Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne Damien Hugot

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Så då var det dags för lite nyheter på champagnefronten från oss på Cavisten Vinhandel.
Den här gången är det fyra viner från Champagne Damien Hugot.
BSA Etiquette-DH.jpg

Damien Hugot startade att göra vin under eget namn på tidigt 90-tal. Han hade några år tidigare tagit över drygt 3ha av sin fars marker i Chouilly (Grand Crû som gränsar till Cramant i söder och Cuis i väster) och lite Pinot Noir från Epernays utkanter. Han utökade senare sina ägor med mer Chouilly och två parceller i Cramant. En stor del av hans ägor består av riktigt gamla Chardonnayrankor planterade 1927, -51 och -57. I Chouilly så finns merparten av hans mark i läget ”Mont Aigu” som är ett av Chouillys, ja kanske Champagnes bättre lägen för Chardonnay.

Ni förstår kanske att med tanke på markinnhavet så är det Blanc de Blancs som gäller för Damien Hugot samt en liten del Rosé också där det egna vinet från Pinot Noir ingår. Det är ingen firma som lägger stora resurser på marknadsföring och reklam för Damien vill skynda långsamt och har också ambitionen att bygga på sitt lager med några tusen flaskor/år. Försäljningen ligger därför i nuläget på blygsamma 25000fl/år med ambitionen att nå 35000fl/år om några år. Huvuddelen av kunderna finns bland bättre restauranger i Frankrike och Japan (med bl.a La Crayère i Reims och Alain Ducasse i Japan som kunder). Även Andreas Larsson lär ha provat hans Rosé för några år sedan i en stor blindprovning och rankat den väldigt högt.

Damien är en av de mest noggranna vinmakare jag träffat. Han lämnar inget åt slumpen och tvekar inte att kassera en batch eller klassa ner den om den inte håller måttet. Pressvin ingår aldrig i hans viner och chaptalisering görs aldrig. Millésime görs t.ex inte speciellt ofta och årgångarna 2006 och 2008 (som vi tar in nu) kommer att följas av 2012.
10268402_674207895974990_3375849889134313061_n.jpg


På viniferingssidan är det rostfritt stål som gäller rätt igenom (förutom Vieilles Vignes som får ca 6mån på använda Bourgognefat liksom det röda vinet till Rosén). Malolaktiska jäsningen stoppas vissa år och andra år får den ske spontant, så ofta är hans N.V en mix av basviner med och utan malo. Flasklagringen på jästen är ofta väsentligt längre än vad lagen kräver och i synnerhet gäller de Damiens N.V på magnum som här har ungefär 75% basvin från 2008 och resten 2007. På flaska brukar hans N.V få strax under 3 år på jästen när den först släpps och ytterligare 6-8månader för de som släpps senare under året.

För hans Millésime så är även här flasklagringen väsentligt längre än vad som krävs och 2006 har legat nästan 9 år före degorgering och 2008 drygt 6 år.

Damiens viner är ganska smakrika i strukturen och i och med det så är han försiktig med dosage. Den varierar dock ganska mycket mellan årgångarna och de olika vinerna och ligger i spannet 2-8g/l.

Dom viner som vi har hemma nu för privatimport är dessa (minimum 6 flaskor, mixat går bra):

  1. Champagne Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (750ml), Pris : 299 :-
    En blanding på ca 2/3 Chouilly och 1/3 Cramant. Basåret är 2012 (70%) och resten (30%) är från 2011. Dosage 8g/l. Degorgerade 1 Dec 2015.

  2. Champagne Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (1500ml), Pris : 715 :-
    En blanding på ca 2/3 Chouilly och 1/3 Cramant. Basåret är 2008 (75%) och resten (25%) är från 2007. Dosage 7g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.

  3. Champagne Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2006 (750ml), Pris : 398 :-
    En ren Cramant från Damiens äldsta stockar i södra delen av kommunen. Dosage 2,5g/l. Degorgerade 4 Jan 2016.
  4. Champagne Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2008 (750ml), Pris : 413 :-
    En ren Cramant från Damiens äldsta stockar i södra delen av kommunen. Dosage 3,5g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.

Dessa finns alltså ännu inte på BS utan kommer där fr.o.m Juli och till ngt högre pris (pga att man måste acceptera ordrar av enstaka flaskor).

För er som bor i Göteborg med omnejd så kan jag på förfrågan ordna även Vieilles Vignes och Rosé.
Vi har inte dessa på vårt lager för distribution över hela Sverige ännu utan bara lokalt.

Några här på forumet har provat delar av eller hela Damiens sortiment bl.a @magnum, @Crist(al)ian 77, @Magnus L + några fler.

Låt er väl smaka.
Henrik
 
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Vad blir priset för Vieilles Vignes och Rosén för oss i Gbg?
Kan dom blandas med andra till en sexpack?
Vieilles Vignes kostar 489:- och Rosén 367:-.
Blir svårt svårt för mig att blanda dom i ett sexpack från olika lagerplatser men jag skall kolla hur vi kan lösa det.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Nån som vill splitta på en låda till Karlstad / Värmland? Svar eller PM i så fall.
 

Segol

Medlem
BdB NV testad och det här är riktigt bra!
Den dracks dagen efter månadens forumvin och det här är enligt mig en väldigt mycket bättre skumpa, det blir till att lägga en beställning.
 
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Jag försökte beställa en låda med 2 av varje, bdb, 2006 och 2008. Men har inte fått något svar än.
Tack för det @Deppodi !:)
Vinerna finns på lager och några beställningar trillade in igår såg jag. När dom läggs till oss beror på butiken dit du beställt leverans.
Vi har 3P logistc som lagerhållare och butikerna beställer vid olika dagar beroende på när dom har leverans från 3P.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack för det @Deppodi !:)
Vinerna finns på lager och några beställningar trillade in igår såg jag. När dom läggs till oss beror på butiken dit du beställt leverans.
Vi har 3P logistc som lagerhållare och butikerna beställer vid olika dagar beroende på när dom har leverans från 3P.

Va trevligt! Tack för snabbt svar. Då kan jag säkerligen korka upp en flaska inom en snar framtid och återkomma då! :)

Edit: "Nummer på förfrågan: 242894"
Det fick jag på mail av Systembolaget den 1 juli.
 
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Trådskapare
Cavisten Vinhandel

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Va trevligt! Tack för snabbt svar. Då kan jag säkerligen korka upp en flaska inom en snar framtid och återkomma då! :)

Edit: "Nummer på förfrågan: 242894"
Det fick jag på mail av Systembolaget den 1 juli.
Ahaa, en privatimport alltså. Den har jag sett och svarat på men vi har inte fått ngn order från SB ännu. Du har inte fått ngn offert då alltså ?

Från och med i fredags (15/7) så finns vinerna i BS också med dessa Artikelnummer:
  1. Champagne Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (750ml), Nr 77197, Pris : 315 :-
    En blanding på ca 2/3 Chouilly och 1/3 Cramant. Basåret är 2012 (70%) och resten (30%) är från 2011. Dosage 8g/l. Degorgerade 1 Dec 2015.
  2. Champagne Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (1500ml), Nr 77686, Pris : 715 :-
    En blanding på ca 2/3 Chouilly och 1/3 Cramant. Basåret är 2008 (75%) och resten (25%) är från 2007. Dosage 7g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.
  3. Champagne Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2006 (750ml), Nr 77891, Pris : 398 :-
    En ren Cramant från Damiens äldsta stockar i södra delen av kommunen. Dosage 2,5g/l. Degorgerade 4 Jan 2016.
  4. Champagne Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2008 (750ml), Nr 77171, Pris : 413 :-
    En ren Cramant från Damiens äldsta stockar i södra delen av kommunen. Dosage 3,5g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.
  5. Champagne Damien Hugot Grand Crû Vieilles Vignes Brut Blanc de Blancs , Nr 77269, Pris : 489 :-
    En blandning av de äldsta stockarna från de bästa lägena i Chouilly och Cramant. Lagrad i 6mån på använda barriques från Bourgogne. Egentligen ett årgångsvin från 2009 men inte utmärkt som ett sådant på etiketten. Dosage 3g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ahaa, en privatimport alltså. Den har jag sett och svarat på men vi har inte fått ngn order från SB ännu. Du har inte fått ngn offert då alltså ?

Från och med i fredags (15/7) så finns vinerna i BS också med dessa Artikelnummer:
  1. Champagne Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (750ml), Nr 77197, Pris : 315 :-
    En blanding på ca 2/3 Chouilly och 1/3 Cramant. Basåret är 2012 (70%) och resten (30%) är från 2011. Dosage 8g/l. Degorgerade 1 Dec 2015.
  2. Champagne Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (1500ml), Nr 77686, Pris : 715 :-
    En blanding på ca 2/3 Chouilly och 1/3 Cramant. Basåret är 2008 (75%) och resten (25%) är från 2007. Dosage 7g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.
  3. Champagne Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2006 (750ml), Nr 77891, Pris : 398 :-
    En ren Cramant från Damiens äldsta stockar i södra delen av kommunen. Dosage 2,5g/l. Degorgerade 4 Jan 2016.
  4. Champagne Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blancs Millésime 2008 (750ml), Nr 77171, Pris : 413 :-
    En ren Cramant från Damiens äldsta stockar i södra delen av kommunen. Dosage 3,5g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.
  5. Champagne Damien Hugot Grand Crû Vieilles Vignes Brut Blanc de Blancs , Nr 77269, Pris : 489 :-
    En blandning av de äldsta stockarna från de bästa lägena i Chouilly och Cramant. Lagrad i 6mån på använda barriques från Bourgogne. Egentligen ett årgångsvin från 2009 men inte utmärkt som ett sådant på etiketten. Dosage 3g/l. Degorgerade 6 Jun 2015.

Hmm, intressant. Har inte hört något från bolaget. Men om vinerna nu finns i BS så är det bara att lägga beställningen på nytt och strunta i privatimporten antar jag?
 
Toppen