Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champ. 2008 i lägre prisregionen?

Jag tänkte passa på att fånga några 2008or när det nu finns en del i sortimentet nära oss. Fokus på de lägre prisregionerna, typ 300-450 kr. Jag har inga hangups på hus-stil, och är inte heller zero dosage-taliban. Söker egentligen inget konstigare än ett gott vin till attraktivt pris. Subjektivt såklart, men önskar ändå era tips, nu när det finns lite att vraka bland.

André Jacquart?
Palmer?
Claude Cazals?
Andra?

Hur skiljer de sig åt i stil?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
överlägset bäst champagne i det prissegmentet är Savart 2008 som jag bara gav ynka 315,- för!
och my gosh vad den har klått skumpor för det tredubbla priset vid provningar under de senaste åren
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
överlägset bäst champagne i det prissegmentet är Savart 2008 som jag bara gav ynka 315,- för!
och my gosh vad den har klått skumpor för det tredubbla priset vid provningar under de senaste åren

Schysst om att bifoga en länk till ett vin som är slut och inte ge några andra förslag på var det kan köpas. Varsågod! Så tar vi helg på det :cigarr:
 

Elvis

Medlem
Mitt tips blir André Jacquart 2008. Typisk odlarstil med exotisk frukt. Bra redan nu men kan självklart lagras.

Palmer gör bra champagner men är lite anonyma och saknar karaktär. Också bra som unga.

Claude Cazals har jag inte druckit på många år men är också intressant!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det går nog kanske fortfarande att tjata till sig 2008 Legras & Haas på magnum från FVL om man mailar dem och ber snällt.
Sjukt bra skumpa för pengarna och oförklarligt ännu bättre på magnum än halvmagnum, vet inte om det är någon sorts placeboeffekt men jag tycker det iaf... Att det är en av de billigare nollåttorna på mag gör det ju inte sämre.
Disclaimer: Enligt Legras själva så kommer de sluta sälja den på magnum typ nu för att sen släppa den igen om X-antal år så det kan vara så att den inte går att få längre...
 

MartinE

Medlem
De du nämner är alla intressanta, men även jag skulle ranka AJ högst av dem.

Men ärligt talat, du kan köpa vilken 2008:a som helst! Du kommer att bli nöjd. Årgången är helt fantastisk och har en oerhört hög lägstanivå. Betänk dock att champagnerna från 2008 fortfarande är mycket unga och kommer att vinna väldigt mycket på lång lagring! Ska du dricka dem idag rekommenderar jag att öppna flaskorna och hälla upp långt i förväg (alt dekantera)! Av de 2008or jag druckit (uppskattningsvis åtminstone 35-40 olika) har alla, vi de tillfällen jag lyckats spara något av resp flaska, varit klart bättre dag 2 eller 3!
 
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
Tack för tipsen! Överraskande väl i linje med indikerad budget :)
Jag tog den säkra utvägen och mixade lite av varje bland alla de 3 jag spanat på. Om fler tips ramlar in är det inte värre än att jag fyller på lite till... Och ansatsen är absolut att låta de vila ett par år. Om det går...
 
Toppen