2 flaskor 2013 Vin de France Panorama - 85kr/st
2 flaskor 2012 Côtes du Rhône - 115 kr/st
2 flaskor 2012 Châteauneuf-du-Pape - 245 kr/st

Ett allmänt tips angående tidpunkten för våra släpp. Vi ser alltid till att lanseringen ligger ute senast kl 14.00.00 på webben. Man behöver alltså inte vänta på det mail vi skickar ut i samband med ny lansering, som i vissa fall kan bli något fördröjt, för att gå in och läsa om lådan och, om man tycker det verkar intressant, lägga sin beställning.

Tveka inte att ställa frågor om CAV0033 i denna tråd så ska vi försöka svara så snabbt vi kan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag måste ju säga att druvan Marselan låter intressant. En korsning av Cabernet Sauvignon och Grenache tydligen. Som sagt, jag är rejält nyfiken. :)
 
Trådskapare
Caviste

Caviste

Leverantör
Jag måste ju säga att druvan Marselan låter intressant. En korsning av Cabernet Sauvignon och Grenache tydligen. Som sagt, jag är rejält nyfiken. :)
Små druvor i relativt stora klasar. Bidrar med struktur och friskhet som balanseras fint av den saftiga merlotjuicen.
 

Vino fino

Medlem
Jag måste ju säga att druvan Marselan låter intressant. En korsning av Cabernet Sauvignon och Grenache tydligen. Som sagt, jag är rejält nyfiken. :)
Har faktiskt druckit en del 100% Marselan i Brasilien.

Det fanns också en variant från Caves de Mont Tauch (Languedoc-Rousillon) på Monopolet, "Ultime Conviction". Men det var ett tag sedan jag såg vederbörande.

God druva med egen karaktär.
 
Trådskapare
Caviste

Caviste

Leverantör
Tack till alla som visat intresse. Kul!

Vi fick lite problem med sajten i samband med lanseringen igår som gjorde att laddtiderna blev extremt långa och många tog sig inte ens in på sidan. Vi kikar på att förbättra prestandan framöver.

Fridens
Martin
 

merlotsmile

Medlem
Jag kastades ut från systemet precis när jag skulle beställa. Försökte ett tag till men kastades ut hela tiden så jag gav upp. Men när jag kollade mailen sedan så hade tydligen beställningen gått igenom iallafall :). Blir spännande att prova!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Provade 2012 CdP från släppet och den börjar hamna i drickfönstret. Lite tidigt kanske, men med luftning började den öppna upp. 2012 verkar vara ett bra år om man jmf mot många andra år senaste tiden. 08, 09, 11, 13, 14 tycker jag är sämre. Jag tycker årgången är något mellanting mellan 10 och 15... Inte lika tjurig som 2010 varit och 2012 kommer hamna i drickfönstret tidigare än 2010. Mycket bra för det man fick betala för ca 4 år sedan (2 kvar, de får ligga till efter 2020). 91-92p
 
Toppen