Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cava, bubblor och övrigt mousserande

Trydebull

Medlem
2015 Juve & Camps Gran Reserva de la familia Brut nature
Flaska 7017

20190630_163834.jpg


Jag "skitar ner" Champagnetråden med en Cava.

Ljust gröngul i färgen som lätt omoget korn

Doftar i princip bara gröna äpplen.

Smakar i princip bara grön-röda äpplen. I kubik. Ingenting mer och supertråkigt.

Jag övervägde att hälla ut innehållet och svor för mig själv att sluta med de här testerna av viner som inte borde falla mig på läppen. Jag hällde inte ut det utan lät det få två dygn i kylen istället med kork i och 80 % av innehållet kvar.

Efter 48 timmar är det delvis ett annat vin.

Doften ger mogna gula äpplen, "sommaräng", ljust sköljmedel, ny/fräsch linoliummatta och päronsplitt.

Smaken ger en betydligt mer balanserad, läskande och appelerande smak av blandade gula svenska frukter (plommon, päron, äpplen, söta gula krusbär).

Faktiskt riktigt gott (men ok, långt till fantastiskt). 83-84 någonting baserat på andra upplevelsen.

Men jag ger härmed upp sökandet efter en riktigt bra Cava (den här flaskan var väl inte direkt mitt på förhand bästa försök, men ändå...). Jag har öppnat sju flaskor de senaste två veckorna men når aldrig högre än ok.

Jag tror jag har testat 50-60 flaskor och naturligtvis hoppat över regelrätt plonk. Någon som kan ge ett riktigt bra tips? Låter kanske hårt men vill ändå skriva att jag absolut inte vill ha några prisvärda tips. Bara riktigt, riktigt bra tips (skulle de sedan vara prisvärda är det ok)
 

Jele

Medlem
2015 Juve & Camps Gran Reserva de la familia Brut nature
Flaska 7017

Visa bifogad bild 17356

Jag "skitar ner" Champagnetråden med en Cava.

Ljust gröngul i färgen som lätt omoget korn

Doftar i princip bara gröna äpplen.

Smakar i princip bara grön-röda äpplen. I kubik. Ingenting mer och supertråkigt.

Jag övervägde att hälla ut innehållet och svor för mig själv att sluta med de här testerna av viner som inte borde falla mig på läppen. Jag hällde inte ut det utan lät det få två dygn i kylen istället med kork i och 80 % av innehållet kvar.

Efter 48 timmar är det delvis ett annat vin.

Doften ger mogna gula äpplen, "sommaräng", ljust sköljmedel, ny/fräsch linoliummatta och päronsplitt.

Smaken ger en betydligt mer balanserad, läskande och appelerande smak av blandade gula svenska frukter (plommon, päron, äpplen, söta gula krusbär).

Faktiskt riktigt gott (men ok, långt till fantastiskt). 83-84 någonting baserat på andra upplevelsen.

Men jag ger härmed upp sökandet efter en riktigt bra Cava (den här flaskan var väl inte direkt mitt på förhand bästa försök, men ändå...). Jag har öppnat sju flaskor de senaste två veckorna men når aldrig högre än ok.

Jag tror jag har testat 50-60 flaskor och naturligtvis hoppat över regelrätt plonk. Någon som kan ge ett riktigt bra tips? Låter kanske hårt men vill ändå skriva att jag absolut inte vill ha några prisvärda tips. Bara riktigt, riktigt bra tips (skulle de sedan vara prisvärda är det ok)

Nu är jag långt ifrån någon vinkännare trots ett stort vinintresse, och verkligen inte inom champagne, men i min mening tycker jag att nämnd cava är bättre än de flesta andra jag druckit. Jag kan uppskatta cava för de lite mer jästiga och skitiga tonerna, men det är ju kanske orättvist att dra in i champagnetråden med diverse prestige och äldre flaskor :) Jag skulle gärna köpa ett gäng och låta mogna under en längre tid, och en magnum av denna kostar som en billigare flaska champagne. Är det någon som upplevt hur den utvecklar sig med tid?

Jag ställer mig i samma kö och skulle också gärna ta emot tips på bättre cava, alla prisklasser. Jag har beställt Valldolina från fanwine som kommer i något äldre årgångar 13/14 och de höll bra nivå tycker jag (speciellt med tanke på pris) men det är ju inte det du efterfrågar och det borde finnas ännu bättre där ute? Valldolina tillsammans med Juve & Camps reserva de la famila brut nature är de bästa jag har druckit i alla fall, vad nu det är värt :)
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
men i min mening tycker jag att nämnd cava är bättre än de flesta andra jag druckit.
Ajdå! Då ger jag definitivt upp direkt!:confused::eek:
;)
Nejdå, det är inget direkt fel på den när den fått lite luft så den kan helt säkert, precis som så mycket annat, vinna en del på lagring.

Jag skulle gärna köpa ett gäng och låta mogna under en längre tid, och en magnum av denna kostar som en billigare flaska champagne.
Jo. Det kan jag också tänka mig. Och om man bortser från de cavor som är maskinkolsyrade så borde man göra det för att få en rättvis jämförelse med de "optimalt hanterade" Champagner man häller i sig. Jag skulle bara önska att jag hittade en något högre nivå att börja från för den flaska (och andra...) jag drack kommer inte att kunna lyfta till några högre höjder tfa tio år i källaren. Även om den absolut kan komma att få någon pinne till.

Någon som kan ge ett riktigt bra tips? Låter kanske hårt men vill ändå skriva att jag absolut inte vill ha några prisvärda tips. Bara riktigt, riktigt bra tips (skulle de sedan vara prisvärda är det o

Tyvärr verkar det inte drälla in tips på vettiga Cavor... Finns det inga? Räds inte tipsa om något ovanligt eller något som är bra men sticker iväg prismässigt! Jag borde kanske lägga detta i annan tråd? Övrigt mousserande - har vi någon sådan? Admin?

Jag håller främst till i syd- sydöstra Spanien och känner ett gäng vinhandlare i byarna. Alla är superduktiga både på lokala och nationella Tinto och Blanco. Men Cavor... Det blir otroligt snabbt plonkvarning... Samma sak på restauranger... Jag har till och med haft konversationen på *-restaurang kring cava och fick ett tips jag inte alls var intresserad av varpå jag frågade vad som skulle kunna vara nästa nivå. Svaret blev att om jag ville "lyxa till det lite" (min spanska översättning är kanske lite vinklad) så hade de Moet Imperial... Som jag skrivit några gånger, jag har inget emot Moet, men om deras bästa Cava låg snäppet under Imperial så känns startsträckan lång...
 

Henrik_L

Medlem
Vad gäller Cava kan jag tycka att Aurelia, 7923, är ett habilt vardagsbubbel. Saknar lite i mousse/intensitet jämfört med en champagne (vilket nog kan kopplas till det varmare klimatet snarare än bubblet i sig), men tycker den levererar en adekvat upplevelse för pengen (139kr)...
 

Carinasomm

Medlem
Agusti Torello alla dagar i veckan! Testa och du lär inte bli besviken.
2015 Juve & Camps Gran Reserva de la familia Brut nature
Flaska 7017

Visa bifogad bild 17356

Jag "skitar ner" Champagnetråden med en Cava.

Ljust gröngul i färgen som lätt omoget korn

Doftar i princip bara gröna äpplen.

Smakar i princip bara grön-röda äpplen. I kubik. Ingenting mer och supertråkigt.

Jag övervägde att hälla ut innehållet och svor för mig själv att sluta med de här testerna av viner som inte borde falla mig på läppen. Jag hällde inte ut det utan lät det få två dygn i kylen istället med kork i och 80 % av innehållet kvar.

Efter 48 timmar är det delvis ett annat vin.

Doften ger mogna gula äpplen, "sommaräng", ljust sköljmedel, ny/fräsch linoliummatta och päronsplitt.

Smaken ger en betydligt mer balanserad, läskande och appelerande smak av blandade gula svenska frukter (plommon, päron, äpplen, söta gula krusbär).

Faktiskt riktigt gott (men ok, långt till fantastiskt). 83-84 någonting baserat på andra upplevelsen.

Men jag ger härmed upp sökandet efter en riktigt bra Cava (den här flaskan var väl inte direkt mitt på förhand bästa försök, men ändå...). Jag har öppnat sju flaskor de senaste två veckorna men når aldrig högre än ok.

Jag tror jag har testat 50-60 flaskor och naturligtvis hoppat över regelrätt plonk. Någon som kan ge ett riktigt bra tips? Låter kanske hårt men vill ändå skriva att jag absolut inte vill ha några prisvärda tips. Bara riktigt, riktigt bra tips (skulle de sedan vara prisvärda är det ok)
 

ChristianB

DipWSET
Ett tips är också att inkludera söktermen "Corpinnat" när du letar efter bättre Cava. Det är en grupp producenter som brutit sig ut från Cava DO och istället skapat en ny märkning, t ex med krav på längre lagringstid. Här och där kan det nog finnas kvar en och annan flaska av Llopart Rosé från majsläppet; jag tyckte den var mycket bra, lite fruktigare än Champagne men en klart bra, stram flaska bubbel. :)
 

Carinasomm

Medlem
Ett tips är också att inkludera söktermen "Corpinnat" när du letar efter bättre Cava. Det är en grupp producenter som brutit sig ut från Cava DO och istället skapat en ny märkning, t ex med krav på längre lagringstid. Här och där kan det nog finnas kvar en och annan flaska av Llopart Rosé från majsläppet; jag tyckte den var mycket bra, lite fruktigare än Champagne men en klart bra, stram flaska bubbel. :)
Mas Candi corpinnat :oops: så bra!
 

ChristianB

DipWSET
Mas Candi corpinnat :oops: så bra!
Den har jag inte provat själv, men då ska jag hålla ögonen öppna! :) Det är ju en rätt ny kategori viner, men vad jag läst mig till så öppnar Consorziot i Cava DO upp för att låta dem återvända till den ursprungliga appellationen. Vi får väl se hur långlivat Corpinnat blir, men det kanske leder fram till att vi får mer Cava på en högre nivå!
 

gece

Man vänjer sig.
Det är även en del appelationer i Spanien som gjort "egna" skumvinsdefinitioner för att kunna slippa undan plonkfaktorn i namnet Cava: Clássic Penedés, Espumosos de calidad de Rioja, kanske fler? Är väl mest gamla cavaproducenter som vill få ett snofsigare namn men kan kanske bidra till mer identitet. Själv drömmer jag lite om att Tondonia ska börja göra bubbel, det skulle vara något...

(Kanske vi ska göra en egen tråd av detta, typ "bubbel utanför Champagne", "Spaniens skarpaste skumviner" eller liknande?)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag håller främst till i syd- sydöstra Spanien och känner ett gäng vinhandlare i byarna. Alla är superduktiga både på lokala och nationella Tinto och Blanco. Men Cavor... Det blir otroligt snabbt plonkvarning...
Håller med här. Tycker iofs att Cava sällan blir direkt dålig (om man håller sig undan lågpristräsket), men speciellt kul blir det inte heller. En aning märkligt - tittar man på de krav som ställs på en Cava av (gran) reserva-nivå och applicerade dem på stilla vitt av samma druvor (t.ex. Macabeu eller Xarello) borde det bli avsevärt roligare.
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Ett tips är också att inkludera söktermen "Corpinnat" när du letar efter bättre Cava. Det är en grupp producenter som brutit sig ut från Cava DO och istället skapat en ny märkning, t ex med krav på längre lagringstid. Här och där kan det nog finnas kvar en och annan flaska av Llopart Rosé från majsläppet; jag tyckte den var mycket bra, lite fruktigare än Champagne men en klart bra, stram flaska bubbel. :)

Perfekt! Jag ska hålla koll även på Llopart Rosé också då. Dricker bara Cava i Spanien - i Sverige dricker jag hellre Champagne men tycker att det både är dumt att "gå över ån efter vatten" och att inte försöka hitta guldklimpar även på den mouserande sidan. Så jag får försöka leta reda på dem här nere istället! Rapport kommer, även om det kan dröja lite...
 

Jele

Medlem
Jag drack en Agusti Torello Mata, Cava Gran reserva Barrica 2012 från ett småpartisläpp förra sommaren men var inte så imponerad av den. Har ingen ordentlig not mer än att jag tyckte att den sakande lite djup och smak och att det fanns en viss sötma i den.

Jag gillar annars Cava och väljer gärna cava när det ska bjudas på enklare/billigare mousserande 100-150kr. Jag tycker också att en enkel Codorniu kan vara väldigt trevlig ibland och det var länge ett av mina husbubbel att alltid ha hemma.

Finns det inte sedan ett år tillbaka en ny klassificering som togs fram av ett gäng cavaproducenter som tröttnat på den låga statusen, Cava de Paraje (?), tror jag att den kallades, utan att ha undersökt det vidare. Var det bara marknadsföring eller innebär det i praktiken bättre binder generellt? Antar att det handlar om lagringstider och vingårdslägen? Någon som vet mer om detta?
 

ChristianB

DipWSET
Finns det inte sedan ett år tillbaka en ny klassificering som togs fram av ett gäng cavaproducenter som tröttnat på den låga statusen, Cava de Paraje (?), tror jag att den kallades, utan att ha undersökt det vidare. Var det bara marknadsföring eller innebär det i praktiken bättre binder generellt? Antar att det handlar om lagringstider och vingårdslägen? Någon som vet mer om detta?
Cava de Paraje Calificado. I stort sett är det vingårdsbetecknade Cava som är Brut, Extra Brut eller Brut Nature och lagras på sin jästfällning i minst 36 månader, men de flesta har längre tider än så. :) Det finns också andra krav på vinerna, men för att göra en lång historia kort så rekommenderar jag artikeln här: https://www.decanter.com/do-cava/cava-de-paraje-calificado-cava-top-classification-378655/
 

Jesper L

Medlem
Hittade en cava i kylen :rolleyes:

Privat Brut Nature Reserva 2017
Färgen är ljusgul och cavan känns fruktig med inslag av gröna äpplen, citrus, lite mineralitet och grapefrukt. Den är torr och frisk, primärt tack vare att det är en brut nature. Moussen är lång och trevlig.
Jag var sugen på lite bubblor och det fick jag!


upload_2019-7-8_18-28-22.jpeg
 

Jimmy A

Medlem
Agusti Torello alla dagar i veckan! Testa och du lär inte bli besviken.
Håller med om Agusti Torello. Fin Cava med karaktär. Gillar även Ferrari Brut. Drack dock organic upplagan nyligen och blev tyvärr besviken. Aldrig känt en så unken doft i ett vin tidigare och det luftades aldrig bort trots många timmar innan sista glaset hälldes upp.
 
Trådskapare
T

Trydebull

Medlem
Ja, jag måste säga att det var inte helt enkelt att hitta de flaskor som jag lagt på önskelistan nu när det var flera som gett bra tips!


Men lite besök och lite samtal så gicks det ner i källarna och plockades upp årgång efter årgång... Testade några på plats hos de jag brukar handla av och kan konstatera att Cava i ”prestige-format” nog ändå inte är några långlagringsobjekt. Åtminstone inte som jag känner det efter de första flaskorna. Därmed inte sagt att de inte var bra!

045094C2-9834-466B-89BF-AECE1E41A507.jpeg


Nåja! Jag fick ihop Kripta från samtliga årgångar 2004 till 2008 - och några av Torello’s årgångsviner - 2012, 2010 samt 2008. Samt årgångsrosen från 2014 och 2013. 2014 blev inte långlivad i kylen...


Återkommer med noter!


Ja, sen gick det fyra timmar efter ett av butiksbesöken så ringer en av butiksägarna och säger att han ”har pratat med någon form av kontakt” (ja, min spanska är inte fulländad - men jag tolkade det som att det var en kontakt på Bodegan - inte någon form av maffia - även om en del ord är lätt närbesläktade...) så han har precis bokat att få hem två flaskor Kripta Gran Anyada 2006 - som bara gjorts i 3800 exemplar (och är ett RD-format - nydeggad således, men för Cava väldigt lång tid på korken) - och jag kunde få köpa båda för 58 euro styck. Om jag tolkat spanskan korrekt och de inte hittats i städskrubben så lär det vara en bra deal... Så de är precis hämtade... Så nu har jag helt plötsligt väldigt mycket, potentiellt sett, väldigt bra Cava...


Som sagt, någon form av not utlovas för den intresserade...
 
Last edited:
Toppen