Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2014

Kommer in allt mer information. Fick detta svar från Pierre Peters

Champagne Pierre PETERS Anders It's a bit too early to say. My first feeling is that's not better than 2013 which is on the top of my classification as with 2008. I think close to 2012. But, anyway, we got now a great trilogy in Chardonnay.

10712735_10152437407647198_3609832696107315461_n.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag har frågat runt lite med några småodlare men det var fortfarande lite oklart då. Ska bli spännande att höra.
Vad sägs annars då ifrån andra källor?
 

Sveprod

Medlem
De (få och små) kanaler som jag hört ifrån säger att det verkar väldigt lovande. Men jag har inte mer utvecklande svar än så... Chardonnay-druvorna är det då de har menat.
 
Trådskapare
A
Jag har frågat runt lite med några småodlare men det var fortfarande lite oklart då. Ska bli spännande att höra.
Vad sägs annars då ifrån andra källor?

Det är egentligen för tidigt att säga hur vinet från 2014 blir men de odlare jag har haft kontakt med verkar alla nöjda. De initiala siffrorna som PP publicerade visar på en bra balans så det är bara att hoppas.
 
Trådskapare
A
För att gå lite off-topic, var 2013 ett riktigt bra år?
Generellt så har de jag pratat med varit nöjda/mycket nöjda med 2013 som årgång. Fått förmånen att prova en del från fat, både i samband med skörden och olika perioder efteråt och då får man ju också ett utmärkt tillfälle att prata med vinodlaren. Tror vi kommer få se en hel del intressanta viner från året.
 

Elvis

Medlem
Intressant att Pierre Peters talar om 2012-2014 som en "great trilogy". Jag trodde att 2012 var ett knepigt år. Min söner är nämligen födda 2010 och 2012 och jag hade intrycket att båda var lite knepiga årgångar och att jag skulle få förlita mig på terroirviner som Clos des Goisses.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Intressant att Pierre Peters talar om 2012-2014 som en "great trilogy". Jag trodde att 2012 var ett knepigt år. Min söner är nämligen födda 2010 och 2012 och jag hade intrycket att båda var lite knepiga årgångar och att jag skulle få förlita mig på terroirviner som Clos des Goisses.
Vissa var lite tveksamma vid skörden men nu är nog de flesta nöjda/mkt nöjda med årgången. 2012 var en liten skörd det blir tex ingen Krug vintage.
 

JakobS

Medlem
Vissa var lite tveksamma vid skörden men nu är nog de flesta nöjda/mkt nöjda med årgången. 2012 var en liten skörd det blir tex ingen Krug vintage.

Det är ungefär så jag uppfattat det också, väldigt bra kvalité men liten skörd. Att 2009-2011 inte direkt varit några imponerande årgångar gör väl också att om 2012 ger bra viner så lär mycket av det gå in i standardvinerna för att få upp kvaliteten, eller är det bara en slutsats jag drar felaktigt? :)
 
Trådskapare
A
Det är ungefär så jag uppfattat det också, väldigt bra kvalité men liten skörd. Att 2009-2011 inte direkt varit några imponerande årgångar gör väl också att om 2012 ger bra viner så lär mycket av det gå in i standardvinerna för att få upp kvaliteten, eller är det bara en slutsats jag drar felaktigt? :)

Det har varit så tidigare. Framförallt de större husen prioriterar sin standardcuvée. De behöver också reservvin för framtida bruk. Har inte sett så mycket skrivet om det ännu men det kommer nog vad det lider.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är ungefär så jag uppfattat det också, väldigt bra kvalité men liten skörd. Att 2009-2011 inte direkt varit några imponerande årgångar gör väl också att om 2012 ger bra viner så lär mycket av det gå in i standardvinerna för att få upp kvaliteten, eller är det bara en slutsats jag drar felaktigt? :)
2009 är helt klart en bra årgång. Hög druvmognad så lite åt det varma hållet, men mitt intryck är att årgången är bättre än 2005, som också är i den stilen.
 

MartinE

Medlem
2009 är helt klart en bra årgång. Hög druvmognad så lite åt det varma hållet, men mitt intryck är att årgången är bättre än 2005, som också är i den stilen.
Jag håller med! Av de 2009or jag druckit har samtliga känts mycket lovande!

Angående 2014 verkar de flesta vara nöjda, framförallt när det gäller chardonnay, även om få verkar skrika så högt av glädje som man skulle vilja! Det hade ju varit kul om "sexårsregeln" hade fått verka ett tag till. Jag tänker givetvis på 1990, 1996, 2002, 2008... Fyra magiska årgångar - kanske de bästa någonsin!
 
Toppen