Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

CAV0056 - Domaine Grosbois

Caviste

Leverantör
Släpps idag kl 14.00 på caviste.se
Innehåller 6 flaskor enligt följande:
- 3 flaskor 2015 Chinon La Cuisine de ma mère (115 kr/st)
- 3 flaskor 2014 Chinon Gabare (165 kr/st)
Pris 840 kr

Vi lämnar över ordet till en av Sveriges vettigaste vinskribenter, @Niklas J på Livets Goda.

Domaine Grosbois - en stjärna i Chinon
Publicerad 2016-05-26 av Niklas Jörgensen
VIN Ett vins uttryck är resultatet av flertalet parametrar. Terroir. Begreppet tolkas olika beroende på vem du frågar, men de flesta är nog eniga i att växtlägets betydelse är en central punkt. När man träffar vinmakare som Nicolas Grosbois är det dock lätt att revidera en sådan hållning. Visst, Nicolas har tillgång till fantastisk mark nära byn Chinon i Loiredalen, men likväl så ställs resonemanget kring terroir på sin spets. Borde inte människan tillskrivas ett än större värde, vara ett bra mer centralt begrepp när vi diskuterar samlingstermen terroir?

Nicolas%20Grosbois.JPG


Nicolas hör till avdelningen oerhört charmanta, sociala och prestigebefriade vinmakare. Det är lätt att tycka om honom. Samtidigt är det en ödmjuk och nyfiken herre som, sedan starten 2008, än idag söker och håller alla dörrar öppna för hur han vill tolka den druva han arbetar med - cabernet franc. Flera år som konsulterande vinmakare i olika länder innan dess har såklart bidragit till ett mer dynamiskt tillvägagångssätt. Efter att ha tagit över familjeegendomen Domaine Grosbois efter sin far för åtta år sedan, så har Nicolas genomfört en rad förändringar. Det som dock kommer ha störst effekt på ändringen i arbetssättet jämfört med fadern är av långsiktig art. Nicolas far var inte främmande för att arbeta med bekämpningsmedel medan sonen gick rakt motsatt väg när han tog över driften. Efter några år i omställning så certifieras egendomen som ekologisk 2012. Men det är ett långsiktigt arbete berättar Nicolas. Rankorna har tagit stryk, främst rotsystemet, så den optimala effekten av omvandlingen tar tid. År.

Nicolas Grosbois har med sig en vertikal av toppläget Clos du Noyer, en drygt hektar stor vingård i sydlig sluttning. Vinerna spänner från 2008 till prover på 2015. Enda årgång som saknas är 2013 då han valde att inte göra något vin från det enskilda läget i den vanskliga årgången. Och på något sätt är det här begreppet människan blir central när terroir diskuteras. Samtliga viner från Clos du Noyer andas varsamt experimenterande, delvis för att anpassa sig till årgångens karaktär men lika mycket för att finna sin egen identitet. 2008 och 2009 är vitt skilda varelser, främst på grund av årgångsskillnaden, men inget av vinerna har sett ek. Den tidigare är fullt mogen och njutbar medan den senare har en hel del kvar i sig. Clos du Noyer ändras i och med 2010 när Nicolas beslutar sig för att använda 100% ny ek. Stilen ändras markant, såväl positivt som negativt då bouquet'en blir något laktisk medan smaken är tätare och mer tanninrik. 2011 gör Nicolas ett experiment med att låta skalen macerera med musten tre gånger så länge mot tidigare. Resultatet är ett klassiskt vin som nästan minner om svunnen Bordeaux. Samtidigt smyger det sig in större fat från österrikiska Stockinger i källaren. Nya ja, men storleken går från 400 liter till 2500 liter vilket ger mindre ekkänsla. 2012 har en närmast vitpepprig karaktär som känsliga näsor kallar brettanomyces, medan 2014 har alla förutsättningar -det är storhet i vardande och med ett oerhört fint djup i frukten. Men det är Nicolas som bestämmer hur han vill uttrycka Clos du Noyer så i och med 2015 har eken åkt ut och ruffiga betongliggare har gjort sitt inträde. I och med att Nicolas jobbar med den naturliga jästen och dessutom numer har en ekologiskt certifierad vingård, så är det ett naturligt steg i jakten på att uttrycka druvan och en känsla för platsen. Ju bättre rankorna mår, ju större anledning att intervenera så lite som möjligt med vinet tycks vara Nicolas rådande filosofi. Och ja, 2015 är strålande. Med en härligt mogen frukt som närmast upplevs sötaktig, syra som ger ryggrad och tanniner som skriker klass, ja då är det lätt att ifrågasätta vilken roll fatet kan spela här.

Utöver Clos du Noyer producerar Nicolas Grosbois två andra viner på cabernet franc; det charmanta och lättdruckna instegsvinet La Cuisine de ma mère samt Gabare som kommer från olika vingårdar runt egendomen. Gabare har en fin struktur och upplevs som en mindre modell av toppvinet; något man dricker i väntan på detta. Det är en fröjd att ta del av Nicolas upptäckarglädje; som konsument blir man en del av resan och utvecklar en större insikt i hur vin blir till, framförallt riktigt bra ärligt vin. Även om Loire och Chinon med sin cabernet franc har sitt alldeles egna unika uttryck, så går det inte att släppa tanken om att många gamla Bordeauxvänner nog skulle känna sig väldigt hemma här idag. Domaine Grosbois viner har ett djup och uttryck som lirar i högsta ligan men ändå är de älskvärda, drickvänliga och på något sätt okomplicerade. Och mycket av detta måste tillskrivas Nicolas Grosbois!

Om du vill köpa egendomens viner så släpps de till försäljning av den oberoende nätvinhandlaren Caviste, den 26 maj klockan 14:00. Surfa in på hemsidan, anmäl dig till deras nyhetsbrev och köp en 6-pack blandade viner från Nicolas.
http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=13139#.V0bTZpOLRYg
 
Toppen