This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, det förekommer. Så frågan är hur mycket tror ni vinproducenter manipulerar betygen på CT?Mja en annan liknelse blir väl stödköp på systembolaget vilket gör att ett vin hamnar på hyllan för det "säljer mycket" och det förekommer ju absolut.
Jupp, artikel i någon sthlmstidning nyligen.Stöd köp på systembolaget något konkret som hänt?
Betvivlar absolut inte att de sker skulle mest vilja om någon hört/sett något konkret exempel.
Tror att det skulle vara ganska lätt att genomskåda. Har du något exempel där du tror att det har hänt? Om många användare ger höga betyg på viner från en viss producent, men inga eller låga betyg på viner skulle det vara ett tecken på manipulation.Hur mycket manipulerar vinproducenter betygen enligt er?
Njae, inte direkt. Men om man läser hur psykologisk forskning visar hur första värdet påverkar hur vi andra uppskattar något så tror jag att det skulle vara ett ganska enkelt sätt att manipulera som dessutom vore svårt att genomskåda.Tror att det skulle vara ganska lätt att genomskåda. Har du något exempel där du tror att det har hänt? Om många användare ger höga betyg på viner från en viss producent, men inga eller låga betyg på viner skulle det vara ett tecken på manipulation.
Kan nog förekomma på viner där det bara finns några flaskor totalt, men knappast på sånt som finns i stora mängder.
Just det fenomenet kan också till viss del förklara varför även vi (forumet) springer likt får efter olika blixtsnabba trender. Inte sällan får vi kollektiv panik när ett vin inte går att köpa, för att tre veckor senare när det åter är tillgängligt ha gått vidare och panika efter andra viner.Njae, inte direkt. Men om man läser hur psykologisk forskning visar hur första värdet påverkar hur vi andra uppskattar något så tror jag att det skulle vara ett ganska enkelt sätt att manipulera som dessutom vore svårt att genomskåda.
Kahneman kallar det ankarpunkter och han har visat att om man sätter ett högt första värde så kommer alla andra sätta ett högre värde och på samma sätt kan man också manipulera genom att sätta ett lågt första värde vilket då skulle leda till att följande också sätter ett lägre värde.
Haha, ja, hög igenkänningsfaktor på den.Just det fenomenet kan också till viss del förklara varför även vi (forumet) springer likt får efter olika blixtsnabba trender. Inte sällan får vi kollektiv panik när ett vin inte går att köpa, för att tre veckor senare när det åter är tillgängligt ha gått vidare och panika efter andra viner.
Tja, vi har precis hört hur bolag manipulerar spotify för att deras band ska sälja mer och få bättre gigs. Nog måste vi väl tro att vinproducenter manipulerar CT-betyg för att sälja mer vin för dyrare pris?
Via CT tror jag att det är svårt då (i alla fall jag själv och flera jag känner) jag i princip alltid filtrerar bort betyg som sticker ut alltför mycket.Hur mycket manipulerar vinproducenter betygen enligt er?