Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2008 - topp 5

Wintermute

Medlem
Vi har nu hunnit dricka lite olika 08or. Hur ser topp 5 ut? Sorterade efter hur de var när vi drack dem. Potentialpoäng är lite för kontroversiellt. Min illfundiga plan är att släppa loss Excel på våra svar och se om vi är överens om någonting...
För mig ser det ut såhär.
1) Pol Roger BdB
2) Alfred Gratien Cuvée Paradis
3) Damien Hugot BdB
4) Pol Roger Vintage
5) Veuve Clicquot Rosé
 

FredrikC

Medlem
Kul tråd!
1: Pol Roger Winston Churchill 2008 (överlägsen efter min tredje flaska provades, den var helt ruggigt bra)
2: Dom Perignon 2008(riktigt bra även denna)
3: Louis Roederer Cristal 2008(blir bara mer djup och frukt för varje flaska jag provar)
4: Pol Roger vintage 2008(ruggigt prisvärd!)
5: Bollinger la Grande annee 2008 (väldigt fräsch och bra)

Tilläggsfråga. Är det någon annan än Krug och Ruinart som inte släppt 08 än?
 

FredrikC

Medlem
1. Bollinger La Grande Anneé
2. Louis Roederer Vintage
3. Dom Perignon
4. Winston
5. Delamotte

I skrivande stund så har jag ej testat så många utan sparar på de flesta.
Hur länge sen har det du drack Winston? När de släpptes förstår jag att du håller den längre ner än LGA men min senaste flaska var så otroligt mycket bättre än den första jag drack.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur länge sen har det du drack Winston? När de släpptes förstår jag att du håller den längre ner än LGA men min senaste flaska var så otroligt mycket bättre än den första jag drack.
Senast jag drack den var 24 December 2018.
Så möjligtvis har det hänt grejer sen dess :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kul tråd!
1: Pol Roger Winston Churchill 2008 (överlägsen efter min tredje flaska provades, den var helt ruggigt bra)
2: Dom Perignon 2008(riktigt bra även denna)
3: Louis Roederer Cristal 2008(blir bara mer djup och frukt för varje flaska jag provar)
4: Pol Roger vintage 2008(ruggigt prisvärd!)
5: Bollinger la Grande annee 2008 (väldigt fräsch och bra)

Tilläggsfråga. Är det någon annan än Krug och Ruinart som inte släppt 08 än?
Billecart, Selosse, Henriot Hermera (Ruinart?, Dom Ruinart gjordes inte)
 

FredrikC

Medlem
Har bara 2 kvar, så får leta upp någon
restaurang sen med flarran. :)
Ajfan då får du spara dem.
Billecart, Selosse, Henriot Hermera (Ruinart?, Dom Ruinart gjordes inte)
Billecart finns väll redan? Eller har de någon specialare?
Spännande med en annan henriot, den ska jag absolut lägga vantarna på då jag tycker vanliga 08 från dem är ruggigt prisvärd.
Hur säker är du på att de inte gjort dom ruinart 08? De ska släppa 09an nu snart men frågan är varför de skulle hoppa 08 i såntfall?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul tråd!
1: Pol Roger Winston Churchill 2008 (överlägsen efter min tredje flaska provades, den var helt ruggigt bra)
2: Dom Perignon 2008(riktigt bra även denna)
3: Louis Roederer Cristal 2008(blir bara mer djup och frukt för varje flaska jag provar)
4: Pol Roger vintage 2008(ruggigt prisvärd!)
5: Bollinger la Grande annee 2008 (väldigt fräsch och bra)

Tilläggsfråga. Är det någon annan än Krug och Ruinart som inte släppt 08 än?
Henriot & Salon är de enda andra prestige jag kan komma på
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ajfan då får du spara dem.

Billecart finns väll redan? Eller har de någon specialare?
Spännande med en annan henriot, den ska jag absolut lägga vantarna på då jag tycker vanliga 08 från dem är ruggigt prisvärd.
Hur säker är du på att de inte gjort dom ruinart 08? De ska släppa 09an nu snart men frågan är varför de skulle hoppa 08 i såntfall?
B-S; Nicholas Francois, Louis och Elisabeth
Ruinart:100% info från deras vinmakare! vad den egentliga anledningen var är nog inget dem kommer säga! Stora lager, druvorna till DP....
 

FredrikC

Medlem
B-S; Nicholas Francois, Louis och Elisabeth
Ruinart:100% info från deras vinmakare! vad den egentliga anledningen var är nog inget dem kommer säga! Stora lager, druvorna till DP....
Vad tråkigt med Dom Ruinart. Riktigt trevligt hus att besöka och hade sett fram emot den champagnen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tilläggsfråga. Är det någon annan än Krug och Ruinart som inte släppt 08 än?
Billecart, Selosse, Henriot Hermera (Ruinart?, Dom Ruinart gjordes inte)
Då lägger jag till bl.a. dessa:
- Bollinger R.D.
- Bollinger VVF 2008 har väl heller inte synts till, även om 2009 och 2010 har släppts?
- Charles Heidsieck Blanc des Millénaires
- Dom Pérignon Rosé (som inte kommer samtidigt som vanliga dompan)
- Gosset Celebris
- Bruno Paillard N.P.U.
- Pommery Cuvée Louise
- Lanson Noble Cuvée (den vanliga + Blanc de Blancs)
 
Toppen