Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Cellartracker + NFC/streckkod

fluff

Medlem
Hej,

Vet inte om det är någon av finewines medlemmar som använder sig av Cellartrackers funktion för att skapa unika streckkoder för respektive flaska. Jag fick dock en idé att nyttja små NFC-stickers ("RFID-taggar") för att hålla ordning på mina flaskor så jag satte mig och knåpade ihop en app (Android) som helt enkelt hämtar upp ens inventarielista från CT och sedan låter dig skriva flaskunika NFC-taggar.

För att inte bygga ett helt eget system så fungerar NFC-taggen så att den som standard öppnar en länk till CT:s mobilsida och direkt tar dig till flaskan vilket gör att du direkt i CT kan välja om du vill markera flaskan som uppdrucken, såld, flytta den eller läsa mer info om den.

Detta är enbart ett hobbyprojekt men finns det någon som är intresserad av att nyttja funktionen och betatesta lite?

/Fluff
 
Trådskapare
fluff

fluff

Medlem
coolt, bygg till iphone så är jag på :)
Tyvärr är inte iphone:s NFC-API öppet så att man kan utveckla mot det. Sedan verkar det finnas osäkerhet kring huruvida antennen i iphonen är tillräckligt stark för att klara av att skriva NFC-taggar.

Jag testar gärna!
Har Android fån och pad.
Återkommer så snart jag har putsat upp gränssnittet lite!
 
Hej,

Vet inte om det är någon av finewines medlemmar som använder sig av Cellartrackers funktion för att skapa unika streckkoder för respektive flaska. Jag fick dock en idé att nyttja små NFC-stickers ("RFID-taggar") för att hålla ordning på mina flaskor så jag satte mig och knåpade ihop en app (Android) som helt enkelt hämtar upp ens inventarielista från CT och sedan låter dig skriva flaskunika NFC-taggar.

För att inte bygga ett helt eget system så fungerar NFC-taggen så att den som standard öppnar en länk till CT:s mobilsida och direkt tar dig till flaskan vilket gör att du direkt i CT kan välja om du vill markera flaskan som uppdrucken, såld, flytta den eller läsa mer info om den.

Detta är enbart ett hobbyprojekt men finns det någon som är intresserad av att nyttja funktionen och betatesta lite?

/Fluff
Jag är intresserad men men undrar hur du skriver ut RFID taggarna. Präglar du dem via telefonen?
 
Trådskapare
fluff

fluff

Medlem
Vad kostar en tagg i dag?

En annan fråga,klarar signalstyrka att scanna en hel låda eller tar man flaska per flaska?

PS. Sorry om jag har många frågor
I mindre batcher om tex 100 st så betalar man idag ca 4 kr/tagg.

Läsavståndet är några cm så det går inte att scanna en hel låda utan det måste bli per flaska (eller om man sätter flera taggar på en låda såklart)
 
Toppen