CAV0107 - Le Grappin

Diskussion i 'Produktnyheter' startad av Skrutt, 12 september 2019.

1. Skrutt

Skrutt Medlem

Lådor kvar efter nästan trekvart. Jag hoppas det bara är priset som avskräcker eftersom jag själv köpt en låda blint. Grappin-hyllningar är välkomna i denna tråd och hrmpf, annat också, antar jag. :)

Mattias Schyberg och john b gillar detta.
  2. john b

john b Medlem

Kan intyga att les greves är jäkla fin iaf.

Skrutt gillar detta.
  3. Jos

Jos Medlem

Helt sjukt, borde ju vara slut efter högst 5 min ;)

Skrutt gillar detta.
  4. Vingubben

Vingubben Medlem

Förra året tror jag att man fick köpa max en låda, men i år gick det att köpa i alla fall fyra lådor, så gissar att man har fått en rejäl tilldelning.

Skrutt gillar detta.
  5. Skrutt

Skrutt Medlem

Tänkbart. Och så var väl 2016 en ganska haussad årgång.

Scorerna på CT (av andra årgångar) är med något entusiastiskt undantag bra men modesta. Min erfarenhet är dock att bourgogner, särskilt druckna unga, bedöms efter en helt annan skala, tuffare och mer korrekt, än tex Rhône och Bordeaux. Eller också är jag pinot-partisk.

6. jrick

jrick Medlem

Har orörda lådor från både 2015 och 2016 så därför avstod jag. Har egentligen bara provat Le Grappin på Cavistes mässa för ett par år sedan men Beaune 1er Cru Boucherottes 2015 var kanske det bästa vinet den dagen. Men har fegat lite med att öppna hemma, fått för mig (delvis i ledning av vad Le Grappin har sagt själva) att de måste få vila ett par år för att göra sig rättvisa.
    Var dock nere och besökte några producenter i Bourgogne (Cote de Beaune precis som Le Grappin) i maj och min bild av 2017 som årgång för både rött och vitt var att det var en bra årgång med tillgängliga viner.

Skrutt gillar detta.
  7. Martin Berggren

Martin Berggren Bad santa

This.

Le Grappin levererar överlag tidigt men den riktiga utdelningen kommer med 3-5 år på de vita och 5-7 år på de röda.

Tack alla!

glenn_peter, vintomas, jrick och 2 andra gillar detta.

Dela sidan