Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Chablis Premier Cru

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nån som har nåt bra tips på Premier Cru från Chablis? Vilket av de 40 är bra, bäst?
Du menar alltså de 40 premier cru-vingårdarna. Generellt måste man väl säga att producent (stil och kvalitet) och årgång spelar större roll än vilken vingård på samma klassificeringsnivå, som överallt annars i Bourgogne. De på högra stranden av floden Serein, de som flankerar grand cru-kullen, räknas väl som grupp som lite bättre än de på vänstra stranden p.g.a. att de genomsnittligt ger lite kraftigare viner. Fèvre brukar framhålla Vaulorent (en del av Fourchaume) som den bästa premier crun, eftersom den ligger på samma kulle som grand cru-vingårdarna. Montée de Tonnerre brukar väl också ses som bra.

Nu har detta för all del inget med förfalskad eller äkta Rousseau att göra...
 

Magnus Ö

Medlem
Jag var i Paris nyligen och fick tips om "La Forest" som ska vara rätt trevlig. Den är en Premier Cru. Fick även med mig en flaska hem som ligger i kylen. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag var i Paris nyligen och fick tips om "La Forest" som ska vara rätt trevlig. Den är en Premier Cru.
Vänstra stranden, så bör vara lite lättare i stilen än de jag nämnde ovan. Å andra sidan gör ju Dauvissat - den förmodligen näst bäste chablisproducenten - en La Forest, så var det en sådan så var det säkert ett bra tips. (Dauvissat finns ej på SB.)
 

Sigdarve

Medlem
Min första chablis. Köpt 1982. Fult vinglas jag hade.

1978.jpg
 

Gradin

Medlem
Vilken på bolan är bäst idag för runt 300?

Domaine Louis Michel & Fils släppte idag i tillfälliga sin Montée de Tonnerre -19 för 349:- och den skulle jag absolut hålla högt av de i samma prisklass, klart ung men med tid blir det bara bättre!
 

Sigdarve

Medlem
Domaine Louis Michel & Fils släppte idag i tillfälliga sin Montée de Tonnerre -19 för 349:- och den skulle jag absolut hålla högt av de i samma prisklass, klart ung men med tid blir det bara bättre!
Har du druckit den redan, eller varför anser du den bra?
 
Toppen