Decanter verkar matcha mig bäst men som svar på frågan kommer här facit!
Omdömen baseras helt på mina egna omdömen och jag dricker det mesta blint eller halvblint samt att jag betalar själv för vinerna till skillnad från J, J, J och J...
Mitt omdöme är även i första hand baserat på hur jag upplever årgången generellt idag och delvis hur kul den varit historiskt innan. Således får omdömet "den här kommer bli fantastiskt om 10-20 år" ingen inverkan.
2000 (4) Ingen långliggare men många 00or är i en fantastisk god fas nu om man gillar moget. Som senast bevisades av årets vin hittills, en helt underbar Challe 2000 som jag var övertygad om var en Krug. Många 00or har också varit roliga att dricka unga som exempelvis Winston. Cristal 00 magisk o.s.v.
2001 (?) Har bara druckit en eller två vad jag kan minnas och det var en hästodlare väster om väster typ Dehours eller Bedel. Inget fel på dessa men alldeles för liten sampel för att uttala sig. Självklart fanns det en anledning till att nästan alla hoppade 01 men av de vinerna som finns kanske det finns bra viner...
2002 (2) Amatörernas årgång, fortsatt stum och trist med en framträdande syra som tar för sig mer än en skrikande treåring på en fullsatt sommarbuss... Ingen charm med det ens om man är förälder och man får vänta många år för att förhoppningsvis om möjligt se storheten. Ska en årgång bedömas utifrån syra och behov av lagring, så ja då är 02 i topp ned sin stelopererade syrarygg men vad kommer hända med frukten när den väl är mogen? 96-varning här...
2003 (2) Enfant terrible när det begav sig. Varm och för tiden avvikande årgång vilket gjorde att ankarvärdet sattes. Kan ibland fortfarande uppfattas varmfruktig men vissa viner har faktiskt hållit ihop förvånansvärt bra. Krug 03 var kass vid släpp men helt underbar senast jag drack den och DP 03 pratas det väl om med. Har inte druckit så mycket och här bör man nu ändå veta vad man väljer för vin idag.
2004 (5) Allt på plats i form av fukt och syra samtidigt med charm och för mig har 04 levererat från start. GA 04 Rosé räcker väl med att nämna... Tyvärr släpptes 04 i en period då jag fortfarande lät mig påverkas av gratisdrickarna så jag köpte mer 02 eller åtminstone har jag druckit upp de flesta. Precis samma tabbe gjorde jag med 95 och 96...
2005 (2) Hmm, allt känns sämre om man provar blint mot andra årgångar med samma producent. Ingen stor årgång och en jag undviker.
2006 (1) Amatörgång nummer två får ett japanpoäng av ren provaktion! Plufsig, pompös och platt frukt med preoxtendenser... Några undantag går så klart att finna. Hugot 06 slog länge 08 men är nu lite trött och Henriot 06 har jag gillat.
2007 (3) Inget stort här men adekvat och 07 var bjussig i början med många brådmogna viner, framförallt på BdB-sidan vilket kan behövas ibland... exempelvis FdP och André Jacquart. GA är kanske den bästa 07a jag provat men kanske spelar det roll att det var sista utgåvan i "klassiska" flaskan.
2008 (5) Här säger jag som kritikerna. Till skillnad från andra kritikerårgångar som 96 och 02 har jag gillat och uppskattat de flesta 08or som unga. Känns även som 08 kommer hålla framåt. Hoppas på en ny 88 och även att 08 inte faller ihop som vissa varnar för! Svårt att sätta maxpoäng i dagsläget men inte mycket att anmärka på heller.
2009 (4) Ytterligare en bjussig årgång som var drickbar tidigt och inte förvånande att flera producenter släppte 09 före 08. André Jacquarts 09a är underbar och som vanligt Roederer. Inget för framtiden kanske men vem bryr sig.
2010 (3) Är väl i ärlighetens namn inte så lätt skilja på mot 09 men har nog ändå 09 hoppet före.
2011 (1) Enda årgången jag kan ta uteslutande på doften. Alldeles för många lider av grönstickiga pepprigar aromer av sparris och citrongräs. Andra dofter är paprika och urin... Inget kul alls. Finns så klart de viner som inte lider av detta men här måste man veta vad man väljer! Vilmart funkar som vanligt...
2012 (4) Det mesta på plats med frukt och syra samtidigt som det finns charm redan i sin ungdom.
2013 (5) Liknar 12 men med rakare hållning och fastare kropp. Magkänslan säger att det här är något stort och kan smyga upp som 95an gjort. Men i ärlighetens namn är det väl lite tidigt att bedöma samt att de gånger jag försökt skilja på 12 och 13 blint har det gått sådär...
2014 (3) Adekvat årgång som jag inte kan bedöma riktigt än men här säger magkänslan att det kan bli en smygis som kommer leverera om 10 år likt 97 och 98 som växte rejält i min bok och nu är riktiga favoriter, framförallt om man ska köpa till dagens priser...
2015 (4) Vinner i dagsläget före 14 för att den är lite brådmognare. GA 2015 fick jag blint och sattte som GA men kunde aldrig tro att det var den sensate... väldigt god redan nu, så pass att man kan oroa sig för framtiden men det är väl skitsamma. Finns väl tillräckligt med lagringsprojekt i de flestas källare.
2016- (?) Har inte druckit tillräckligt mycket för att göra någon seriös empirisk bedömning som är fristående från gratisdrickarnas. Dessutom är mycket ekade odlarviner och de lever så att säga sitt eget liv. Kan väl dock tycka att 17 får lite oförtjänt mycket kritik av det lilla jag provat. Med det sagt hoppar jag själv 17... men skyller på att man behöver prioritera och dessutom finns det ett värde att ha lite hopp mellan årgångarna om man gillar olika mognadsfaser. Däremot var Beräsches Aj 2017 sjukt bra men så är det rejält med ek...
Tänker att trion 2018-20 känss säker i alla fall och här får det bli lite som det blir.