Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - andra jäsning utan tillsatser

buteljen

Medlem
Helgens hygge i Byen :)
...

IMG_6009.jpg

2007 Agrapart Champagne Grand Cru Experience BdB Brut Nature
Det här var tydligen ett väldigt speciellt vin:
“ … it is a wine that is totally unique in the world of Champagne …The story goes something like this... in 2002 Agrapart sought and (remarkably) received permission from the local authorities to begin experimenting with a wine that would be produced without any additions at all, including no addition of liqueur de tirage or liqueur d'expédition. That is to say, no sugar has been added at all, even for the second fermentation. In its place, Agrapart received permission to use natural must (grape juice) from his own vineyards as the liqueur de tirage to bring on the second fermentation, enabling him to produce a Champagne that was solely the product of grapes. No one knows how Agrapart managed to get this permission and he just smiles when he is pressed on this question. He is clearly a man of significant charm and persuasive powers. This rare Champagne is the result of the five years of trials that followed. It's an equal blend of the 2007 wines that went into the Avizoise and Minéral cuvées of this vintage, "dosed" with the juice of 2008 (20 per cent) from the same vineyards, to kick-start the secondary fermentation in bottle. There was also no yeast additions for either fermentation and the wine was not fined or filtered. There was obviously a lot of trial and error and the 2007 is the first ever release. It's a fascinating, unique wine, and a wine of historical significance.”

"Most Champagne" Agrapart told us "is 95% juice, and 5% other things: water, sugar, sulfur, and yeast." With this wine, the aim is to make a Champagne that is 100% "jus de raisin," which requires a second fermentation using cellar yeast and must from the current vintage rather than the sugar and neutral yeast combination used to create bubbles in virtually every other Champagne under the sun. This is the fifth time Agrapart has made this cuvée, and it's the first time he's been allowed to label it as "Champagne" because in every other edition, the CIVC (Champagne's regulating body) did not deem it Champagne-like enough to earn appellation status.”
Vinet består alltså av cirka 80% vin från 2007 blandat med 20% druvmust från 2008. Ganska lite mousse. Vet ej när det degorgerades.
Oerhört friskt, tight, stramt, mineraliskt, energiskt, elegant. I doften citrus, blommig, väldigt lite autolytiska noter. I smaken citrus och gröna vindruvor. Inget stort djup och ingen lång finish. Kom aldrig riktigt loss kändes det som. Men en väldigt spännande champagne med en oerhörd nerv i sig. Behöver mer tid (?) och mycket mer luft än vad det fick under denna lunch.
...
 

Attachments

  • IMG_5953.jpg
    IMG_5953.jpg
    68,8 KB · Visningar: 66
Last edited by a moderator:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
tyckte du de var intressant så borde du också prova Pouillon Chemin du Bois, har jag förstått de rätt så är de lite samma grej när de kommer till metod.
Spännande - jag kan inte hitta något om att Pouillon pytsar i druvmust från året efter inför prix de mousse. Har du en länk?
Fattade först efteråt hur den var gjord när jag läste om den. Det som är lite kul är att jag utbrast under lunchen "alltså den här smakar verkligen grön vindruva, det brukar jag aldrig känna i champagne" :). Den var väldigt speciell men vet inte riktigt om det är min stil.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
tyckte du de var intressant så borde du också prova Pouillon Chemin du Bois, har jag förstått de rätt så är de lite samma grej när de kommer till metod.
Du förväxlar inte tillsatt socker efter degorgering (dosage) med tillsatt socker efter första jäsningen (tirage)?
Spännande - jag kan inte hitta något om att Pouillon pytsar i druvmust från året efter inför prix de mousse. Har du en länk?
Fattade först efteråt hur den var gjord när jag läste om den. Det som är lite kul är att jag utbrast under lunchen "alltså den här smakar verkligen grön vindruva, det brukar jag aldrig känna i champagne" :). Den var väldigt speciell men vet inte riktigt om det är min stil.
Chemin du Bois görs numera utan svavel och socker. Tror 2009 är sista med tillsatser. Att den inte skulle ha någon tirage har jag inte hört. Visste inte ens att det fanns tills nu.
 

Esko

Medlem
Den var väldigt speciell men vet inte riktigt om det är min stil
De ska väl vara så low intervention som de nu går. Men fick de beskrivit för mig att de ska enbart vara jäst druvmust och inget annat tillsatt i flaskan.

Sen är de säkert med intressant än bra. Har själv inte druckit.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
De ska väl vara så low intervention som de nu går. Men fick de beskrivit för mig att de ska enbart vara jäst druvmust och inget annat tillsatt i flaskan.

Sen är de säkert med intressant än bra. Har själv inte druckit.
Fast i Experience tillsätts ju ojäst druvmust som tirage ....
 

Esko

Medlem
Fast i Experience tillsätts ju ojäst druvmust som tirage ....
Visserligen. Men jag tolkar de som att de är ojäst av samma must som utgör resten av innehållet. Men okej inget annat än just druvmust i flaskan. Ffa har man tryckt på att de inte är socker eller svavel tillsatt. Vad skulle tiragen då bestå av?
 

Jos

Medlem
Att den inte skulle ha någon tirage har jag inte hört. Visste inte ens att det fanns tills nu.
Fast det har den ju uppenbarligen. Känns som lite överdriven hype på ett vin som egentligen är en snudd på vanlig non-dosage. Tirage är väl just söt druvmust så det är väl bara att han hoppat över extra tillsatt jäst och/eller socker
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Och ingen jäst eller socker?

Då blir det nog ganska lågt tryck / mousse i flaskan eller? Man behöver inte heller degorgera eftersom det inte finns några jästrester.
Ingen tillsatt jäst men "cellar yeast" och druvmust från nästföljande vintage. Inget socker.
Enligt Jancis skall det vara " The usual six atmospheres of pressure". Men det var väldigt lite bubblor i vinet och det kändes väldigt "vinöst".
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Fast det har den ju uppenbarligen. Känns som lite överdriven hype på ett vin som egentligen är en snudd på vanlig non-dosage. Tirage är väl just söt druvmust så det är väl bara att han hoppat över extra tillsatt jäst och/eller socker
Men är det inte ovanligt att så mycket som 20% av innehållet i flaskan är tirage/söt druvmust? Jag antar att hans 20% must i flaskan innehåller ungefär lika mycket socker som den "vanliga" tiragen?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Men är det inte ovanligt att så mycket som 20% av innehållet i flaskan är tirage/söt druvmust? Jag antar att hans 20% must i flaskan innehåller ungefär lika mycket socker som den "vanliga" tiragen?
Ja precis, druvmust innehåller säkert en hel del socker men möjligen behöver han pytsa i extra stor volym för att få tillräcklig jäsning
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Ja precis, druvmust innehåller säkert en hel del socker men möjligen behöver han pytsa i extra stor volym för att få tillräcklig jäsning
Jo han pytsar i 15 cl druvmust o en vanlig tirage är 5 cl vad jag har läst. Men hur menar du med att det är snudd på vanlig non-dosage? Det är ju inte dosagen som är grejen med vinet utan vad man tillfört vid second fermentation? Men det kanske är många nuförtiden som pytsar i enbart ofermenetrad druvmust istället för den vanliga normala tiragen när man skapar bubblorna? Vilka menar du då i sådanafall? #nyfiken
 
Last edited:

Jos

Medlem
Jo han pytsar i 15 cl druvmust o en vanlig tirage är 5 cl vad jag har läst. Men hur menar du med att det är snudd på vanlig non-dosage? Det är ju inte dosagen som är grejen med vinet utan vad man tillfört vid second fermentation? Men det kanske är många nuförtiden som pytsar i enbart ofermenetrad druvmust istället för den vanliga normala tiragen när man skapar bubblorna? Vilka menar du då i sådanafall? #nyfiken
Menar att han ”modifierar” tiragen lite men typ thats it
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Man lär sig något nytt varje dag :):)
Förhoppningsvis. :)

Därför var jag tvungen att gräva vidare i ämnet. Jag har själv funderat på hur producenter med vildjäst gör med andra jäsningen. Har utgått från att de åtminstone tillsätter socker.

Måste vara väldigt osäkert att ha andra jäsningen på flaska med ojäst druvmust. Vad händer om andra jäsningen inte sätter igång och kan man se det tydligt? Buteljens flaska antyder vissa problem eftersom Agraparten hade dålig mousse.

@Esko har rätt. Chemin du Bois görs numera helt utan tillsatt socker i tiragen (endast druvsocker i den ojästa druvmusten alltså). Pouillon själv har rätt knapphändig information men beskriver det bara som "methode Pouillon". Finns en del andrahandskällor med.

Kollade på min 2008a och även den är jäst på flaska med enbart druvmust om jag förstår rätt. Hade inte noterat detta tidigare och inget Pouillon nämnde när jag besökte honom 2019. Fast vi provade å andra sidan aldrig Chemin du Bois. Lite märkligt ändå är att 08an har 4 g tillsatt socker i dosagen så något omständlig omväg kan tyckas.:rolleyes: Kanske visste han målet men ville ta små steg på vägen.
20211111_093004.jpg


2009 är helt utan socker. Alltså 0 dosage men kommer jag ihåg rätt är det svavel i. Efter 2009 är Chemin du Bois osvavlad. Jag föredrar 2008 före 09 alla dagar i veckan och är inte sugen på att betala 50 % mer för senare årgångar som dessutom är osvavlade.
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Förhoppningsvis. :)

Därför var jag tvungen att gräva vidare i ämnet. Jag har själv funderat på hur producenter med vildjäst gör med andra jäsningen. Har utgått från att de åtminstone tillsätter socker.

Måste vara väldigt osäkert att ha andra jäsningen på flaska med ojäst druvmust. Vad händer om andra jäsningen inte sätter igång och kan man se det tydligt? Buteljens flaska antyder vissa problem eftersom Agraparten hade dålig mousse.

@Esko har rätt. Chemin du Bois görs numera helt utan tillsatt socker i tiragen (endast druvsocker i den ojästa druvmusten alltså). Pouillon själv har rätt knapphändig information men beskriver det bara som "methode Pouillon". Finns en del andrahandskällor med.

Kollade på min 2008a och även den är jäst på flaska med enbart druvmust om jag förstår rätt. Hade inte noterat detta tidigare och inget Pouillon nämnde när jag besökte honom 2019. Fast vi provade å andra sidan aldrig Chemin du Bois. Lite märkligt ändå är att 08an har 4 g tillsatt socker i dosagen så något omständlig omväg kan tyckas.:rolleyes: Kanske visste han målet men ville ta små steg på vägen.
Visa bifogad bild 24701

2009 är helt utan socker. Alltså 0 dosage men kommer jag ihåg rätt är det svavel i. Efter 2009 är Chemin du Bois osvavlad. Jag föredrar 2008 före 09 alla dagar i veckan och är inte sugen på att betala 50 % mer för senare årgångar som dessutom är osvavlade.
Bra grävt!! :)
 
Toppen