Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cellar tracker

Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Tja, vi har precis hört hur bolag manipulerar spotify för att deras band ska sälja mer och få bättre gigs. Nog måste vi väl tro att vinproducenter manipulerar CT-betyg för att sälja mer vin för dyrare pris?
 

Gradin

Medlem
Mja en annan liknelse blir väl stödköp på systembolaget vilket gör att ett vin hamnar på hyllan för det "säljer mycket" och det förekommer ju absolut.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Mja en annan liknelse blir väl stödköp på systembolaget vilket gör att ett vin hamnar på hyllan för det "säljer mycket" och det förekommer ju absolut.
Ja, det förekommer. Så frågan är hur mycket tror ni vinproducenter manipulerar betygen på CT?
 
Tveksamt till att ct har större påverkan än stora vinmagasin och vinskribenter.
Finns nog ett större pengaintresse där men det är vad jag tror.
Spännade frågeställning hur som.
Stöd köp på systembolaget något konkret som hänt?
Betvivlar absolut inte att de sker skulle mest vilja om någon hört/sett något konkret exempel.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hur mycket manipulerar vinproducenter betygen enligt er?
Tror att det skulle vara ganska lätt att genomskåda. Har du något exempel där du tror att det har hänt? Om många användare ger höga betyg på viner från en viss producent, men inga eller låga betyg på viner skulle det vara ett tecken på manipulation.
Kan nog förekomma på viner där det bara finns några flaskor totalt, men knappast på sånt som finns i stora mängder.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Tror att det skulle vara ganska lätt att genomskåda. Har du något exempel där du tror att det har hänt? Om många användare ger höga betyg på viner från en viss producent, men inga eller låga betyg på viner skulle det vara ett tecken på manipulation.
Kan nog förekomma på viner där det bara finns några flaskor totalt, men knappast på sånt som finns i stora mängder.
Njae, inte direkt. Men om man läser hur psykologisk forskning visar hur första värdet påverkar hur vi andra uppskattar något så tror jag att det skulle vara ett ganska enkelt sätt att manipulera som dessutom vore svårt att genomskåda.

Kahneman kallar det ankarpunkter och han har visat att om man sätter ett högt första värde så kommer alla andra sätta ett högre värde och på samma sätt kan man också manipulera genom att sätta ett lågt första värde vilket då skulle leda till att följande också sätter ett lägre värde.
 

Wintermute

Medlem
Njae, inte direkt. Men om man läser hur psykologisk forskning visar hur första värdet påverkar hur vi andra uppskattar något så tror jag att det skulle vara ett ganska enkelt sätt att manipulera som dessutom vore svårt att genomskåda.

Kahneman kallar det ankarpunkter och han har visat att om man sätter ett högt första värde så kommer alla andra sätta ett högre värde och på samma sätt kan man också manipulera genom att sätta ett lågt första värde vilket då skulle leda till att följande också sätter ett lägre värde.
Just det fenomenet kan också till viss del förklara varför även vi (forumet) springer likt får efter olika blixtsnabba trender. Inte sällan får vi kollektiv panik när ett vin inte går att köpa, för att tre veckor senare när det åter är tillgängligt ha gått vidare och panika efter andra viner.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Just det fenomenet kan också till viss del förklara varför även vi (forumet) springer likt får efter olika blixtsnabba trender. Inte sällan får vi kollektiv panik när ett vin inte går att köpa, för att tre veckor senare när det åter är tillgängligt ha gått vidare och panika efter andra viner.
Haha, ja, hög igenkänningsfaktor på den.
 

Johan L

Medlem
Tja, vi har precis hört hur bolag manipulerar spotify för att deras band ska sälja mer och få bättre gigs. Nog måste vi väl tro att vinproducenter manipulerar CT-betyg för att sälja mer vin för dyrare pris?

Känns inte jämförtbart. Manipulation av Spotify-lyssningar kan ge väldigt stort genomslag och är nog betydligt bättre än att t ex försöka få musikskribenter att skriva om ens låtar. Manipulation av CT borde vara betydligt mer begränsat och man får nog större genomslag med andra metoder. Att (försök till) marknadsmanipulation med andra metoder sker har jag däremot inga tvivel om.
 

chambertin

Medlem
Hur mycket manipulerar vinproducenter betygen enligt er?
Via CT tror jag att det är svårt då (i alla fall jag själv och flera jag känner) jag i princip alltid filtrerar bort betyg som sticker ut alltför mycket.
V.g manipulation så är väl historien med Jay Miller på WA och Pancho Campo en av de mer omfattande skandalerna på hög nivå de senaste åren. Framför allt med tanke på WAs inlfytande på viners efterfrågan och deras prissättning.
Hela historien drogs fram i ljuset av Jim Budd (vinbloggare om Loire):
http://jimsloire.blogspot.com/2011/12/jay-miller-leaves-wine-advocate.html
https://www.decanter.com/wine-news/opinion/guest-blog/millers-resignation-the-story-110577/
https://www.gerrydawesspain.com/2011/12/worst-taste-of-campo-and-miller-another.html
(skrolla ner en bit för att komma till bloggposten)

Utöver detta så kommer jag att tänka på Luka Maroni vars poängsättning lämnar en del övrigt att önska.
 
Instämmer med de som menar att det kanske inte ger så mycket effekt av att försöka betygsätta viner på CT för att få upp intresset. Däremot har jag nog vid mer än ett tillfälle kunnat konstatera både spår av just märkliga recensenter som t ex bara hyllar viner från en viss producent men inte har några andra recensioner inlagda. Eller motsatsen, någon som bara har varit aktiv genom att kritisera en viss producents viner men inte gjort några andra recensioner. Tenderar att försvinna i mängden om det är välkända viner med stor volym, men för en del udda viner från mindre kända vinproducenter och -regioner kan man ju märka detta och då bli litet fundersam. Men som sagt, det är ju inget man går slaviskt på och om man följer ett antal likasinnade "trackers" så utvecklas ju med tiden ett rätt stort nätverk av andra personer som man känner tillit till och kan använda som kompass.
 
Toppen