Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 2017, är den så dålig?

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner. :)

Fick hem några flaskor från Plus de Bulles idag och när jag jämförde basår på Dehours tyckte jag det blev intressant.
Flaskan med 2018-bas innehåller 7% reservviner, flaskan med 2017-bas 48% reservviner.

Har väl uppfattat att 2017 inte kommer gå till historien i champagne men blir nyfiken på om det bara är årgången eller andra orsaker till skillnaderna i hur de gjort vinet. Är det andra som sett liknande?
Sen är flaskan med 2017-bas en magnum och flaskan med 2018-bas en halvmagnum, det kan ju inverka men näppe så mycket. Eller hade Dehours helt enkelt alldeles för mycket reservviner liggande..?:rolleyes:


thumbnail_20211128_133104.jpg


thumbnail_20211128_133117.jpg


Lite snabba lättlästa länkar om 2017:
Wine Scholar Guild
Jancis Robinson
The Finest Bubble
Moët tycker 2017 ändå gick bra....
 

buteljen

Medlem
Så här skriver Michel Jamais om 2017 och reservvinerna
Vinerna saknar djup och intensitet och samtidigt också fräschör. Få hus kommer att lansera några större volymer av årgångschampagne, än mindre (om ens någon) mängd prestigechampagne kommer att produceras. Istället tvingas många champagnehus ta en större del från sina lager av reserveviner för att lyfta de årgångslösa cuvéerna.
 

Wintermute

Medlem
Såhär tycker systembolaget.se och ger betyget 3.
Våren och sommaren var generellt varma med inslag av väderomslag som gjorde att vingårdarna drabbades av frost och hagel, vilket skadade druvklasarna. På vissa håll började skörden redan i slutet av augusti på grund av det varma vädret. Regn under skörden ledde på sina håll till angrepp av svampen botrytis, vilket krävde noggrann sortering och snabb plockning av druvorna. Syranivå och potentiell alkoholnivå ser lovande ut trots det svåra vädret. Chardonnay klarade sig bäst följt av pinot noir och pinot meunier, som led av övermognad
 

Vingubben

Medlem
Halloj vinvänner. :)

Fick hem några flaskor från Plus de Bulles idag och när jag jämförde basår på Dehours tyckte jag det blev intressant.
Flaskan med 2018-bas innehåller 7% reservviner, flaskan med 2017-bas 48% reservviner.

Har väl uppfattat att 2017 inte kommer gå till historien i champagne men blir nyfiken på om det bara är årgången eller andra orsaker till skillnaderna i hur de gjort vinet. Är det andra som sett liknande?
Sen är flaskan med 2017-bas en magnum och flaskan med 2018-bas en halvmagnum, det kan ju inverka men näppe så mycket. Eller hade Dehours helt enkelt alldeles för mycket reservviner liggande..?:rolleyes:


Visa bifogad bild 24884

Visa bifogad bild 24885

Lite snabba lättlästa länkar om 2017:
Wine Scholar Guild
Jancis Robinson
The Finest Bubble
Moët tycker 2017 ändå gick bra....
Tiden på jästen skiljer sig också rätt rejält.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ingen expert på området men druckit en heldel 2017 nu och skulle vilja påstå att den är helt okej men känns lite som en medioker mellan årgång. Jag tycker -16 är mer stram och klassik i stilen och testat en del -18 som är mer intressant och riklig, lider inte utav värmen på sammasätt som tex -05 & -15 gör.
Att flera producenter väljer att inte göra årgångsviner 2017 känns förståligt
 
2017 har jag inte varit imponerad av alls hittills, men har inte provat BdB där.

Vid skörden 2018 pratade man om ännu en legendarisk årgång, och det är väl många år kvar innan vi vet, men hur går tongångarna nu?
 
2017 var framförallt ett riktigt dåligt år för de två Pinot-varianterna. Mycket röta gjorde att det var svårt att få bra druvmaterial, troligen därav betydligt större andel reservvin i @LarsW exempel (då blandningen är majoritet PM)

Chardonnay var något bättre så ska man köpa 2017, leta efter BdB i första hand.
 
Har druckit en del 2017, några ”rena” 2017 och några ”blandade” 2017 (med både yngre och äldre årgångar). Dock bara BdB. Har inte uppfattat dessa som dåliga/sämre viner generellt, såklart svårt att säga utan att ställa dom direkt mot andra årgångar, men jag har verkligen uppskattat det jag druckit…:)
 

jrick

Medlem
Har druckit en del 2017, några ”rena” 2017 och några ”blandade” 2017 (med både yngre och äldre årgångar). Dock bara BdB. Har inte uppfattat dessa som dåliga/sämre viner generellt, såklart svårt att säga utan att ställa dom direkt mot andra årgångar, men jag har verkligen uppskattat det jag druckit…:)
Jag har inte provat så mycket men de få jag har, så håller jag med. Hos många odlare innebar den dåliga kvaliteten på skörden framförallt att man slängde mycket druvor och fick mindre vin, men inte dålig kvalitet på det man ändå gjorde (även om inte heller toppkvalitet antagligen). Mängden reserv-vin i många blandningar har nog mer med brist på faktiskt vin från 2017 att göra än att man behövde "höja kvaliteten" på det som hamnade i flaska. Tror jag, av det jag läst. Någon annan kan säkert påpeka hur fel jag har.
 
2017 har jag inte varit imponerad av alls hittills, men har inte provat BdB där.

Vid skörden 2018 pratade man om ännu en legendarisk årgång, och det är väl många år kvar innan vi vet, men hur går tongångarna nu?
Av vad jag hört ska 2018 vara riktigt bra. Dock i skuggan av 2019 som det pratas än högre om. Trion 18-19-20 verkar alla blivit mycket lyckade, 30 år efter den legendariska trion 88-89-90.
 
Toppen